tilbage

Land Rover Forum  

Index
58241: justeringspind faldet af (30-01-2008 20:39:23)
Arthur Andreasen #6276, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.167.74)
Nu var vi lieg på vej til syn med vores Serie IIa 109" stationwagon.

Vi havde en del problemer med bremserne, så jeg ville lige tjekke justeringen af bakkerne på en rasteplads - men oh ve: bagerste venstre justeringsskrue kunne bare drejes lige rund uden modstand.

Da vi - igen hjemme - kiggede til det, var den der pind som sneglene trykker på faldet af og den anden en anelse skæv.

Skal man bare kassere bakkerne eller er de til at rede?

Index
58242: sv: justeringspind faldet af (30-01-2008 21:02:21) (svar på 58241)
Bo Hansen #2763, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.82.126)
påsvejs den eksisterende pind
Index
58243: sv: sv: justeringspind faldet af (30-01-2008 21:09:42) (svar på 58242)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.81)
Ikke noget med svejsefusk på bremserne!
Byt til nyt, prisen vælter ikke noget.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
58249: sv: sv: sv: justeringspind faldet af (30-01-2008 22:41:43) (svar på 58243)
Claus Vogter #2415, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.94.239.208)
Kenneth!

Hvad tror du holder bedst... en tap der er klemt i eller en der har fået en svejsning...

Jeg ville satse på den sidste....

Claus
Index
58321: sv: sv: sv: sv: justeringspind faldet af (01-02-2008 20:35:59) (svar på 58249)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.81)
Bevares, rolig nu, det var bare min mening.
Arthur spurgte om et råd og jeg gav ham mit.
Mvh
Kenneth Poulsen


Index
58246: sv: sv: justeringspind faldet af (30-01-2008 21:53:01) (svar på 58242)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.130.175)
hvis den del du redde ved at svejse koster under 3-500kr synes jeg også det er helt hen i hegnet at begynde at svejse noget klyt sammen.
jeg har lige måtte skifte begge viskergear fordi tidligere ejer har svejst dem.
de kostede ca 150,- per styk og det værste ved dem var da arbejdet med at skifte dem. men nu kan jeg også det.

mvh Bjørn
der er smed og kan svejse, men gør det kun hvis det kan betale sig i det lange løb.
Index
58251: sv: justeringspind faldet af (31-01-2008 00:21:06) (svar på 58241)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.61.202)
Hej Athur.
Rolig nu, selvfølgelig kan du svejse pinden på, eller montere en lille bolt i hullet, den skal jo kun holde bakken ude mod tromlen, og det er der ikke nogen belastning i.
Det sker faktisk somme tider at pindene på disse bakker er for korte, og så kan de finde på at glide ned af jutsteresneglen, især ved længeretids kørsel uden at bremserne bliver brugt.
I disse tilfælde må man være forberedt på hurtigt at træde en ekstra gang på bremsen, for at bakkerne kan nå ud til tromlen.
Næste gang man bremser vil justeringen være i orden igen, tja gamle biler og billige reservedele går ikke altid lige godt i spænd.
Er bakkerne under et halvt år og købt i Danmark så byt dem.
Venlig hilsen
Hartley 109" STW 1972
Index
58270: sv: sv: justeringspind faldet af (31-01-2008 16:24:46) (svar på 58251)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.21.133)
Ja Kenneths råd vidner måske mere om hans egne evner som svejser end hvad der er praktisk muligt eller fornuftigt... griner højt, i har helt ret en veludført svejsning er klart at foretrække frem for noget der bare er klemt en smule sammen.


Med venlige rover hilsner

Ole
#493.
Index
58284: sv: sv: sv: justeringspind faldet af (31-01-2008 20:03:14) (svar på 58270)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Da jeg stod og lige manglede at få de sidste bakker justeret ud pga slidte tromler og belægninger, klarede jeg da situationen ved at svejse en lille bøsning uden på den afgnavede.
Siden har jeg fået nyt materiel og den svejsede bakke og tromle i øvrigt er sendt på pension, men jeg ville da ikke et sekund være i tvivl om det forsvarlige. Så dårlig er svejsninger heller ikke. Tænk på hvor mange gange man lægger sit liv i hænderne på svejsninger i øvrigt.
Der var jo også en gang, hvor man i bilinspektionen havde fået den ide at der ikke måtte svejses i bærende konstruktioner på biler, uagtet af de selvsamme konstruktioner var svejset sammen fra fabrikkernes side.
Sund omtanke og pragmatisk indstilling skader ikke!!

mvh
Knud
Index
58289: sv: sv: sv: sv: justeringspind faldet af (31-01-2008 21:22:58) (svar på 58284)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.116.51.73)
Hi

Citat:


"Sund omtanke og pragmatisk indstilling skader ikke!!"


Hørt!! velbrølt der på Øen.


Med venlige rover hilsner

Ole

#493.
Index
58294: sv: sv: sv: sv: justeringspind faldet af (31-01-2008 22:06:42) (svar på 58284)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.130.175)
svejsninger er ikke altid svejsninger. det afhænger da rigtigt meget af hvem der har svejst dem. og de gear jeg lige har pillet af min LR var ikke svejst af en svejsekyndig og hvis samme svejsning havde været påført en bremsedel ville jeg være meget urolig.
en anden ting er når man svejser i "gamle dele" er overfladen ikke den samme som nyt fint jern, og er indbrændingen ikke god nok får man en kold svejsning der slipper første gang den skal holde noget.
en tredje ting er godset svejsbarhed... ja der er nok ting der taler for man skifter til nyt i stedet for at svejse.
ramme og lignende dele kan man selvfølgelig roligt svejse i og større ting.
Men jeg holder stadig på at de der smådele der er nogen der svejser på ikke er det værd.

mvh Bjørn
der gerne svejser hvis det er rentabelt.
Index
58298: sv: sv: sv: sv: sv: justeringspind faldet af (01-02-2008 03:21:24) (svar på 58294)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Jeg er da slet ikke uenig i at det er bedre at bytte til nyt, men det har man jo sjældent adgang til at skaffe sig en fredag eftermiddag, hvor miseren er dukket op, for slet ikke at tale om folk der er ude i vildnisset i Langbortistan, evt forfulgt af sabelsvingende krigere/menneskeædere.

Den tidligere ejer havde kørt i seriøst plut, som også havde aflejret sig i btremsetromlerne, med et voldsom slid til følge.
Han oplyste mig om, at bremsen var noget uensartet, men kunne klares ved et hurtigt pump med pedalen.
Ja ja, nu havde bilen kørt med det i længere tid, men man kunne jo også have ofret 2-5.000 til Falck for at få den hjemtransporteret.
For at efterprøve teorien, borede jeg en lille bøsning ud og svejsede ud over den afgnavede stump, i jern, der var meget let at svejse i med god gennembrænding, men uden at overdrive.
Bremserne kunne nu justeres op, men nye bakker og tromler blev bestilt, men nu ved jeg hvorledes man klare den situation i en snæver vending og jeg står frisk og frejdigt ved min handling, som værende 100% fuldt forsvarlig.
Prøv lige, i en helt afslappet situation, evt. med en pils i hånden, og kig på systemet. Det handler om en lille stift, der bare skal ligge an mod justeringssneglen og kun holde sig selv, for at bakken kan holdes ude ved tromlen. Den deltager ikke i noget bremsearbejde OVERHOVEDET, intet tryk eller anden påvirkning skal den overføre i bremsearbejdes navn.
Prøv så lige og se, hvor sølle det fra fabrikantens side er lavet, faktisk rigtig sølle og sløjt.
Man kan også holde fanen for teoretiske idealer så højt hævet, at man slet ikke kan nå jorden, Det er også farligt, idet man så kan falde ned. :-)
Jeg synes ikke rigtig du kan sammenligne et svejset gearhjul med en lille anlægsstift.

mvh
Knud
Index
58308: sv: sv: sv: sv: sv: sv: justeringspind faldet af (01-02-2008 10:53:54) (svar på 58298)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.130.175)
det gear jeg snakker om er til viskerarmsforbindelsen og heller ikke særligt vigtigt eller hvad man kan kalde det i forhold til bremser, min holdning er bare at hvis man begynder at svejse så skal det gøres ordentligt hvilket det ikke var gjort på min bil. hvis man kan lave noget som er lige så godt eller bedre i en håndevending ser jeg intet problem i det.
men hvis en klampmikkel der ikke helt ved hvordan får svejst med en kold svejsning inden i bremsen og den svejset del går løs og ligger sig uheldigt i bremsen skal man alligevel til at lave det om.

det er ikke et forbud bare et hint om at det kan være svært at svejse i det gamle jern.

mvh Bjørn