tilbage

Land Rover Forum  

Index
58718: Generetor, eller? (12-02-2008 12:32:18)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.236.95.225)
Hej

Dette er måske teknik for tumper, men jeg prøver alligevel.

Har længe haft mistanke til at generatoren ladede for hårdt. Især fordi forlygterne lyser meget skarpt, trods nedjustering og pærerne springer hver eller hveranden måned. Kan nævne at mit batteri klappede sammen sidste efterår, og aldrig blev erstattet med et nyt, men af et der var blevet tilovers fra en skrottet traktor. Det er nu også klappet sammen. Det kan i hvertfald ikke holde strøm natten over.

Så var det jeg fik fat i et Onkel Harald voltmeter, og efter bilen just var standset, sagde voltmeteret 14,4 volt på batteriet, og med motoren i gang, et sted mellem 17 og 19,5 volt, alt efter omdrejninger. (Voltmeteret gav herefter op!)

Nu er spørgsmålet: Er det generatorens laderelæ der er stået af? I så fald hvor sidder laderelæet? Umiddelbart skulle det vist sidde i generatoren, men bilen fik nyt ledningsnet ved den forrige ejers restaurering af bilen, så jeg er i tvivl om generatorens oprindelse. Jeg mener at vide at den runde ting der sidder under oliefilteret, er til starteren og ellers sidder der to små terning-formede relæ-bokse på torpedoen, der hvor de store klassiske Lucas relæer sad engang. Dem havde jeg ellers en formodning om var lys og den slags, men kan en af dem være laderelæ?

Jeg har vedlagt et billed i håb om at en af dette forums kompetente læsere kan identificere generatoren, og eventuelt komme med forslag til diagnosticering og afhjælpning af problemet.

Seriehilsen Niels Lysebjerg
Index
58719: sv: Generetor, eller? (12-02-2008 12:52:55) (svar på 58718)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.194.34.103)
Det er en ganske almindelig "bosch" model generator. Enheden i hvid plastik med en sort dims på er spændingsregulator og kulenhed. Den koster ikke ret meget fra ny af, så prøv at skifte den (løsn de to skruer på ørerne af enheden og vip den ud). Det burde løse dit problem. Du skal ikke lade 17-19V, men derimod lidt under 15 (helst mellem 14.4 og 14.7). Det er højest sandsynligt årsagen til at dit batteri klapper sammen. Hvis ikke det hjælper at skifte regulatoren, koster sådan en generator ikke meget hos en hugger. Du kan få dem i alle størrelser, men jeg kørte selv med en 110A model da jeg havde elspil. De virker udemærket, og er billige at holde kørende.
Index
58725: sv: sv: Generetor, eller? (12-02-2008 16:29:51) (svar på 58719)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.236.95.225)
Hej

Tusind tak for svar. Det lyder som en overkommelig opgave, jeg vil straks finde sådant et laderelæ

Hilsen Niels, der vist ikke kan skyde skylden på mørkets fyrste; Lucas, denne gang.