tilbage

Land Rover Forum  

Index
58723: Konvertering fra 3 til 5 døre. (12-02-2008 16:00:17)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Jeg fik pludselig tanken om at bygge min 110" defender om fra 3 til 5 døre, ved at skifte hele bagkassen.
Er der nogen der kender noget til det, eller måske endda har prøvet det.
jeg vil gerne vide hvor svært det er, hvor billigt det kan gøres og hvor man skaffer en station wagon karosse.

MVH

Jakob E S - Der skal bruge et bagsæde, men ikke nænner at skaffe sig af med sin bil.
Index
58727: sv: Konvertering fra 3 til 5 døre. (12-02-2008 16:50:45) (svar på 58723)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Du har altid spændende projekter på banen....

Jeg vil anbefale at du starter med at tale med en synsmand - projektet er skam muligt - omend NOGET omstændigt... men for at lette byrden fra dine skuldre vil en synsmand kunne hjælpe med eventuelle "smutveje" med hensyn til lovgivning etc... bare et godt råd herfra...

Der bliver vel også noget med afgift... på grund af identitetsændring.....
Index
58741: sv: sv: Konvertering fra 3 til 5 døre. (12-02-2008 22:39:31) (svar på 58727)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.95.156.104)
Hvor er det at synsmanden skulle have noget imod det, sålænge jeg bare bygger en bil der findes i forvejen?
Jeg vil jo bare lave en Station wagon.

Det er dog nok en god ide, som Paul siger, at berigtige afgiften før jeg laver den om. Ikke mindst fordi jeg tror værdien af en 3 dørs model uden sæder, er noget lavere end en Station Wagon.
Så kan det jo godt være jeg skal smide lidt ekstra i afgift når først jeg har bygget bilen om til 5 dørs.

Jeg tror dog først og fremmest jeg lige skal tale med Skat.

MVH, Jakob E S
PS. Jeg har lige talt med en gut, der sidste år betalte 6700,- i afgift for at få en ældre 110" STW fra bus til personvogn. Og det var ikke et lig.
Index
58765: sv: sv: sv: Konvertering fra 3 til 5 døre. (13-02-2008 16:23:07) (svar på 58741)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Jeg har for noget tid siden forespurgt på ændring af nogenlunde samme konstellation på en RRC - ændre fra 3 - 5 døre - og den var de bestemt ikke glade for - selv lovgivningen giver mulighed for dette idet siderne på en sådant køretøj findes som færdig reservedel og derved kan skiftes i et helt stykke.

Og jeg anbefaler da netop også at finde ud af det med afgiften - bare formuleret lidt anderledes citat:(Der bliver vel også noget med afgift... på grund af identitetsændring.....)
Index
58806: sv: sv: sv: sv: Konvertering fra 3 til 5 døre. (14-02-2008 09:09:49) (svar på 58765)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Hej Alexander.

Hvor spurgte du? Var det hos synsmanden eller Skat?

Eller var det hos færselstyrelsen.
I forbindelse med mit trailer projekt, har jeg spurgt både Applus bilsyn og færdselsstyrelsen, og de var bestemt ikke enige, til trods for at det er færdselsstyrelsen der laver de regler som bilsyn skal kontrollere.

MVH Jakob E S
Index
58820: sv: sv: sv: sv: sv: Konvertering fra 3 til 5 døre. (14-02-2008 13:50:03) (svar på 58806)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej J!

øhhh begge steder minsandten og de var umiddelbart enige (desværre!!)

Hos Færdselsstyrelsen kan jeg anbefale at tale med Peter Dyrelund - (det han ikke ved om regler og muligheder er muligvis ike værd at vide/studere) Leif Lorentzen er også en kapacitet omend han er svær at fange! (har også været i Bilinpektionen)

Hvad er det for et trailerprojekt - har jeg misset noget spændende?!
Index
58821: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Konvertering fra 3 til 5 døre. (14-02-2008 14:04:44) (svar på 58820)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Det var vedr. montering af 110" lad på en Dan Vestas trailer undervogn. Det skulle der ikke blive nogen ben i (ifølge Applus); men de mente til gengæld ikke at min Defender måtte køre med NATO kobling til traileren. Det havde FSTYR en anden mening om. De mente, at så længe bilen er lavet til det, så må civile godt køre med NATO-kobling, hvis bil og hænger bare er synet sammen.
Jeg skulle mene at en Defender er lavet til det, i og med at alle dele til mit NATO-træk er købt originalt.

har du et nummer til de personer du henviser til?

Jakob E S
Index
58833: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Konvertering fra 3 til 5 døre. (14-02-2008 17:29:57) (svar på 58821)
Mikael Friis #3481, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.83.193.66)
Hej Jakob

Et spørgsmål i en helt anden retning end 3/5 døre, afgift osv.

Du nævner en Dan/Vestas undervogn ifm. en "hjemmelavet" trailer. Kan sådant et apparat leveres med en aksel med 5x165,1 mm boltcirkel, så man kan montere org. Range Rover Classic hjul på?

Jeg pusler nemlig også på at "hjemmelave" en trailer.

Mvh
Mikael
Index
58841: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Konvertering fra 3 til 5 døre. (14-02-2008 18:37:05) (svar på 58833)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 130.226.45.152)
nej den kører med 139,7 x 5 (tror jeg det hedder). Det er i hvert fald det som jeep og suzuki kører med, så det er ikke helt umuligt at skaffe fælge til.
Ellers kender jeg en nyudlært kleinsmed, der selv har to af disse trailere. Han har leget lidt med tanken om at lave spacere der konverterer fra jeepfælge til landrover fælge. Der ud over vil man få hjulene lidt længere ud, hvilket jeg godt kunne bruge. Vi må begge prøve at presse ham lidt:-)

Jakob e s
Index
59066: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Konvertering fra 3 til 5 døre. (18-02-2008 18:54:56) (svar på 58833)
Michael Valentiner-Branth #2374, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.21.66)
Hej Michael,

Den nemmeste vej tror jeg er at lave RR ramme og bagdel af undervognen om til trailer med fri ladopbygning, hvis det da er til en 1/2 Minor 1000 trailer..... for så kan du få dine RR fælge på, på den orig aksel, men du kender jo min typegodkendte Load Rover, som jeg jo er Konstruktør på i Fstyr's regi og godkendelsesfase......til behagelig info også for øvrige intr.....

Hilsen Michael Valentiner-Branth, med 4 og en halv RRC i indkørslen i varierende længder.
Index
59074: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Konvertering fra 3 til 5 døre. (18-02-2008 19:47:10) (svar på 59066)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.95.156.104)
Fordelen ved Dan Vestas er, at den næsten ikke vejer noget. Dette har især noget at sige, hvis man ikke vil ahve total vægten over 750 KG. Desværre kan Dan vestas ikke umiddelbart komme 700kg. totalvægt.

Jakob E S
Index
58822: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Konvertering fra 3 til 5 døre. (14-02-2008 14:26:38) (svar på 58820)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Jeg har lige talt med Peter Dyrelund der meddelte mig, at så længe jeg laver en bil der findes fra fabrikken (hvilket en 1995 110" STW jo gør), så er der ikke noget teksnisk i vejen for at gøre det, sålænge den lever op til de regler, der var gældende i 1995.

Nu er det kun Skats vurdering der er problemet.

Jakob E S
Index
58824: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Konvertering fra 3 til 5 døre. (14-02-2008 14:51:52) (svar på 58820)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Jeg sad lige og kiggede på typegodkendelser og fandt ud af, at en hvidplade defender fra 2007 må køre med dæk i dimensionen 285/85 r16.
Desværre er det kun hvis man køber den på hvide plader, at det er lovligt.

MVH Jakob E S
Index
58728: sv: Konvertering fra 3 til 5 døre. (12-02-2008 17:36:05) (svar på 58723)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.99.6)
Jeg forstår dit spørgsmål således, at du vil have bilen over på hvide plader, dvs, få den indregistreret som personbil.
Er det din tanke, så anbefaler jeg, at du først får den afgiftsberigtiget før du ændrer på karrossen.
Er afgiften erlagt og bilen omregistreret, kan du ændre på bilen næsten alt: døre, camper, op til syv sæder osv.
Selve ombygningen fra ht til stw er ikke så vanskeligt, idet du bruger moduler, som kan føjes sammen.
Bagkasser burde du kunne finde, bl.a. Tohuse Auto i Hvam.
Men det er nok afgiftsberigtigelsen, som kan være den største hurdle!