tilbage

Land Rover Forum  

Index
58850: Diesel løftepumpe igen! (14-02-2008 20:50:58)
Regin Nolsøe Stenberg #7565, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.174.199)
Hej alle.
Så er den gal igen med min serie III bus,2.5 N/A. Har haft de ifølge Forum velkendte tegn med at at gå i stå for derefter at kunne starte igen efter et par minutter. Har kontrolleret ledningen til magnetventilen og fundet forbindelsen ok. Har skiftet filter,renset slamfiltret under passagersiden,skiftede først løftepumpen til en brugt der holdt 30 km og så til en ny fra Paddock. Nu dør bilen så igen. Den ny pumpe har så tilsyneladende kun holdt 70 km. Det er ved at være lidt træls at skulle hentes af DAH, ville meget hellere køre selv. Er der noget der kan dræbe pumpen eller er det bare sort uheld?

Og lige en tak til den ældre herre der slæbte mig ind på Statoiltanken i Frederiksværk i formiddags med sin 88er.

Håber at høre fra jer

Hilsen

Regin-der lige har fået D-EP kørekort,men mangler bussen!
Index
58851: sv: Diesel løftepumpe igen! (14-02-2008 21:16:58) (svar på 58850)
Jon Poulsen #5361, reg. sjyl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.243.175.231)
Hej,
Ja, så vidt jeg kan se det, er det jo næsten kun i tanken der kan være noget galt??
Kan man tænke sig at der er noget som spærrer for sugerøret i tanken, så at pumpen må arbejde uhensigtsmæssigt, med et enormt vacum og så derved gå itu?
Har du været ved tankdækslet, der har været nogen som har oplevet at der ikke er hul i dækslet, så kan der ikke komme luft i tanken og dermed er der vacum i tanken,kan høres som et sug når du tager dækslet af.???
Når du kan starte efter et par minutter, er det så uden at lufte ud og andet?
Bare et par løse slag i luften.
Jon.
Index
58852: sv: sv: Diesel løftepumpe igen! (14-02-2008 21:34:26) (svar på 58851)
Regin Nolsøe Stenberg #7565, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.174.199)
Hej Jon.

Nej vakum var også en af mine første tanker,men det er det ikke. Sugerøret skulle også være frit da slam filteret er fyldt hver gang jeg tager det af.Mht. til genstart har jeg nogen gange bare ventet og andre benyttet håndpumpen og det har været uden udluftning. De par gange jeg har skiftet pumpe nu, har jeg fyldt slangerne med diesel og benyttet håndpumpen til at få diesel frem, når jeg har udluftet. Jeg skal lige sige at den ny pumpe lød til at have betydelig bedre sug en den brugte.
Men måske hvis noget engang imellem lukker i selve tanken, forhindrer det vel også at olien bliver suget videre fra slam filteret.
Regin
Index
58853: sv: sv: sv: Diesel løftepumpe igen! (14-02-2008 22:32:52) (svar på 58852)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.164.51.157)
Kan tænkes at stålrørstykkerne v. tankmåleren er gennemtærede så den suger luft, og, ell. hullet i banjobolten på toppen af filterboksen er stoppet så den luft der opstår ikke kan komme væk, ell. kontraventilen der er på nogle biler, den der sidder v. indløbet til filterboksen evt er stoppet, kan også være magnetventilen opgiver ævret når den bliver varm og så virker igen når den er kølet af, er problemet uafhængigt af fuld/tom tank? løftepumpen er normalt driftsikker, har aldrig skiftet en sådan.
Index
58855: sv: sv: sv: Diesel løftepumpe igen! (14-02-2008 22:36:58) (svar på 58852)
Jon Poulsen #5361, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.175.231)
Hej Regin,
Hvis du ikke lufter ud når den går død så er der ihvertfald ikke luft i systemet.
Så har jeg også hørt nogle som afmonterer magnetventilen på pumpen, den som ledningen er sat på,for at rense den den kan måske have periodisk svigt.
Der skal også være konstant + 12v på ledningen når motoren er startet.
Man kan gøre et forsøg, det er nok ikke så let, men man kunne tage en 5L dunk og putte en slange ned i til slamfilteret el. vandudskilleren som det også er, så lufte hele systemet ud og så køre en tur, og se om det giver et andet resultat.
Alternetivet til det er jo næsten at afmontere hele tanken for at få den vendt på hovedet og på den måde se om der er rustskaller i som kan lukke for sugerøret.

Der er åbenbart lidt småopgaver til weekenden.

Jon.
Index
58860: sv: sv: sv: sv: Diesel løftepumpe igen! (14-02-2008 23:44:37) (svar på 58855)
Regin Nolsøe Stenberg #7565, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.174.199)
Tak for gode råd Verner og Jon.
Går igang imorgen og vender tilbage med nærmere oplysninger.

Regin - Som er glad for det ikke er snevejr ude i indkørslen
Index
58895: sv: Diesel løftepumpe igen! (15-02-2008 19:55:03) (svar på 58850)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.178)
Når du har prøvet alle ovennævnte tips og de ikke skulle afhjælpe problemet, så vend dit blik mod filterholderen og returløbet. Filterholderen kan have en meget fin revne og returløbet være stoppet.
Index
59178: sv: sv: Diesel løftepumpe igen! (20-02-2008 20:39:30) (svar på 58895)
Regin Nolsøe Stenberg #7565, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.174.199)
Tak for gode råd.

Har fået nærlæst nogle flere indlæg om magnetventilen og skiftede den. Det var lige, hvad der skulle til.Er kørende igen. Nu har jeg lige et tillægsspørgsmål. På den ventil jeg tog ud sad fjederen fast på stemplet i modsætning til den jeg monterede. I den sad fjederen i selve huset. Kan det være årsagen til mine kvaler?
MvLRh.
Regin