tilbage

Land Rover Forum  

Index
58861: "Tørning" af VM motor (15-02-2008 00:56:51)
Mikkel Beister (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.53.206.222)
Hej Forum

Jeg skal have justeret mine ventiler efter at jeg har skiftet toppakninger på min RRC fra 89.
Problemet er at jeg ikke ved hvor/ hvordan jeg skal "tørne" den?

Motoren er en VM 2,4 TD

På forhånd tak..

Mikkel
Index
58862: sv: "Tørning" af VM motor (15-02-2008 01:05:07) (svar på 58861)
Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.88.216.60)
Hej Mikkel,

1. Træk håndbremsen
2. Sæt bilen i 2. gear, og ingen diff. lock
3. Sæt donkraften under forakslen og hæv den til et forhjul slipper.
4. Nu kan du tørne motoren ved at dreje på det løftede hjul - kniber det, så vælg et andet gear...

/Ib
Index
58880: sv: sv: "Tørning" af VM motor (15-02-2008 13:30:07) (svar på 58862)
Madsen Bo Visholm #7515, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 85.82.6.186)
Drej på remhjulet. Virkede for mig da jeg var den lykkelige ejer af en RR.

Mvh Bo.
Index
58884: sv: sv: sv: "Tørning" af VM motor (15-02-2008 15:35:28) (svar på 58880)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Har også været igang med toppakningen på min 2,4 VM.

Der er jo også den dristige måde, der går ud på at man trækker en snydeledning fra +polen og ned til det lille, enlige stik, hvor ledningen inde fra tændingslåsen går til startrelæet.
Med superhurtige, små stød, kan man lade startmotoren om dette brydsomme job. Lad være med at montere dyserne, for ikke at skulle kæmpe med kompressionen.

Hvis du har monteret ståltoppakning er det iflg Fl. Holm ikke nødvendigt at efterspænde toppene og dermed en yderligere gang ventiljust.

Det er lidt rart at kigge ned i ekspansionsbeholderen og finde den bordfyldt, hver gang, og ikke noget snask i olien! :-)

mvh
Knud, der håber på tæt toppakning også i fremtiden.
Index
58898: sv: sv: sv: sv: "Tørning" af VM motor (15-02-2008 20:47:24) (svar på 58884)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.66.160.246)
hmm det er muligt det er plebejermetoden men jeg syns det altid har virket fint at sætte bilen i 2 gear på en plan vej og så bare skubbe lidt til den.
Index
59007: sv: sv: sv: sv: sv: "Tørning" af VM motor (17-02-2008 18:41:49) (svar på 58898)
Mikkel Beister (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.53.206.222)
Hej igen.

Jeg fik tørnet motoren på Ib's metode, Tak for det Ib.
Knud du skriver stål toppakning, vil det sige at det er ren stål? På mine pakninger var der kun stål ved cylindrene, så jeg slipper nok ikke for at efterspænde.
Spørgsmålet er så hvornår jeg skal efterspænde? Skal motoren bare have været varm, eller skal jeg køre en tur?
Og så lige et tillægsspørgsmål: Gløderør, hvordan tjekker jeg om de virker ok? Er det bare med en gennemgangstester?

Mikkel der snart vil ud og bruge hans RR
Index
59010: sv: sv: sv: sv: sv: sv: "Tørning" af VM motor (17-02-2008 19:43:19) (svar på 59007)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Stålpakningen er en hel pakning for alle 4 cylindre.
Det er en flerlags sag, og man skal plane sine endestøtter ned, idet disse kommer til at stå på toppakningen og dermed 1,5 mm+ højere.
Hvis det er normale klingeri pakninger du har brugt, skal du efterspænde iht bogens forskrifter.
Du skal i det mindste have varmet motoren op til driftstemp. en 4-5 gange, så alt kan nå at sætte sig. Kør nogle ture.
Jeg har i dag lige spændt Barnets 2.5 benz med klingeri pakning efter, og det var ganske meget det rykkede. Husk at stille ventiler efter efterspænding.
Hvis du gløderørene ude, kan du sætte strøm til dem, + på det lille gevind og hold stel til minus polen på det store gevind f.eks. på akkuen. Hvis de bliver røde på spidsen efter ganske få sekunder er de OK.
men intet varer ved, og især bør du overveje at skifte til nyt af god og varig kvalitet på cyl. nr. 2.!!!
Jeg er begyndt at køre så småt med min RR, men er hunderæd for at få en fæl skuffelse!! :-), men stadig er der vand på kølesystemet, helt op til kanten i ekspansionsbeholderen og ingen luft i systemet.
Jeg skulle have været til syn for nogle få dage siden, men er ikke begejstret for at udsætte den for synsmandens ækle voldtægt med max. omdrejninger for at teste forurening.
Jeg venter nok lige en stund mere.
mvh
Knud