59010:
sv: sv: sv: sv: sv: sv: "Tørning" af VM motor (17-02-2008 19:43:19) (svar på
59007)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (
ip-adr: 80.165.171.120)
Stålpakningen er en hel pakning for alle 4 cylindre.
Det er en flerlags sag, og man skal plane sine endestøtter ned, idet disse kommer til at stå på toppakningen og dermed 1,5 mm+ højere.
Hvis det er normale klingeri pakninger du har brugt, skal du efterspænde iht bogens forskrifter.
Du skal i det mindste have varmet motoren op til driftstemp. en 4-5 gange, så alt kan nå at sætte sig. Kør nogle ture.
Jeg har i dag lige spændt Barnets 2.5 benz med klingeri pakning efter, og det var ganske meget det rykkede. Husk at stille ventiler efter efterspænding.
Hvis du gløderørene ude, kan du sætte strøm til dem, + på det lille gevind og hold stel til minus polen på det store gevind f.eks. på akkuen. Hvis de bliver røde på spidsen efter ganske få sekunder er de OK.
men intet varer ved, og især bør du overveje at skifte til nyt af god og varig kvalitet på cyl. nr. 2.!!!
Jeg er begyndt at køre så småt med min RR, men er hunderæd for at få en fæl skuffelse!! :-), men stadig er der vand på kølesystemet, helt op til kanten i ekspansionsbeholderen og ingen luft i systemet.
Jeg skulle have været til syn for nogle få dage siden, men er ikke begejstret for at udsætte den for synsmandens ækle voldtægt med max. omdrejninger for at teste forurening.
Jeg venter nok lige en stund mere.
mvh
Knud