tilbage

Land Rover Forum  

Index
59029: veteran 200 tdi (18-02-2008 05:54:08)
torkild sckerl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.164.184)
Sker der noget ved bilens veteranstatus hvis jeg ilægger en nyere dieselmotor, det er en benzin i øjeblikket?
Index
59038: sv: veteran 200 tdi (18-02-2008 12:57:23) (svar på 59029)
Svend Erik Jul Nielsen #3234, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.208)
Nej
Index
59044: sv: veteran 200 tdi (18-02-2008 15:25:32) (svar på 59029)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Det er nok også et spørgsmål om moral.
- bare min mening. Der er jo ikke meget ide i at udnytte veteran reglerne, med henblik på at gøre bilen mere økonomisk at køre i. Det er jo ikke meningen at veteran biler skal bruges til daglig transport.

Jakob E S
Index
59045: sv: sv: veteran 200 tdi (18-02-2008 15:34:23) (svar på 59044)
torkild sckerl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.164.184)
Jeg mener ikke det er umoralsk at bruge sin veteranbil de er bygget til at blive brugt, og at man ved et mindre indgreb kan gøre bilen dobbelt så økonomisk er der vel ikke noget forkert i. Det er da en fornøjelse at se veteraner der ikke kun befinder sig på museum.

Index
59052: sv: sv: sv: veteran 200 tdi (18-02-2008 16:20:17) (svar på 59045)
Claus Borop (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.160.222)
Jeg må give Jacob ret. der er ikke meget veteran tilbage, med en så radikal ændring. Det næste bliver vel skivebremser, automatgear og air-con.
Hvoffor ikke finde en gammel dieselmaskine og renovere den ?
Index
59054: sv: sv: sv: veteran 200 tdi (18-02-2008 16:25:28) (svar på 59045)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.95.131.178)
Hej Torkild

Der er bare lige den hage ved din argumentation at det ikke er lovligt....
Hvis du vælger at indregistrere din bil som veteran så må den udelukkende benyttes til lejlighedvis kørsel. Der udover skal du også være opmærksom på at de fleste selskaber som tilbyder veteran forsikring, kræver at bilen i alt væsenlighed skal fremstå orginal.

Hvis du ønsker at anvende din bil så ofte at brændstof økonomien virkeligt betyder noget, ja så bør du naturligvis blot indregistere din bil som almindligt person- eller varebil - og så kan du jo køre alt det du vil uden at bryde de fornuftige regler vi har fået omkring veterankøretøjer.

mvh,
Henning
Index
59069: sv: sv: sv: veteran 200 tdi (18-02-2008 19:30:49) (svar på 59045)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.95.156.104)
Hej Torkild.

Hvis bilen ER lavet til at blive brugt, hvorfor skal der så laves om på den?

Det jeg mener er, at selvfølgelig skal du bruge din bil alt det du vil, men så skal du bare ikke udnytte den lavere afgift som veteraner har.
Hvis man misbruger nedsatte afgifter, så sker der bare det at reglerne ændres, og ingen så kan få gavn af reglerne. Se bare afgiftsforhøjelsen på gulpladebiler.

MVH Jakob E S

Index
59091: sv: sv: sv: sv: veteran 200 tdi (18-02-2008 22:18:38) (svar på 59069)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.49.147.15)
De særlige veteranafgifter!? Jamen er det ikke sådan, at hvis en bil/køretøj er over 35 år, så reduceres vægtafgiften automatisk? Mig bekendt er den eneste fordel
ved veteranstatus: syn hver 8. år, og evt.lavere forsikringpræmie.
Index
59062: sv: veteran 200 tdi (18-02-2008 18:29:59) (svar på 59029)
Michael Hviid Nielsen #6407, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.51.196.229)
Jeg synes måske også det er lidt "uveteran-agtigt", men set i et miljømæssigt lys er det måske ikke så dumt med en mere effektiv forbrændning når man kører rundt til bil-træf osv. i ind- og udland.

Michael Nielsen
Index
59078: sv: sv: veteran 200 tdi (18-02-2008 19:53:19) (svar på 59062)
torkild sckerl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.164.184)
jeg kører ikke mere end 5000 km om året, men med lr'ns benzinøkonomi kan det sagtens svare sig alligevel, derudover er der også miljøaspekted jeg vil efter en evt konvertering også have mugligheden for at køre på planteolie.Lidt pussigt at man bliver dømt med det samme som bedrager, 1. ingen ved hvad forsikring jeg har, 2. hvor mange km jeg kører om året...
Index
59083: sv: sv: sv: veteran 200 tdi (18-02-2008 20:07:49) (svar på 59078)
eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.120.147)
Hej Torkild

Nu startede du jo selv dit indlæg med at spørge om der skete ændringer ved din bils veteranstatus......

Så det bør jo under normale omstændigheder fortælle lidt om din forsikring samt hvor mange kilometer du kører om året......

mvh
Eddie
Index
59079: sv: sv: veteran 200 tdi (18-02-2008 19:54:13) (svar på 59062)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.95.131.178)
Hmm - Hvis man skal kunne måle miljøbelastninger fra veteranbilers beskedne antal kørte kilometer så skal man vist være udstyret med en regnestok af en anselig længde, samt være berigede med det mærkelige Al Gore gen som sætter Co2 udslit = den eneste forurening som ting skal måles med...
Det er da være noget vrøvl at tro at en benzin motor skulle svine mere end en gamel diesel uden partikelfilter

mvh,
Henning
Index
59093: sv: sv: sv: veteran 200 tdi (18-02-2008 22:29:08) (svar på 59079)
Svend Erik Jul Nielsen #3234, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.93.169.133)
Hvis man svarer på det der blev spurgt om, er svaret stadig nej, det ændrer ikke på noget, jeg kan ikke af spørgsmålet se om han vil bruge bilen til daglig kørsel, for vil han det, så er svaret ja. Men det er et spørgsmål han må afgøre med sin samvittighed og sit forsikringaselskab. Der kan være mange årsager til at skifte motor, den gamle kan være slidt heldt ned, og han har fået et godt tilbud på en dieselmotor.
Index
59100: sv: veteran 200 tdi (19-02-2008 00:14:15) (svar på 59029)
Claus Vogter #2415, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.94.239.208)
Fakta:

2,25 diesel kører 10km/l +-
2,5 diesel kører 10km/l +-
200 tdi kører 10km/l +-
300 tdi kører 10km/l +-

Eneste forskel er HK

Så hvorfor ikke bruge en af de motorer den er født med?

Claus



Index
59166: sv: sv: veteran 200 tdi (20-02-2008 14:38:42) (svar på 59100)
Torben Espenhain (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.24.2.238)
Hmm, jeg læste det oprindelige spørgsmål som om det vedrørte vægtafgifts og registreringsafgifteniveau - ikke om det havde betydning for forsikringen.

Er der een af jer der kan svare på spørgsmålet i dette lys?

mvh

Torben Espenhain
Index
59168: sv: sv: sv: veteran 200 tdi (20-02-2008 15:13:51) (svar på 59166)
Benny Jepsen #2711, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.51.6.162)
Hej Torben

Når man ejer en bil der er 35 år eller ældre, er der forskellige mulighedder for at slippe billigere om ved det at eje bilen.
For det første reduceres den aktuelle årlige vægtafgift til 25% og det er noget der sker automatisk i forbindelse med opkrævning af afgiften.
For det andet kan man vælge hvilken hvilken registrerings status man ønsker bilen skal have, normal eller veteran.

Registreres den som normal (= du gør ingenting) kan den bruges og forsikres på helt normal vis og er underlagt de almindelige regler om 2 års periodisk syn.

Registreres den som veteran (= du fremstiller den til syn og omregistrerer den til veteran) kan den bruges og forsikres som veteran med de deraf følgende begrænsninger. Til gængæld vil den vil den så falde ind under de nye veteranregler om 8 års periodisk syn.
Der følger bare nogle restriktioner med når den er registreret og forsikret som veteran, bla. kræves det at den fremstår i original stand (ingen brede dæk/fælge, eller anden ombygning) og kun det der kaldes "lejlighedsvis anvendelse". Det vil f.eks sige at det ikke betragtes som "lejlighedsvis" at anvende bilen som transport imellem hjem og arbejde.
Du kan læse mere om reglerne sådan som de tolkes af Veteranforsikring Danmark her:
http://www.veteranforsikringdanmark.dk/Bil.550.0.html

Så er det helt op til den enkelte og samvittigheden i hvor høj grad reglerne overholdes, men jeg vil anbefale at vi gør en indsats for at passe godt på veteranreglerne og ikke misbruger dem for at få en billig bil at køre i. Så hellere nøjes med at spare 75% i vægtafgift og behold en almindelig registrerings status.

Mvh. Benny #2711
Index
59170: sv: sv: sv: sv: veteran 200 tdi (20-02-2008 16:41:01) (svar på 59168)
eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.232.75)
Faktisk kan man få en classic forsikring på bilen når den fylder 25 år. Det kræver så at man har en anden bil og kun anvender den classic'iske bil lejlighedsvis - typisk må man kører ca. 6.000 km om året.

Her taler man typisk om besparelse på 50% - til måske 80% i forhold til, at bilen var forsikret som alm. bil.

Mvh
Eddie
Index
59181: sv: sv: sv: sv: veteran 200 tdi (20-02-2008 21:14:29) (svar på 59168)
Torben Espenhain (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.117.252)
Hej Benny

Tak for svaret. Jeg har en udemærket forsikring og pris idag og bruger bilen som hverdagstransport. Men jeg kunne nu godt tænke mig at kunne køre lidt mere miljørigtigt og overvejer derfor om jeg skal have en "nyere" motor i når den gamle en dag står af. Der er stadigt 1 år til bilen når de magiske 35 år og min ENORME vægtafgift sænkes.

Altså er mit mål ikke at komme i en veteran registrering men blot at optimere motoren når behovet for et skift opstår. Men som jeg læser det betyder det vist ikke noget for aldersstatus, mht. vægtafgift, at jeg lægger en anden motor i. Dette er underforstået at jeg holder mig indenfor den lovlige effektforøgelsesgrænse. Men har jeg læst det rigtigt?

mvh

Torben