tilbage

Land Rover Forum  

Index
59064: 2,25 diesel banker (18-02-2008 18:38:33)
Steen Andersen #5256, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.49.255.35)
Hej Forum
Min serie III diesel 2,25 begyndte pludselig at banke på hjemturen, først troede jeg at det var skærmen til køleren der havde løsnet sig, og det var den der blev ramt af ventilatoren, men det er motoren der banker.
Det kommer først efter at motoren er startet, og den har kørt et øgeblik, den ryger ikke hvid, men lugter at olie, så jeg tror ikke at det er en dysse. Er der nogen der har et bud på hvad det er?

88 Hilsner Steen der ikke kan komme på arbejde
Index
59065: sv: 2,25 diesel banker (18-02-2008 18:48:41) (svar på 59064)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 84.238.46.222)
hvis det er en metalisk banken som følger omdrejningerne så kan det være flere ting

-en dyse
som du selv skriver plejer dog at give dårlig ydelse og røg pga dårlig forbrænding.

-et plejlstangsleje
hvis et sådan går vil det på en motor som vores høres som en dyp meget hård lyd og er det det må du endelig ikke køre længere før det er diagnosstiseres lejet smadrer sig sig selv ved kørsel og det nyopståede spillerum vil smadre først krumtappen og dernæst sende plejlstangen igennem siden af motoren (worst case)

-et flækket stempelskørt
gør at stemplet kan vippe lidt i cylinderen og gir derfor en klikkelyd. her er der ikke andet at gøre end at hiver stemplerne ud og efterse/opmåle cylindre og krumtap for slid og er de ok så stik den 4 nye stempler
det samme sket på min 2.5n/a og jeg måtte slippe omkring 3000,- i stumper alt i alt ved selv montage.
se evt indlæg nr. 57712
Index
59068: sv: sv: 2,25 diesel banker (18-02-2008 19:07:13) (svar på 59065)
Steen Andersen #5256, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.49.255.35)
Jeg har prøvet at løsne alle dysserørne efter tur, men syntes ikke at det er nogen forskel på dem. jeg har haft et dyssenedbrud for længe siden, og det udartede sig også som en metallisk banken.
Den banken der er nu kommer først efter 100-500 meterskørsel med varm motor, så jeg syntes ikke at det skulle kunne være at flækket stempel eller et plejlleje.

Hvor meget skal endtlig byttes hvis jeg skifter fra 3 hovedleget motor og til 5 HL

88 hilsner Steen som ska ha et lift imorgen :-(
Index
59073: sv: sv: sv: 2,25 diesel banker (18-02-2008 19:44:48) (svar på 59068)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Mine sørgelige erfaringer med lyde, der bliver værre med temperaturstigninger, siger mig, at man skal hige og søge i området ved krummeren, hvilket gerne viser sig som et defekt leje. :-(
Man kan godt i en periode forsøge at fornægte, men det fører sjældent til en lykkelig helbredelse.
mvh
Knud
Index
59076: sv: sv: sv: 2,25 diesel banker (18-02-2008 19:51:54) (svar på 59068)
Steen Andersen #5256, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.49.255.35)
så har jeg lige været ude og rode lidt.
Den var lidt mere normal efter at den var blevet koldere.
Den startede fint, men gik kun på tre cylendre, men lidt forvarmning fik gang i alle cylendrene, med masse af hvid røg.
Bankelyden kom efter en prøvetur på ca. 500 meter
Bankelyden er entligt ikke så metallisk, men mere blød, så det er vel det man kalder "at knække nødder"
Så nu er humøret stigende, så hvis det kan klares med nogle nye dysser.
Jeg gentog testen hvor man løsner et dysserør af gangen, men der er ikke rigtigt nogen forskel på dem.
Bankelyden er væk ved lav tomgang (indbakning i garagen)

88'er hilsner Steen
Index
59077: sv: sv: sv: 2,25 diesel banker (18-02-2008 19:52:19) (svar på 59068)
Thomas Olsen #6562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.28.200)
Hejsa
Jeg har skiftet fra 2,25 L diesel 3 hL til 5 HL - det er ikke andet end motoren der skal skiftes, hvis jeg forstår dit spørgsmål rigtigt? Men måske er dit spørgsmål om du kan nøjes med at skifte selve blokken, og så flytte topstykke, starter osv. Det vil jeg mene du kan, men er i tvivl (smiley).

LR hilsen
Thomas O.
Index
59080: sv: sv: sv: sv: 2,25 diesel banker (18-02-2008 20:00:42) (svar på 59077)
Steen Andersen #5256, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.49.255.35)
Hej Thomas
Jeg har hørt at 5hl ikke passer på gearkassen på 3hl, men man skal have koblingshus med, jeg har nemlig en 5hl stående, men det hjælper ikke meget lige nu, for den står hos mine forældre(er i en LR), og jeg kan ikke skifte motor ingen kl 7 i morgen. Nej det var en hel transplation

88'hilsner Steen
Index
59082: sv: sv: sv: sv: sv: 2,25 diesel banker (18-02-2008 20:06:48) (svar på 59080)
Thomas Olsen #6562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.28.200)
Hej Steen

Jeg har i min 109", serie III haft en 5 HL 2,25 diesel og herefter en kort periode en 3 HL 2,25 diesel og så igen en 5 HL 2,25 diesel. Jeg har ikke skiftet andet end motoren de gange, så den burde passe på.
He he nej det kan jeg godt se, det tager et par timer (ellere mere)...
LR hilsen
Thomas O.
Index
59087: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 2,25 diesel banker (18-02-2008 20:28:32) (svar på 59082)
Steen Andersen #5256, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.49.255.35)
Hej Thomas

Ok så skulle det jo bare være at bytte, men jeg prøver at investerer i fire nye dysser, så må vi se om ikke det løser problemet, det er så tredie gang at jeg skifter dysser på dyret på ti år, dog var den ene gang en ombytter pga. defekt dysse.

88'er hilsner Steen