tilbage

Land Rover Forum  

Index
59173: parabolske bladfjedre (20-02-2008 19:45:07)
John Kornum #8076, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.251.195.1)
hej jeg har et par spørgsmål ang. de bladfjedre som sidder på min 88" og parabolske bladfjedre. er det de samme eller er der forskel? jeg har set på nogle parabolske bladfjedre på nordkystens4x4 og der står at de giver højden og køre glæden tilbage. med de fjedre som sidder på min 88" nu syns jeg nemlig bilen virker MEGET stiv selv ved kørsel på landevej. giver parabolske bladfjedre en blødere undervogn? på nordkystens4x4 sælger de en pakke med 2 stk fjedre til hver side foran og en pakke med 4 til hver side bagved, underlig fordeling eller????

mvh john kornum
Index
59175: sv: parabolske bladfjedre (20-02-2008 20:12:03) (svar på 59173)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Hej John.
parabolske fjedre har færre fjederlag end standart fjedre.
Mange vælger parabolske pga de giver en blødere affjedring i forhold til alm. fjedre med masser af rust imellem fjedrene. Jeg har idag haft mulighed for at prøve en Lightweight med parabolske fjedre, 2 lag for og 3 lag bag.
Min egen Lightweight med standart affjedring er dog blødere at køre med. Mine fjedre er nu heller ikke rustne!
Det må være et temperaments spørgsmål om du vil skifte.
Kør en tur i terrænet og giv fjedre noget gymnastik.
Jeg mener at kun fjedrene fra Rocky mountain (vist forhandlet af Wiberg&Wiberg) er godkendte til Land Roveren.
Ret mig hvis jeg tager fejl..
Index
59180: sv: sv: parabolske bladfjedre (20-02-2008 21:01:03) (svar på 59175)
Jørgen B. Jensen #5230, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 77.212.29.145)
TIC er også, så på http://www.tohuseauto.dk/

/Jørgen
Index
59182: sv: sv: sv: parabolske bladfjedre (20-02-2008 21:16:25) (svar på 59180)
Roberto Petersen #7754, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.52.99.139)
hej John.
jeg giver dig ret det er underligt at der kun er to lag foran, hvor man bagtil kan få fra 2 til 4 lags!
hvis man har tungt spil og tung motor kunne man godt bruge et 3 lag.
Ingen tvivl om at de parabolske giver meget bedre køreegenskaber på vej, og også i terræng, men jeg skifter nok tilbage til originale fjedre igen, de parabolske jeg har valgt kan ikke holde.
Jeg har surfet en del på internettet og fundet nogen billeder af eliptiske fjedrepakker med skiver der kan smøres med fedt imellem, det er godt nok til toyota, og amerikanske firehjulere, men de ser ud til at være meget mere holdbare og flexsible.
Om de kan fås til land rover ved jeg ik inu, men de ser gode ud.
Jeg må nok eksperimentere lidt med mine standardfjedre selv.

Med venlig seriehilsen
www.123hjemmeside.dk/teamtyksak
Index
59183: sv: sv: sv: sv: parabolske bladfjedre (20-02-2008 21:23:49) (svar på 59182)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.197.81.61)
Jeg har købt paraolske fjedre hos LR i Skanderborg og det første par gik i bund efter kort tid, de blev byttet uden vrøvl så nu kører det bare og DE ER BLØDERE OG FUNKER ude i det fri. det er en helt anden bil at køre i, en Lightweight, de gamle var stivere og jeg fik ondt i nakken af at have dem på. De kunne sagtens fjedre men parabolske, spiller 1000, sammen med gode støddæmpere, nye vel at mærke.
jeg har dog ikke prøvet dem i sand, men det sker næste week end i Løkken.
med nymalet Lightweight hilsen Jens E.
Index
59190: sv: sv: sv: sv: sv: parabolske bladfjedre (20-02-2008 23:41:37) (svar på 59183)
John Kornum #8076, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.251.195.1)
tak for de gode svar. jeg ved endnu ikk helt hva jeg gør men det lyder fedt med en blødere undervogn. jeg kommer til at tænke på om akselvandringen bliver bedre/større med parabolske fjedere eller om det er det samme?
Index
59214: sv: sv: sv: sv: sv: sv: parabolske bladfjedre (21-02-2008 11:56:45) (svar på 59190)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Bare husk nye støddæmpere. De originale til bladfjedre er for "bløde". Fordi de mange lag fjedre i sig selv er kraftigt dæmpende.
Smøre du gamle bladfjedre med fedt, eller olie, får du en undervogn ala en 60'er flyder.

Blød/ slasket og søsyge fremkaldende ...

Min lillebror have lagt sine bladfjedre i dieselolie for at de skulle trænge ind imellem lagene.
Hans er meget blødere i undervognen end min S2a, der IKKE er med smurte bladfjedre. Og fjedrene ser ellers ens ud.
Hvor længe det så holder/virker med dieselolien, ved jeg ikke.

Mvh Jens
Index
59192: sv: parabolske bladfjedre (21-02-2008 02:32:24) (svar på 59173)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.61.253)
"Parabolske" fjedre kommer i mange udformninger og kvaliteter. Desværre er ikke alle, hvad de udgiver sig for at være.
Parabolske fjedre kom på Land Rovere for mange år siden, på de Spansk producerede Land Rovere.
Da englænderne gik over til skruefjedre, udviklede Spanierne parabolske fjedre til deres modeller. Målet var at lave en fjeder der virker lige som en skruefjeder, men som ikke krævede ændringer af aksler og chassis.
En parabolsk fjeder kan i realiteten sagtens bestå af et lag pr. fjeder. Men af sikkerhedshensyn er der altid mere endt et.
Hver lag er udformet så det er tykkest på midten, og så faser ud efter en speciel formel, så det bliver tyndere i enderne.
Det er dette der giver mellemrummet mellem lagene.
At lave parabolske fjedre stiller meget store krav til udformning og kvalitet af stålet, det er store kræfter, der udløses når fjedrene både skal holde akslerne på plads, og samtidig skal kunne vandre så effekten fra skruefjedre opnås. Og skal man huske på tunge køretøjer, i hårdt terræn.
Den bedste virkning opnås hvis man samtidig skifter bøsninger både i fjedre og chassis ud med polybøsninger.
Jeg foretog operationen på min 109" i år 2000, fjedrene virker i dag som den dag jeg satte dem på.
Fjedervandringen er helt på højde med skruefjedrene på en 110", og jeg mener endda at have oplevet situationer hvor vandringen var større. Jeg har også monteret fjederlasker fra en One tonner, de er lidt længere, og det løfter bilen lidt mere end de to tommer, som de parabolske fjedre giver i sig selv, fordi lagene er færre.
De eneste fjedre der har TÜV godkendelse, og dermed dokumentation, er så vidt jeg ved fjedrene fra TIC, eller som det hedder i dag HST.
TIC fjedrene var før blå, men kopi produkter har tvunget producenten i Holland til at ændre navn og farve på fjedrene.
Jeg er ikke i tvivl om, at disse fjedre er de bedste på markedet. De har virket godt for mig i 7 år, og de andre i regionen, driller mig næsten ikke mere, efter de har set at hvor de kører kører jeg også i min gamle 109"
Venlig hilsen
Hartley 109" STW 1972
Og så lige et link.

http://www.heystee-automotive.com/
Index
59193: sv: sv: parabolske bladfjedre (21-02-2008 05:46:23) (svar på 59192)
Roberto Petersen #7754, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.52.99.139)
hej Hartley.
Jeg har også en station wagon med parabolske fjedre, de sad på da jeg købte dem, de sider der inu, de har flexxet som aldrig før og de holder de mål de skal!
Med andre ord, de gør min 109er til en rigtig god vogn.

Min 88er skulle derfor ha de samme fjedre, og det fik den, nu er sæt nr 2 flat foran, det vil siger der er ca 3 cm imellem gummistop og aksel tilbage, det giver ik meget vandring, samt når man kører over et vejbump går akslen på gummistoppet, de er nu sunket 6cm, de sidste 3 cm kom sidste gang de var i terræng!
2 lag foran, er det eneste man kan få, og har man spil på, med tung kofanger(nemt 100 kg ekstra)og måske en anden større dieselmotor(nemt 100 kg ekstra)så bliver der problemer for alvor.
Producenten lover en afstand fra nav til skærmkant på 53 cm. jeg har nu 47 cm. foran, og 52 bag i på en 88er!

Med venlig seriehilsen
www.123hjemmeside.dk/teamtyksak
Index
59204: sv: sv: sv: parabolske bladfjedre (21-02-2008 09:55:06) (svar på 59193)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.165.172.169)
Hej Roberto.
Det understreger måske det jeg skrev i mit forrige indlæg, nemlig at det er en svær opgave at fremstille parabolske fjedre, og at der er stor forskel på kvaliteten.
Jeg har vedlagt et billede af min 109"er in action, og som du kan se, er den monteret med et König spil. Det vejer 100kg og giver naturligvis forfjedrene en ekstra belastning.
Jeg har været inde og kigge på din hjemmeside, og de fjedre du har monteret, ser ikke ud til at være ægte parabolske. Det ser ud som om at hvert fjederlag er lige tykt hele vejen, men det kan være lidt svært at se på billedet, men det er meget almindeligt at sælge fjedre der i virkeligheden er lineære, men hvor lagene er bukket i enderne for at give mellemrum mellemlagene, og dermed et parabolsk udseende.
(vedlagte billede er taget af Mads Flummer i Påsken på Tirsbæk)

Venlig hilsen
Hartley 109" STW 1972
Index
59230: sv: sv: sv: sv: parabolske bladfjedre (21-02-2008 14:54:09) (svar på 59204)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Ikke for noget; men jeg synes egentlig ikke, det ser ud til at fjedrene på bilen på billedet, ser ud til at flexe ligeså meget som skruefjedre.
Var det ikke det påstanden gik på?

Jakob E S
Index
59274: sv: sv: sv: sv: sv: parabolske bladfjedre (22-02-2008 00:49:01) (svar på 59230)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.61.253)
ØV Jakob Det er fordi, det er et snapshot, de er bare ikke nået at flexe helt ud endnu, og så er det jo kardanen og ikke fjedrene der bestemmer hvor langt forfjedrene kan flexe ud. ;-})
Og Ole jeg giver dig helt ret i at synsfolkene er blevet meget flinke, men læser man loven, så er det faktisk kun fjedre, der sænker vognen op til 40mm, og som er godkendt af fabrikanten til modellen, der er fritaget for syn.
For alle andre gælder nedenstående:

2. Ændringer, der kræver syn.
2.1 Montering af fjedre, der sænker mere end 40 mm eller andre fjedre
(f.eks. supplerende bagfjedre), anses som konstruktive ændringer,
der skal registreres efter forudgående godkendelse hos Bilinspektionen,
hvor det vil blive angivet, at der er »konstruktive ændringer« på
bilen. Dette vil komme til at fremgå af bilens registreringsattest. Fjedrene
skal sidde spilfrit i deres fjederskåle – også ved fuld udfjedring
af hjulene.
2.2 Ved synet skal foreligge
enten
- accept fra køretøjsfabrikanten. Dette kan f.eks. være i form af køretøjsoplysninger
i instruktionsbog, datablad eller lignende - af køretøjsfabrikanten
udgivet - teknisk materiale.
eller
- prøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorium (f.eks.
TÜV), hvoraf det fremgår, at bilens køreegenskaber ikke er forringet.

Men det er selvfølgelig et spørgsmål om fortolkning, og vendningen "eller andre fjedre" er jo en ret bred definition.

Venlig hilsen
Hartley 109" STW 1972
Index
59282: sv: sv: sv: sv: sv: sv: parabolske bladfjedre (22-02-2008 08:54:40) (svar på 59274)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.21.133)
Hej Hartley.

Så er grunden til de parabolske nu til dags ikke giver problemer nok at de ikke længere er noget nyt= de kender dem eller aner måske slet ikke hvad der e roriginalt på sådan en dyt, de skære blot dem alle over en kam, uagtet at der er meget stor forskel på dem.

Godt at få det lov mæssige af klaret.

Med venlige rover hilsner

Ole
#493
Index
59218: sv: parabolske bladfjedre (21-02-2008 13:36:37) (svar på 59173)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.21.133)
Hejsa

How hvad er den nu af, hænger pris og kvalitet sammen på en eller anden underfundig måde, her skulle så have været en meget stor af de der vi ikke må her på forum.

Jeg har også selv kørt med forskellige parabolske fjedre og er tit i kontakt med folk verden over og der er ikke nogen tvivl fjedrene fra holland er bare de bedste, men de koster så også mere end det dobbelte af de billigste look a likes.
Aller fjedrene selv de hollandske kan fejle, men mange af kopierne er for bløde så de sætter sig hurtigt, andre er for hårde, fx Rokies, CPC knækker ved akslen, og sådan kunne jeg blive ved, men min konklusion er at HST, tidligere TIC, er de bedste på alle måder.
Så ring til Tohuse og hør hvad han kan gøre for dig.

Og som flere andre skriver så er det vigtigt med de rigtige dæmpere for at det hele spiller sammen.


Med venlige rover hilsner.

Ole
#493

Index
59234: sv: sv: parabolske bladfjedre (21-02-2008 15:01:00) (svar på 59218)
Rune Sckerl #7948, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.156.110)
hvordan kontrollerer man hvilken type man har, HST, TIC o.s.v. ?

rune
Index
59237: sv: sv: sv: parabolske bladfjedre (21-02-2008 15:20:48) (svar på 59234)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.21.133)
HEJ Rune.

Ja det er ikke helt nemt, TIC var blå med gule bøsninger hvis det altså er TIC original bøsninger, nu er HST så vidt jeg ved grå med gule bøsninger, der er dog andre der er begyndt at bruge den blå farve TIC brugte for at efterligne, Rokies er så vidt jeg ved grønne, CPC er røde og så er der alle de andre der er sorte osv, faktisk så er Britt Parts parabolske fjedre også grønne, det var det sidste par jeg købt ihvert fald.
Hvis du har mulighed for det, så prøv at se efter om fabrikat og part nummer er stemplet ind i dem et sted, det er også set.

Og så lige til alle jer der går veldig op i om de er god´kendt eller ej, så mener jeg nu at det er sådan med fjedre at hvis de ikke sænker bilen så er det nok godkendelse at fabrikanten sælger dem som værende til den pågældende bil, men faktisk har der da vist været en længere tråd om det tidligere jeg kan ikke huske enden på den, men har da aldrig i nyere tid hørt om nogen der havde bøvl med parabolske fjedre til syn.

Med venlige rover hilsner

Ole

#493
Index
59239: sv: sv: sv: sv: parabolske bladfjedre (21-02-2008 16:23:11) (svar på 59237)
Roberto Petersen #7754, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.52.99.139)
hej allesammen.

Jeg vil i hvert fald i aften tage forfjedrene af, og sætte nye originale på, jeg lægger nogen billeder af parabolerne på hjemmesiden, så man bedre kan se hvor flade de er.

De er tyndere ude ved øjerne/bøsningerne og det er et velrenomeret mærke, men jeg vil jo ikke hænge nogen ud her, så derfor er det bare x fjedre.
men de dur altså på min 109"station wagon, og her er der luft imellem lagene, det er der faktisk næsten ik på de nye på 88eren, noget kunne tyde på de ik er lavet samme sted!

Men i weekendden skal der køres terræng, så må jeg se hvor dårlige de originale er i forhold til parabolerne.

Med venlig seriehilsen.
Index
59255: sv: sv: sv: sv: sv: parabolske bladfjedre (21-02-2008 21:49:20) (svar på 59239)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.197.82.246)
NÅÅÅÅ jeg fandt ud af her til aften at den hang lidt den ene side og jeg er rasende, jeg skal til løkken næste week end og så er den ene parabolske fjeder faldet sammen så nu er det til Skanderborg i morgen efter fyraften.
det er så den anden der er faldet sammen, de var elers dyr nok. Men der må da ellers være et eller andet sted vi kan få et par fjedre der HOLDER.!!!!!!
Nå men der er en hel uge til strand ræs, såå på med keddeldragten,.
Med lightweight hilsen Jens E
Index
59271: sv: sv: sv: sv: sv: sv: parabolske bladfjedre (21-02-2008 23:01:48) (svar på 59255)
Roberto Petersen #7754, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.52.99.139)
jae det er sku ik sådan med fjedre!
Jeg fik sat de nye standard på, 109 tommer diesel fjedre 11 lags, barberet ned til 7 lag, der er lagt billeder på hjemmesiden.
Med venlig seriehilsen.