tilbage

Land Rover Forum  

Index
59146: Koblingspedalen drypper (20-02-2008 11:42:21)
Anders Knudsen #7644, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.237.4.137)
Min defender fra 95 er begyndt at dryppe fra koblingspedalen, det føles ikke som vand, da det er mere fedtet.

Hvad er det mest sandsynlige sted for en lækage? og hvor meget skal man skifte, når man nu alligevel skal til at åbne for den del af anlægget ?

Er det til at rode med for en hobbymekaniker, jeg har søgt på kobling og det ser ud til at det generelt give en del problemer at lufte ud efterfølgende.

Venlig hilsen
Anders
Index
59147: sv: Koblingspedalen drypper (20-02-2008 11:48:25) (svar på 59146)
Rasmus Holm Jensen #6012, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.52.147.130)
Hej Anders,

Det er nok koblings hovedcylinderen der er gået og skal skiftes. Skift også slavecylinderen når du nu er i gang.

Udluftning er nemmest hvis man er to om det.

Vh

Rasmus
Index
59151: sv: sv: Koblingspedalen drypper (20-02-2008 12:55:24) (svar på 59147)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Køb så ikke den allerbilligste kinøjserdel til det projekt.
Da det er noget biks at skifte, skal man nødig til det igen efter nogle få måneder.
Køb den som original. Der er en verden til forskel, når du står med dem i hånden.
mvh
Knud
Index
59222: sv: sv: sv: Koblingspedalen drypper (21-02-2008 14:04:24) (svar på 59151)
Anders Knudsen #7644, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.237.4.137)
Tak for det, jeg har bestilt delene hos Williams, den rare dame sagde, at det var originaldele, så jeg håber at kvaliteten holder.

Jeg har kigget i værkstedshåndbogen, men kan ikke se om det kan lade sig gøre uden at pille bremseforstærkeren af først, der er ikke meget plads. Kan man lirke hovedcylinderen ud uden at fjerne bremsebørgen ?


Venlig hilsen
Anders
Index
59240: sv: sv: sv: sv: Koblingspedalen drypper (21-02-2008 16:48:10) (svar på 59222)
Ture Schönberg-Hemme #6040, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 80.160.59.54)
Det lykkedes faktisk mig at skifte hovedcylinderen uden at afmonterer hverken bremseforstærker eller venstre forskærm - dog kræver det lidt fingersnilde og helst en ekstra arm der holder fast på skruerne

Mvh Ture
Index
59241: sv: sv: sv: sv: sv: Koblingspedalen drypper (21-02-2008 17:10:36) (svar på 59240)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.158.216)
Det blærede trick gad jeg godt lære.
VH Børge
Index
59242: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Koblingspedalen drypper (21-02-2008 17:45:42) (svar på 59241)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Det ville jeg også gerne se!! :-) Især på en Serie III !
Jeg har hørt fra anden side, at det kan lade sig opføre, men tror mine grabber er for store og klodsede.

Når først man er kommet over leden ved at skulle pille bremseforstærker m.m. af, tager det i grunden ikke lang tid, og så er der pludselig glimrende plads.

Jeg benyttede sidst lejligheden til, at klæbe støjisolering op på torpedopladen inde fra, nu det var til at komme til, samtidig med at isoleringen også blev holdt oppe af de 2 konsollers bolte, skiver og møttrikker.

mvh
Knud
Index
59243: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Koblingspedalen drypper (21-02-2008 18:17:41) (svar på 59242)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.44.107)
Jeg har også udskiftet hovedcylinderen uden at afmontere hverken bremseforstærker eller venstre forskærm på den Serie III diesel jeg engang havde, det var ikke nemt at komme til men det lykkedes da til sidst, og jeg var endda helt alene om det. Faktisk var det en af de første reparationer jeg udførte på den, hvis ikke den allerførste, det var tilbage i 1989, (jeg var også 30 kg lettere dengang he he). Jeg husker forøvrigt at jeg måtte springe for livet hver gang en bil passerede forbi, det blev gjort nede på gaden på det indre Nørrebro hvor jeg boede i 4 år,

mvh

2547 Steen

www.sitecenter.dk/laro

Index
59245: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Koblingspedalen drypper (21-02-2008 19:36:50) (svar på 59243)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Så må du jo være en slags akrobat!!!
Det må man kunne optræde med i cirkus!!! :-) :-)
I dag ville du vel oven i købet kunne få ild i røven!? Sorry! :-)
Jeg er nok også 30 kg. for tung til den opgave, så jeg vælger nok lige at flå bremsen af, hvis ikke jeg kan lave en akkord med dig i et dejligt opvarmet værksted!!!
mvh
Knud
Index
59252: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Koblingspedalen drypper (21-02-2008 20:38:40) (svar på 59245)
Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.88.216.60)
Hej Anders,

Jeg har som Steen også lavet tricket, faktisk en 6-7 gange, uden at afmontere hverken skærm eller bremseforstærker, eller for den sags skyld ret meget andet end lige det der skulle til.

Af med de 6 skruer på pladen over hovedcylinderen. En god ting at have er en magnet på skaft til at lirke skruerne ud med.

Dernæst skrues kobberrør med nippel ud af hovedcylinderen - læg en klud eller beholder under til at opsamle væsken.

Fjern fjederen fra pedalarmen. Træd pedalen langsomt ned, og sæt en stok i passende længde i klemme mellem pedal og sædekasse - så kan den ene møtrik på akslen skrues af - den anden skrues af, når hobvedcylinderen - det er smart at tage en gammel ringgaffelnøgle og skære midt over + skære ringen åben - så kan den også bruges, når møtrikkerne skal på igen og spændes på den nye hovedcylinder.

Øverste bolt der holder hovedcyl. er straight forward - nederste bolt tages ved at sætte en stramtsiddende ringnøgle på inde fra kabinen (sæt lidt tape i ringen) - så kan modsat side tages fra motorrummet. Få evt. en hjælper til at holde nøglen inde i kabinen.

Vupti - så er hovedcylinderen løs - samling i modsat rækkefølge, sådan cirka, og så derefter udluftning mv...

Hvis du stiller bilen her i indkørslen skifter jeg den gerne for dig - piece of cake, når man har prøvet det før - sjovt nok var det også en af de første reparationer jeg selv udførte på min første 90'er!

/Ib
- nu med 2 albueled på hver arm...
Index
60039: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Koblingspedalen drypper (10-03-2008 06:47:44) (svar på 59252)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.116.51.73)
Hej

Ja det er jo endnu en god grund til at køre i en LWT, der kan man skifte koblings hoved cylinder på ca 30 min helt alene og uden at bande, man kan simplet hen nå alt med sine to små arme uden diverse extra kugleled hi hi, hvis man løfter døren af, så kan man nå selv at holde på begge sider, utroligt men sandt.

Et LWT ser ikke kun speciel ud, den er også speciel at skrue på, har også skiftet starter oppe fra uden at være under ( dog for at samle tabte skruer op, fjols....) den for at skrue.


Med venlige rover hilsner

Ole

#493.
Index
59251: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Koblingspedalen drypper (21-02-2008 20:35:43) (svar på 59242)
Ture Schönberg-Hemme #6040, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 80.160.59.54)
hehe - ok, da jeg hjalp min ven med at skifte hovedcylinder på en serie III der afmonterede vi skærmen - men det skal man jo også næsten bare for at hælde ny væske på beholderen ;-)

Jeg skiftede den alene på min Defender - og jeg garanterer for, at alle mine bandeord blev brugt den eftermiddag ;-)

Mvh Ture
Index
59250: sv: Koblingspedalen drypper (21-02-2008 20:30:35) (svar på 59146)
Anders Knudsen #7644, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.237.4.137)
Nu er det blevet regnvejr og pakken fra Williams er ikke kommet endnu, men da flere siger, at det er nemmest at fjerne bremseforstærkeren, så overvejer jeg denne løsning. Men kan den så løsnes og rykkes eller er det helt af og hele møllen igennem med udluftning bag efter ?

Venlig hilsen
Anders
Index
59253: sv: sv: Koblingspedalen drypper (21-02-2008 21:23:00) (svar på 59250)
Peter Sølvtofte #6380, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 85.81.244.141)
kør da over til Ib - og tag basser med til kaffen...
Det er altid sjovere at bande sammen med andre. og det lader til at manden kan alle de triks vi andre brugte flere timer på at fjumre os frem til og som vi nu ikke længere har i fingrene

VH
Peter
Index
60038: sv: sv: sv: Koblingspedalen drypper (10-03-2008 06:32:37) (svar på 59253)
Anders Knudsen #7644, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.237.4.137)
Det lykkedes !

Da dieselpriserne er blevet lidt for høje til en hyggetur til jylland, når der ikke var andre ærinder på de kanter, valgte jeg at forsøge selv.

Fremgangsmåde som Ib har beskrevet det. Det fungerede fint, der skulle pusles og lirkes, men det gik. Jeg måtte dog have konen til at holde den nederste bolt inde fra fodbrønden, da jeg ikke kunne få en nøgle til at holde fast alene.

Tak for hjælpen !

Venlig hilsen
Anders