tilbage

Land Rover Forum  

Index
59290: Forskel benzin 2,25 og 2,5 (22-02-2008 11:48:49)
Lars Torp Madsen #7814, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 129.142.53.110)
Jeg har tidligere skrevet et indlæg om dyser til Weber karburatoren (110) - uden der kom kloge betragtninger på det. Så nu spørger jeg igen på lidt anden vis.

Er der forskel på kaburatoren på en 2,25 og en 2.5 benziner (90/110/defender). Jeg får lidt forskellige meldinger fra reservedels-pusherne.

Det er ikke til at opdrive nogen der har dyser - så jeg ender i at skulle købe en ny karburator. Det er dog lidt overkill, hvis der ikke er forskel skulle man mene.

mvh

Lars
Index
59291: sv: Forskel benzin 2,25 og 2,5 (22-02-2008 12:01:39) (svar på 59290)
Hans Christian Sørensen #5193, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.88.154.242)
hej Lars

Der er forskel, jeg har en 2.5 l i min serie3 og mener at kaburatoren er en 32/34 eller også er det 34/32
håber det kan hjælpe
hc5193
Index
59295: sv: Forskel benzin 2,25 og 2,5 (22-02-2008 13:06:37) (svar på 59290)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.165.172.199)
Hej Lars det er måske fordi dit spørgsmål slet ikke er detaljeret nok, til at det er muligt at svare entydigt på.
Land Rover lavede nogle få og ret sjældne, 2,25L 5 hovedlejers benzinere inden de gik over til 2,5 L.
De havde samme karburator nemlig en 32/34 DMTL Weber karburator.
Jeg har fundet ud af at det at dysse en karburator så den passer til motoren, bestemt ikke bare er noget man bare lige gør. Det er dog slet ikke umuligt, og man har det sjovt mens man experimenterer. Men man er nødt til at sætte sig ind i hvordan karburatoren virker.
Jeg vedhæfter oplysning om hvilke dysser der er standard udgangspunkt i henholdsvis 2,25L og 2,5L.
Dysser kan købes hos Webcon i UK :http://www.webcon.co.uk/
De er meget flinke, og sender gerne.
Dysserne er meget billigere end i Danmark, men dysser kan i dag koste lige fra omkring 20 til 50 kr. stykket.
Man kan også prøve på Ebay, der er mange reservedelspushere, der sælger dele til Weber.
Venlig hilsen
Hartley 109" STW 1972
Index
59299: sv: sv: Forskel benzin 2,25 og 2,5 (22-02-2008 14:11:58) (svar på 59295)
Lars Torp Madsen #7814, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 129.142.53.110)
Hej Hartley,

Takker for dit informative indlæg - og det er helt korrekt at jeg taler om en af disse sjældenheder med 2.25 5 hovedlejers motor, som nu er skiftet til en 2,5 5 hovedlejers motor. Det er ved at gå op for mig at jeg er/var nok den eneste med en 110´ med 2,25 benzin og A/C (bilen stammer angiveligt fra Oman).

Din oversigt giver lige præcis det svar jeg eftersøger - helt perfekt - tak.

Jeg vil som udgangspunkt forsøge mig med standard dyserne. Men jeg har også et ACR stage 2 topstykke på - og kører med ret høj kompression. Hvilken vej skal man gå i forhold til standarden med den modifikation. Forslag ?

Vil ændringen af blandingen ændre på tendensen til tændingsbanken ? Hvis jeg helt skal undgå det på 95 oktan - kommer tænding alt for langt ned. Lige nu kører jeg med oktan booster - men forsøger mig med rigtig 98 når tanken er tom (kun kørt 400 km med den nye motor).

Er der et klogt skriv du kan henvise til for at forstå lidt nærmere om teorierne.

mvh

Lars
110- nu i ikke så sjældent trim og som savner en SU-karburator hvor man kan justere nålehøjden på 3 minutter.
Index
59309: sv: sv: sv: Forskel benzin 2,25 og 2,5 (22-02-2008 17:28:53) (svar på 59299)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.61.165)
Hej Lars der er faktisk en rigtig god hjemmeside med en masse information her: http://www.powerpage.dk/

Venlig hilsen
Hartley 109" STW 1972