tilbage

Land Rover Forum  

Index
59265: 2,25 diesel banker - forsettelse (21-02-2008 22:40:18)
Steen Andersen #5256, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.94.168.143)
Hej forum

Så er dysserne skiftet - ingen bedring
ikke sønderlige mængder røg ud af oliepåfyldningen, heller ikke når der gives gas.
Ventiler er kontrolleret og ok, så der er nok ikke gået en ventilfjeder.
Lyden er tydeligst inde i bilen, og er ikke ret tydelig/forsvinder når bilen er kommet i garage, og man står og kikker ned i motorrummet.
Lyden er ikke så metallisk, og høres bedst når man tager gassen af(nok fordi motoren larmer en del)
Den har også svært ved at gå på fire cylindre når den er kold.

Har tænkt på om det kan være et forkammer der er flækket forkammer

88'er hilsner Steen - der nok ska ha en kadet
Index
59281: sv: 2,25 diesel banker - forsettelse (22-02-2008 08:23:05) (svar på 59265)
Jes Ramsing #6810, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 85.89.224.41)
Jeg havde også en underlig banken i min S3 2.25.
Jeg fandt aldrig en entydig forklaring da jeg skildte skidtet ad, men det ene hovedleje var mast i stykker og havde nok kun holdt et par hundrede km inden krumtappen var røget.

Det var en meget underlig bankelyd jeg havde, og som ikke kunne lokaliseres, så mit forslag er at pille bundkarret af og checke de 2 hovedlejer som du kan komme til.

Jes
Index
59284: sv: sv: 2,25 diesel banker - forsettelse (22-02-2008 09:44:37) (svar på 59281)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.148.186)
prøv at lytte på cylindrene med et stetoskop eller på cowboymetoden ved at sætte en stor skruetrækker forskellige steder og stikke håndtaget i øret.
hvis du ikke kan lokalisere lyden yderligere er der vel ingen anden udvej end at tage bundkaret af og inspicere plejlejer, hovedlejer og undersiden af stemplerne.
er der intet at se der, så af med topstykket og inspicer ventiler og stempeltoppe.

Det med at den har svært ved at gå på 4 cylindre når den er kold kan jo muligvis være fordi den har dårlig kompression på en cylinder indtil delene har udvidet sig nok i varmen til at kompensere.
Index
59285: sv: 2,25 diesel banker - forsettelse (22-02-2008 10:14:42) (svar på 59265)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 131.165.154.10)
Hej Steen
Det er bedst at lokalisere fra hvilken cylinder bankelyden kommer fra. Så er du også fri for at skille mere ad, end højest nødvendigt.
Det gør du ved at lade motoren gå med så mange omdr. at du kan høre bankelyden, helst tomgang. Herefter løsner du dysserøret til cyl nr.1. Hvis bankelyden holder op, har du fundet arnestedet til dine fortrædeligheder. Banker den stadig, Strammer du atter omløberen og foretager samme procedure med cyl nr.2 osv. osv.
Hvis du foretager manøvren når motoren er kold kan du også konstatere hvilken cylinder den ikke går på.
Og så er der også mulighed for at det kan være en af broncegliderne ved ventilløfterne, som er flækket. Det kan man ikke høre ved den ovennævnte metode.
Mvh.
Martin
Index
59310: sv: sv: 2,25 diesel banker - forsettelse (22-02-2008 18:34:34) (svar på 59285)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.164.51.133)
Har lige dømt min 2.3l D. ude, det hed 10J`en, der var også
omdrejningsbestemt bankelyd, skiftede dyser, lyden var der stadig, lyden blev højere jo varmere motoren blev, ligesom den steg med omdrejninger, tog bundkarret af, intet unormalt men da jeg tog topstykket af viste det sig at øverste ring på stempel nr. 1 var knækket og havde arbejdet sig op på toppen i småstykker der gik mod topstykket og gav bankelyde.
Index
59319: sv: sv: sv: 2,25 diesel banker - forsettelse (23-02-2008 08:27:04) (svar på 59310)
Steen Andersen #5256, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.94.168.143)
Tak for de mange forslag.
Det sjove ved denne bankelyd jeg har, er at den ikke er der når motoren ikke har været belastet, og jeg tror at det muligvis er pumpen der ikke giver tryk nok til en ordenligt forstøvning, men det finder jeg nok ud af i løbet af dagen.
Lyden er der ikke de første 500m kørsen, uanset om motoren er varm eller kold.
Index
59332: sv: sv: sv: sv: 2,25 diesel banker - forsettelse (23-02-2008 14:40:00) (svar på 59319)
Brian Schwartz (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.174.163)
Da jeg rode med min 2,25D pumpe, dejede den lidt frem og tilbage for at finde et sted hvor motoren ikke røg og hvor den trak bedst.

jeg fik den til at trække rigtig godt men fik også en banke lyd.. lige som tændings banken på en benziner.

kan det være din pumpe har dejet sig ?

Bare en tanke .. det kan jo være 1000 ting som for din motor til at banke ..

VH
Brian
Index
59342: sv: sv: sv: sv: 2,25 diesel banker - forsettelse (23-02-2008 18:03:15) (svar på 59319)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Den med at det bliver værre, når der kommer lidt varme i maskinen, siger mig nogle grimme ting i retning af lejer.
I dit sted ville jeg nok stoppe fornægtelsesfasen og pille bundkarret af, og kigge til lejerne.
Er et af dem begyndt at vise røde tegn, og sølen ikke er revet ENDNU, kan du været sjælden heldig, at du kan give den nye lejer, og slippe for yderligere tiltale.
Jeg har haft den slags lyde nogle gange i tilværelsen, men dog med store benzinmotorer også med stort middeltryk.

For nylig så jeg til lejer i en Ford diesel motor, der havde gået små 500.000 km. Her var plejllejerne begyndt at rødme, men sølen var fin og glat og kunne fint have klaret sig med en gang nye std. lejer. Den var forsøgt kørt til NVSJ fra Padborg uden vand. Det gik kun til Middelfart, så røg toppen og cylindrene sært nok.

mvh
Knud
Index
59462: sv: sv: sv: sv: sv: 2,25 diesel banker - forsettelse (25-02-2008 17:02:43) (svar på 59342)
Steen Andersen #5256, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.93.192.239)
Det ser godtnok ud til at det er et leje i motoren der er defekt. Jeg har skiftet pumpen og fundet ud af at den gamle vist var udskiftningsmoden. Nu starter den fint, men bankelyden er der stadig.

Hvad er så nemmest Ny motor eller rep.
Jeg har en anden motor, men den er monteret i en LR som står andet steds.

Denne motor er en 3 HL som har gået ca. 180K og den anden er en 5 HL som gik fint sidst jeg havde liv i den. (skulle være hoved rep. )

88'hilsner Steen
Index
59470: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 2,25 diesel banker - forsettelse (25-02-2008 18:57:14) (svar på 59462)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Så er det da vist nemmest og komme ud i kulden og finde den anden frem og få den hejst over.
Det havde jo unægteligt været hyggeligere om sommeren! :-)
mvh
Knud