tilbage

Land Rover Forum  

Index
59314: Tilspænding / efterspænding af VM 2.4 (22-02-2008 21:35:42)
Mikkel Beister (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.53.206.222)
Hej folkens

Jeg kom til at læse lidt på forum angående efterspænding af top-boltene på min VM'er..
Nu er jeg mildest talt i tvivl om jeg har gjordt det rigtigt.
På forum er der opgivet meget forskellige momenter og måder. Er der en der har de rigtige data? Det er strækbolte, og almindelige pakninger.

Mvh.
Mikkel
Index
59316: sv: Tilspænding / efterspænding af VM 2.4 (22-02-2008 21:54:53) (svar på 59314)
Mikkel Beister (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.53.206.222)
Ovenstående fik jeg skrevet lidt forkert.
Jeg har endnu ikke efterspændt.

Mikkel
Index
59327: sv: sv: Tilspænding / efterspænding af VM 2.4 (23-02-2008 12:11:48) (svar på 59316)
Jesper Mørkhøj Pedersen #7282, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.239.91)
Hej Mikkel

Er det fordi du har taget topstykkerne eller er det alm. service på motoren. Hvis det sidste skal topstykkerne i følge org. instruktionsbog og rep. bogen kun efterspændes ved 40000 km eller efter 40000 siden den har været adskilt.

Mvh
Jesper
Index
59340: sv: Tilspænding / efterspænding af VM 2.4 (23-02-2008 17:54:19) (svar på 59314)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Vedr. tilspænding.
Iflg. Den Store Bibel om RRC 1986 to 1989, Pub,no. SRR660ENWM under VM Diesel Engine, afsnit 12, side 9 står der at læse:
Først spændes hovedboltene med 30 Nm i rette rækkefølge
Der efter spændes 70 grader!!! i rette rækkefølge og
igen spænde yderligere 70 grader i rette rækkefølge

Sidst spændes alle sideboltene, i rette rækkefølge, med 80 Nm

Derefter køres motoren varm, med vand på forstås, i 20 minutter.
motoren køles helt af og vandet tappes af, så du kan få vandmanifolden af.
I rette rækkefølge:
løsnes hovedboltene, en for en,
spændes 30 Mm
spændes 2 gange 60 grader, før man går videre til næste bolt.

Sideboltene spændes i rigtig rækkefølge, uden først at løsne, 90 Nm.

Vippetøjerne spændes med 108 Nm og der stilles igen ventiler.

Så står det lidt hen i det uvisse om der igen skal ske en efterspænding ved 1500 km. I al fald skal der specifikt ikke efterspændes ved 1500 km med ny type toppakning, og det er formodentlig den hele stålpakning, der menes med dette.

Efter 40.000 km skal der igen ske efterspænding, hvor hovedboltene blot skal have 10-15 grader oven i hatten uden forudgående løsning.
Sideboltene skal blot checkes om de holder 85-90 Nm.

(Gad vide, hvor mange, der huskede at efterspænde ved 40.000 km??? )

Håber det giver mening!
mvh
Knud
Index
59363: sv: sv: Tilspænding / efterspænding af VM 2.4 (23-02-2008 23:35:39) (svar på 59340)
Jesper Mørkhøj Pedersen #7282, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.239.91)
Yes, det er nemlig hvad DSB (Den Store Bibel) siger. For nu at øge forvirringen så sider jeg med den originale instruktionsbog årgang ca. 87 og der står at efter 40000 km skal man efterspænde de 6 MIDTERSTE bolte og kun de midterste de der 10-15 grader. Der er sågar en tegning af at de skal spændes på kryds. Boltene i hver ende skal ikke efterspændes. I følge instruktionsbogen.

Mvh
Jesper, som nu er 29000 km fra at skulle efterspænde.

P.S. Knud, hvordan går det med din motor?
Index
59366: sv: sv: sv: Tilspænding / efterspænding af VM 2.4 (24-02-2008 07:47:13) (svar på 59363)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Indtil videre går det fremragende, men jeg har altså ikke kørt mere end ca. 100 km siden. Jeg har ikke rigtig tid eller lyst til at opleve det modsatte lige nu!! :-)
Men sært nok oplever jeg motoren betydeligt mere villig og der kommer mere lyd fra turboen. Det forstår jeg dog ikke rigtigt, idet jeg ikke har gjort andet end at skifte toppakningen.
Index
59406: sv: sv: sv: sv: Tilspænding / efterspænding af VM 2.4 (24-02-2008 22:10:22) (svar på 59366)
Jesper Mørkhøj Pedersen #7282, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.239.91)
Super fint den kører. Så er det bare om at komme ud at rulle. Da jeg jeg fik min ud at køre sidste sommer kørte jeg en lille tur på 500 km, bare for at teste, og fik næsten kramper i smilemusklerne...
At der skulle være mere "go" i er måske logisk nok, diesel brænder nu engang bedre end vand og skulle man være i tvivl så spørg det lokale brandvæsen hvad de vil bruge til at slukke ild med! Tillykke med det i hvert fald.

Mvh
Jesper