tilbage

Land Rover Forum  

Index
59325: 12 oliefyr i 24 volt bil. (23-02-2008 11:08:24)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Halløj.
Jeg skal til at montere et Webasto i min Lightweight. Fyret er på 12 volt og bilen på 24 volt. Jeg har div. 24/12 volt omformere liggende som kan klare opgaven men så skal den jo være tændt hele tiden for at give strøm til timeren.
Kan jeg tage 12 volt fra bilens ene batteri eller vil det ødelægge batterierne, og i givet fald hvor hurtigt går det?
En tredie mulighed var at montere et seperat 12 volt batteri til fyret men så skal det jo lades tit?
Det bedste var naturligvis et 24 volt fyr men nu faldt jeg lige over det andet...
Et andet spørgsmål : Jeg har en ide om at montere fyret i ladet hvor der også er et varmeapperat. Vil fyret kunne varme motoren helt omme fra ladet, dvs kan cirkulationspumpen klare opgaven?
Bud modtages.
Index
59326: sv: 12 oliefyr i 24 volt bil. (23-02-2008 11:44:02) (svar på 59325)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.185)
Der findes 24/12 omformere, der først går i aktion, når der trækkes strøm ud. Findes bl.a. på Renault Midlum lastbiler.

Cirkulationspumpen burde kunne klare jobbet, men det tager lidt længere tid at opvarme kølevandet.
Index
59331: sv: 12 oliefyr i 24 volt bil. (23-02-2008 14:25:31) (svar på 59325)
Dennis Pallesgaard #7763, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.242.147.90)
Hej Ole

Det er aldrig en god ide at tappe det ene batteri, idet generatoren lader på begge, og det kan give problemer med et "dødt" batteri. Jeg tror ikke at du får problemer med en konverter idet tomgangstrømmen er lille, du kan evt. montere en afbryder før konverteren, således at du tænder den når du vil bruge fyret eller timeren. De fleste fyr jeg kender slukker når batteri niveauet er lavt, det er ikke sikkert at det så virker i dette tilfælde, det kommer an på konverteren..

Hvis du placerer fyret før varmeapperatet på laddet, vil der blive mest varme til kabinen, (vist en sjældenhed på en LW?) men vandet bliver jo ikke kølet helt, så motoren får også sin del..

Det kan dog være nødvendigt med en ekstra cirkulationspumpe, det kommer an på hvor langt der fra motor til ekstar varmeapperat, idet at fyret når det er slukket jo er en modstand i varmekredsen.


Held og lykke med varmen..

Dennis
Index
59359: sv: 12 oliefyr i 24 volt bil. (23-02-2008 22:43:04) (svar på 59325)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Tak for svarene! Det er naturligvis kun EET fyr der skal i bilen og ikke som der står i overskriften, 12!-)
Jeg bruger en omformer!