tilbage

Land Rover Forum  

59428: Fotward Control ENV aksel, reservedelsnummer (25-02-2008 10:43:49)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.8.48)
Hej

Jeg har en ENV aksel siddende foran på min 109" 2A.
Det menes at den kommer fra en Foward Control..?

Jeg søger reservedelsnummer på pakdåsen i hjullejet.

Er der nogen der kan hjælpe mig inden bremsen drukner helt?

-Kasper

2A 109" V8 1965

59442: sv: Fotward Control ENV aksel, reservedelsnummer (25-02-2008 14:31:13) (svar på 59428)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.92.170.91)
Den kommer sikkert fra en tidlig 1 ton 109", de kørte også med ENV aksler og skiftede til Salisbury da de er noget billigere.
Men uden sammenligning i styrke.
Det er jeg mest til at tro, da sporvidden på FC er noget større og ville du ikke kunne have den inden for skærmen.
Der er en del 1 ton 109" i Norge så prøv at søge lidt på de norske reservedelsleverandører via www.nlrk.no
Mvh
Kenneth Poulsen
59465: sv: Fotward Control ENV aksel, reservedelsnummer (25-02-2008 17:21:35) (svar på 59428)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.204.87)
oil seal in axle casing part no 21 74 00
59466: sv: sv: Fotward Control ENV aksel, reservedelsnummer (25-02-2008 17:32:41) (svar på 59465)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.204.87)
Vi prøver lige een gang til efter at have vendt kataloget rigtigt:
oil seal for inner bearing 23 94 22 02 stk

bearing for front hub inner 21 72 69 02 stk
bearing for front hub outer 21 72 70 02 stk

hvis de skulle været slidt og trænge til udskiftning...
59475: sv: sv: sv: Fotward Control ENV aksel, reservedelsnummer (25-02-2008 19:56:15) (svar på 59466)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.8.48)
Ups.

Når jeg lige kigger efter er det samme nummer(23 94 22) som til en normal 2A Rover aksel..? Som jeg har et par stykker af, og de passer ikke, er for store.

øvbøv

-Kasper
59480: sv: sv: sv: sv: Fotward Control ENV aksel, reservedelsnummer (25-02-2008 22:39:08) (svar på 59475)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.204.87)
øvbøvbuh?

Det forstår jeg ikke helt, idet jeg kigger i et katalog med ENV akseldele.

Der findes ialt tre oil seals på akslen. Den ene er
oil seal for swivel pin bearing housing 502406
oil seal for inner bearing 239422
oil seal for stub shaft ENV X13043 549477

sidstnævnte ligner dog mest en filtpakning.
59486: sv: sv: sv: sv: sv: Fotward Control ENV aksel, reservedelsnummer (26-02-2008 08:11:38) (svar på 59480)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.8.48)
hmmm, mærkeligt.

Nå, jeg må jo nok tage fejl, jeg bestiller et par 239422, og så må jeg se.

..Tak.

Hvad hedder din ENV bog? jeg må nok have fat i sådan en.

-Kasper
59497: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fotward Control ENV aksel, reservedelsnummer (26-02-2008 09:25:55) (svar på 59486)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.8.48)
Forvirringen er komplet.

Meca siger at 239422 er samme som RTC3510 som er standard til Roveraksler, og som er for store til min ENV aksel...

One Ton brogte efter sigende ENV på de første 2A og 2B, men skiftede så til Salisbury. Som vist bruger samme (239422) pakning.

Hjæælp, hvem har en 2A One Ton Part catalog ???

-Kasper

2A 109" V8 1965, Salisbury bag- og ENV fortøj
59500: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fotward Control ENV aksel, reservedelsnummer (26-02-2008 09:50:58) (svar på 59497)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.204.87)
Så, Kasper,
nu tager jeg dig lige ved hånden....
Der findes noget, som hedder reservedelssammenfald, dvs. at visse r-dele og -numre er gengangere.
Om en bestemt del også bruges et andet sted end der, hvor du har planlagt, det skal være, er ligegyldigt.
Omtalte pakdåse bliver fremstillet i tusindvis, ikke bare til brug i LR.
LR er været så clever, at de har anvendt delen flere steder eller gennem mange år.
Og får jeg lidt tid og gang i min fotokopimaskine, skal jeg lave en fotokopi af de to sider, der omfatter FNV akslen.... Jeg har dem i kataloget over Serie iiA 109 One Ton.
Du kunne vet. bare tage pakdåsen ud og køre til nærmeste maskinhandel. Det skulle ikke undre mig, om den også bliver brugt i en Massey Fergusson.

Prøv også at ringe til Williams; måske er han mere vidende og har stumpen liggende. Undrer mig noget, at MECA så ikke giver dig den rette r-del, hvis de ved, at 239422 er for stor.

Lille spøjs oplysning til dem, som er interesseret i bilhistorie:

Rolls-Royce brugte på deres meget populære model Silver Cloud de samme baglygter som Morris anvendte på Minor 1000.

59513: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fotward Control ENV aksel, reservedelsnummer (26-02-2008 12:55:12) (svar på 59500)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.8.48)
Jammen, det er ikke fordi jeg ikke tror på dig, bestemt ikke.

Jeg har bare stået med omtalte pakdåse, og den passer bare ikke, om der sidder et andet mystisk nav på min ENV aksel ved jeg ikke.

Jeg har talt med både Williams, Meca, Dunsfold og Blanchard, og de kommer alle frem til samme nummer som dig, men den passer sgu stadig ikke.
(239422 = Britpart RTC3510, som bliver brugt alle steder, Rover- og Salisbury-aksler)

Meca ved ikke at den er for stor, det gør jeg...

Jeg vil prøve Gunnar Haagensen, som har ALT inden for pakdåser, og håbe at de kan hjælpe.

Man kan måske osse bare få drejet navet af så pasningen får rette størrelse.

Stadig tak for hjælpen, og ja jeg vil meget gerne have en kopi at de 2 sider ;-)

Aller venligst
-Kasper
59514: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fotward Control ENV aksel, reservedelsnummer (26-02-2008 13:08:45) (svar på 59513)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.44.95)
Hej Kasper!
jeg véd intet om ENV aksler men jeg har to gange prøvet at få leveret noget som skulle passe ifølge reservedelsnumre og leverandører, men det gjorde det bare ikke. I begge tilfælde viste det sig, at der et eller andet sted i systemet, var blevet puttet noget forkert i den originale æske, som ellers havde det rigtige nummer uden på og som også fremgik af fakturaen. Og så er s.. svært at finde ud af det. Den ene gang nåede jeg at få tilsendt yderligere 3 forskellige dele før vi fandt ud af hvordan det hang sammen.
Måske har du været ude for tilsvarene, bare et forslag. Held og lykke med projektet.

mvh

2547 Steen

www.sitecenter.dk/laro

Fordi det skal handle om Land Rover.....igen.
59518: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fotward Control ENV aksel, reservedelsnummer (26-02-2008 13:38:36) (svar på 59513)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.245)
Hvis du vil, kan du sende mig de nøjagtige mål og så vil jeg se, om jeg kan trylle lidt for dig.
udvendig og indvendig mål samt tykkelse.
59716: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ENV aksel, pakdåse reservedelsnummer (01-03-2008 12:28:52) (svar på 59518)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.8.48)
Nå, forvirringen er komplet.

Jeg har haft alt skildt igen, taget mål og fotos.
Hvis I har lyst til at nærstudere billedet.

Først er der et par beviser på at det ER en ENV aksel. Ikkesandt?

Målene på navet(og pakdåsen) er: udvendigt 80mm, indvendigt 60mm, tykkelse 11mm.

Pakdåsen alle henviser til(RTC3510) er 85mm udvendigt, 60 mm indvendig og 8mm tyk, og passer derfor ikke.

Bennedicte fra Williams var frisk og foreslog en pakdåse fra en RR(RTC3508), den holder diametrene men er kun 8mm tyk, der er næsten plads til 2 i pasningen i navet.

Nå, jeg puttede een i uden at presse den i bund. Det må virke indtil jeg finder den rigtige.

Sig mig er mit nav fra en anden bil eller hvad...?

Idéer?


-Kasper
2A 109" V8 1965, ENV for, Salisbury bag.
59718: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ENV aksel, pakdåse reservedelsnummer (01-03-2008 12:54:17) (svar på 59716)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.8.48)
P.S.

På pakdåsen jeg tog ud står der: ANGUS...9...GACO...IN 50499

-Kasper
59521: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fotward Control ENV aksel, reservedelsnummer (26-02-2008 13:52:43) (svar på 59500)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Hej Paul

Tillad mig at citere:
Lille spøjs oplysning til dem, som er interesseret i bilhistorie:

Rolls-Royce brugte på deres meget populære model Silver Cloud de samme baglygter som Morris anvendte på Minor 1000.
Citat slut.

Næh, der husker du forkert! :-)
Jaguar brugte nævnte lygter i halvtredserne, men dog kun lygteglasset.
Rolls Royce brugte en langt mere elegant løsning. Kig på Google, under billeder.

mvh
Knud, Silver Cloud/Bentley S/Jaguar MKIX ejer emeritus.

59592: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fotward Control ENV aksel, reservedelsnummer (27-02-2008 00:07:39) (svar på 59521)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.90)
Der står nu noget andet hos Rossmann. Men der blev anvendt en del forskellige lygter alt efter, hvem der opbyggede/ombyggede bilerne.
59643: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Fotward Control ENV aksel, reservedelsnummer (28-02-2008 08:26:37) (svar på 59592)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Det vil jeg gerne vædde en stor kop, kølig øl, en varm sommerdag på, at det ikke er tilfældet.

Der er skrevet vældig meget sludder i diverse bibler, som alle gør krav på at sidde inde med den endegyldige viden.

En Silver Cloud er almindeligvis en Standard Steel Saloon og nogle få har Park Ward Mulliner bygget, men ikke med det billige stads som Morris og Jaguar brugte til baglygter.

mvh
Knud
59468: sv: Fotward Control ENV aksel, reservedelsnummer (25-02-2008 18:36:28) (svar på 59428)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.244.145)
Sporvidden på FC og 1-Ton er den samme på akslen.
Forskellen ligger i fælgenes indpresning.
59474: sv: sv: Fotward Control ENV aksel, reservedelsnummer (25-02-2008 19:52:48) (svar på 59468)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.8.48)
TAK

Dejligt præcise svar, tak.

Jeg bestiller straks.

-Kasper
59499: sv: sv: Fotward Control ENV aksel, reservedelsnummer (26-02-2008 09:30:51) (svar på 59468)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Næ-næ du...det er det ikke.
Forward Control akslen er 1" længere i hver side i forhold til differentialet.

mlrh
Claus

ex-FC Serie IIb ejer
59605: sv: sv: sv: Fotward Control ENV aksel, reservedelsnummer (27-02-2008 10:11:08) (svar på 59499)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.71.86)
Aha! :)
Efter lidt research har jeg fundet ud at FC SIIb havde bredere aksler end fx alm. 109. Men FC SIIa havde standard bredde. Det er derfor der findes forskellige fælg til dem.. :)
59717: sv: sv: sv: sv: Fotward Control ENV aksel, reservedelsnummer (01-03-2008 12:45:05) (svar på 59605)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.81)
Hej Casper, prøv at kontakte dem her:

http://www.vestships.no/

de har leveret Land Rover reservedele til det Norske forsvar der, som bekendt, næsten kun havde 1 ton Land Rovere i stalden.
De har stadig en enorm mængde reservedele købt tilbage fra det Norske forsvar - det kunne jo være.
Ellers er der kun traktor/lastbils forretningen tilbage.
Nu jeg har størrelsen vil jeg selvfølgelig lige checke på lageret om vi har den størrelse.
Mvh
Kenneth Poulsen