tilbage

Land Rover Forum  

59393: Igen i den offelige gabestok (24-02-2008 17:01:12)
Eric Bahnsen #7944, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 86.52.33.227)
http://ing.dk/artikel/85915.

Fornuften breder sig: 4WD er bare yt!

Af Overingeniør Petersen, lørdag 23. feb 2008 kl. 13:03 .


Jeg har i adskillige tidligere indlæg her på bloggen *) udøst min velbegrundede forargelse over, at mange 4WD-ejere opfører sig utilladeligt brovtende og agressivt over for deres mere civilicerede medtrafikanter. Men nu ser det ud til, at vi kan se en ende herpå, for de overflødige pansrede mandskabsvogne, der har sat deres uheldige præg på trafikmentaliteten, er ikke alene blevet dyrere at anskaffe, men – værre endnu for blærerøvene - de er simpelthen ved at blive umoderne!





59398: sv: Igen i den offelige gabestok (24-02-2008 18:57:31) (svar på 59393)
Jan Lauritzen #8086, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.53.129.77)
overhovedet ikke interessant, minder lidt om de der tegninger, hr petersen er vist ekstremist inden for
4 wd hadning.

4wd hilsen Jan (med to stk)
59400: sv: sv: Igen i den offelige gabestok (24-02-2008 19:53:11) (svar på 59398)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Et eller andet sted må jeg nok give denne overingeniør Petersen ret.
Det kan godt pine mig en del, når jeg i slud eller heftigt skybrud bliver overhalet af en VW eller Porche 4x4 med en betragtelig hastighedsdiff. når jeg selv kører lidt mere end rigeligt stærkt.
Det virker noget provokatiorisk når en eller anden smartase føler sig kaldet til at føre sig frem med langt over 150 km/t på en vej med aldeles usikkert vejgreb. Et er at smartasen selv kommer ilde afsted, men jeg tænker langt mere på de, som fjolset trækker med sig i elendigheden.
Jeg tror at disse typer har været meget medvirkende til den badwill, der er omkring 4x4 køretøjer, som så rubricerer os i samme kategori. Vi kan ikke regne med at folk og politikere i særdeleshed, har så mange hjernevindinger, at de kan skelne mellem en Porche Cayenne og f.eks. en S III 2,25 benz! :-).
På en rigtig god dag, ned ad bakke, rygvind, hjemve osv kan jeg i allerbedste fald skyde en fart af ca 110 km/t :-) mod Porchens 250 km/t.
De der fører sig frem på den måde, signalerer på alle måder, at de føler sig højt hævet, hvilket de også fysisk er, over alle andre og vil skide på alt og alle så langt og tyndt, at de kan gurgle deres halse deri. Det skaber ikke gode vibrationer rundt omkring.
Som regel skyldes div. lovindgreb i folks gøren og laden, til skade for de fleste, at nogle få ikke kan forstå at moderere sig.
mvh
Knud, med 2 4x4
59403: sv: sv: sv: Igen i den offelige gabestok (24-02-2008 20:58:40) (svar på 59400)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.146.40)
det er diskussioner som denne vi skal benytte til at fremhæve vores klub og dens medlemmer som det gode eksempel. når vi siger at vi bruger vores biler til det de er beregnet til og ikke bare til at skabe frygt og forargelse. og hvis vi så bare en sjælden gang imellem kunne komme frem igennem den alt for negativt forkuserede medie strøm med vores gode ideer og holdninger.

med foraget hilsen Bjørn
der har brugt min LR som arbejdshest hele dagen.
59408: sv: sv: sv: sv: Igen i den offelige gabestok (24-02-2008 22:34:19) (svar på 59403)
Eric Bahnsen #7944, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 86.52.33.227)
Helt enig. Er bare træt af en såkaldt bedre viden overingeniør, udtaler sig bredt over en kam, og gør alle os i en firehjulstrækker, til en Peter lundin. Jeg arbejde daglig som tømrer, og møder indimellem en ingeniør!!!! Uden af dømme alle over min kam, er der nogle af dem jeg ikke ville lade køre en trehjulet cykel, men mindre at det forgår på en gågade, med to mænd foran med klokke, og to mænd bagerst med signalflag.
vh Eric..
59409: sv: sv: sv: sv: sv: Igen i den offelige gabestok (24-02-2008 22:51:58) (svar på 59408)
Henrik Prange #7703, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.192.190)
Ingeniører *kan* faktisk være ganske fornuftige, men det skulle man ikke tro, når man læser "Ingeniøren" som vi (ingeniøre) mere eller mindre tvinges til at sponsorere via fagforeningen.

En hel del artikler og øvrige udgydelser er helt enkelt en skam-plet. Jeg må undskylde på standens vegne!

Hilsen Henrik
Ingeniør (og på trods af det 2A ejer)
59426: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Igen i den offelige gabestok (25-02-2008 10:30:33) (svar på 59409)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.148.187)
jeg er også ingeniør men jeg er IKKE enig i hr pedersens udtalelser.

jeg er efterhånden også ret træt at denne red verden fraktion der konstant og med mediernes accept opfordrer til had mod alt med 4x4 på bagrund af fejlagtige fordomme.

min egen onkel harselerede endda over min 90" med det argument at den var alt for tung, sled for megte på vejene og optog hans plads i p-kældrene,
ved nærmere eftersyn konstaterede vi så at hans familie-øse var både tungere og længere end min 90".
men sådan er der jo så meget, sysn bare man skal ha sine argumenter iorden før man angriber folk.
59424: sv: sv: sv: Igen i den offelige gabestok (25-02-2008 09:43:48) (svar på 59400)
Jan Bache (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.119.166)
Er det så OK hvis du bliver overhalet med 200 km/t+ af en Range Rover Supercharged?
Eller hvad med en Mercedes S-klasse eller BMW 7 serie?

Der findes tåber som kører dårligt bil i en gammel Toyota, en stor Mercedes og en kraftig SUV.

Det er kun en dybtliggende misundelse som gør at man kan kategorisere ejere af store SUV'ere som værende en "smartass".
Generaliseringer er yderst triste i sin natur, men eksisterer desværre på mange niveauer i vores samfund.
Det gør dem dog ikke mere korrekte!

PS. en venlig rettelse til dit indlæg: den tyske bilfabrikant du omtaler, staves Porsche og ikke Porche.
59433: sv: sv: sv: sv: Igen i den offelige gabestok (25-02-2008 11:06:02) (svar på 59424)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.236.95.225)
Hej Jan

Jeg tror nu Knud er inde på noget. At han så bruger en Porsche som eksempel og ikke en Range Rover er vel ikke så væsentligt. Jeg tror pointen er at de store SUV'ere, der nærmest er sportsvogne på steroider, virker som en provokation på mange. Personligt bryder jeg mig slet ikke om at sidde med kone og børn i familiens lille borgergryde, og så have en stor tung bil lige op i måsen, slet ikke når chaufføren tilsyneladende nyder at intimidere os andre trafikanter, hvilket jeg ofte har oplevet. Det er muligt en Toyota Verso eller en Mondeo på mange måder er lige så farlig, som en SUV, men den er ikke nær så truende i bakspejlet. Og så er det egentlig ligemeget om det er en Chevrolet Tahoe, Hummer, eller endda en Disco 3 eller Range Rover.

Det er rigtigt at misundelse og generaliseringer har meget med det at gøre, men sådan er vi mennesker nu engang. Her er det så vores opgave som interesseorganisation, dels at gøre offentligheden opmærksom på at der findes fornuftige ejere og brugere af firehjulstrækkere, og dels indadtil hjælpe hinanden til at give vores medtrafikanter den opfattelse af hvis Land Rovers oval sidder på køleren, så har man en ansvarlig bilist bag sig, der holder afstand, ikke tager chancer og er opmærksom og i det hele taget viser hensyn.

Det var bare min to-krone på en solkinsdag
Hilsen Niels
59437: sv: sv: sv: sv: sv: Igen i den offelige gabestok (25-02-2008 12:55:06) (svar på 59433)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Hej Niels Erik
Det var da dejligt, at du fangede budskabet i mit indlæg, i modsætning til vor anonyme meddebattør

Jeg skal da ikke gøre mig bedre end jeg er. Vi har nok alle en iboende Mr Hyde/Dr. Jekyll, men nogle er bedre til at tøjle de dårlige sider end andre.

Det er let at forfalde til lidt mere ukultiveret opførsel når man sidder i en stor lastbil eller i en superbil med 3-400 +HK. Jeg har selv kørt i næsten alt muligt stort/eksotisk/kraftigt og kender udmærket disse fornemmelser, der kan komme op i en, men er også klar over at den opførsel ikke skal komme til udfoldelse, og slet ikke ved at presse meget mindre biler med far, mor og en flok børn. Min misundelsestendens er altså lig nul.

Når jeg kalder førere at de nævnte vogne, fremført på den omtalte provokatoriske måde, for smartaser, er det fordi det så drejer sig om de der ikke kan finde ud af at moderere sig, på mulig bekostning af andres liv og helbred, måske ikke direkte, men ofte indirekte.

Når det så ydermere er en kendt sag at 4X4-køretøjers evne til at redde sig ud af vejgrebsproblemer er stærkt problematiske, forstærker det mit indtryk af at der er for mange smartaser, bag rattet af disse vogne.

Derfor kan jeg ikke undres over at vi bliver lagt for had, med den opførsel nogle ret få lægger for dagen. Ærgerligt.

mvh
Knud, i dag på livets solside!! :-)
59451: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Igen i den offelige gabestok (25-02-2008 16:01:07) (svar på 59437)
Jan Bache (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.215.74.2)
Jeg må formode Knud Torp Madsen hentyder til min kommentar på hans indlæg. Eftersom jeg fremtræder med navn, kan kommentaren dog ikke være anonym.

Diskussionen om denne biltype har jo været igang igennem adskillige år efterhånden og der findes ikke nogen endegyldig sandhed om førerne af biltypen eller deres opførsel i traffikken. Der er ligeså stor forskel på Cayenne/X5/Range Rover mv. ejere som på Toyota Avensis mv. ejere.
Alle disse udfald mod den specifikke biltype er intet andet end subjektive vurderinger! Og fred med det! Nogle kan lide pærer og andre bananer.

Folk nævner at de bliver provokeret af biltypen.. Hvorfor dog det? Det er en bil, intet andet..
Irriteres man over at man bliver presset bagfra.. Så træk dog ind og lad personen overhale.. Drop Bent Betjent attituden og lad det rigtige Politi håndtere traffiksikkerheden. Noter nummerpladen og indgiv en anmeldelse hvis det er så slemt som I giver udtryk for.

Hvis man frygter for vejgrebet i denne biltype, bør man da for alvor blive rædselsslagen når man ser en Transporter/HiAce/HT Bus mv.

Knud Torp Madsen påstår at man forfalder til ukultiveret kørsel i kraftige køretøjer. Denne påstand må stå for egen regning, idet undersøgelser viser at agressiv kørsel i langt højere grad skyldes stressniveau og/eller andre psykologiske komplekser.

Men interessant er det da at have observeret den sande danske Jantelovs attitude gennem de seneste år.

Personligt har jeg aldrig oplevet hasarderet kørsel fra en SUV, trods 50.000 km. om året i snit. Men jeg påstår ikke at der ikke findes "SUV fjolser" som ikke ved hvordan man opfører sig.. Men det gør der også i alle andre biltyper.



59454: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Igen i den offelige gabestok (25-02-2008 16:21:37) (svar på 59451)
Mikael Friis #3481, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.83.193.66)
Hej Jan

Hvad bil kører du i? Mit forsigtige gæt er en af de omtalte SUV'ere, for din reaktion og argumentation tyder i høj grad på, at du føler dig ramt.

Citat:
"Irriteres man over at man bliver presset bagfra.. Så træk dog ind og lad personen overhale.. Drop Bent Betjent attituden og lad det rigtige Politi håndtere traffiksikkerheden." Citat slut.

Den lader vi lige stå et øjeblik!

At du trods 50.000 km om året endnu ikke har oplevet hasarderede SUV'ere i trafikken må bero på, at du hverken kigger ud af sideruderne eller bagruden, når du kører. Jeg når kun op på 35.000 km om året, og jeg ser det næsten dagligt - især i bakspejlet! Og det er ikke fordi jeg ligger og fedter i overhalingsbanen, men når man ved 140 km/t får det lange Xenon-lys i nakken af en Cayenne/X5/Tuareg/Navigator/RR Sport o.l., hvor det i øvrigt er umuligt at flygte ind i inderbanen, så føler jeg mig faktisk provokeret ....


Mvh
Mikael - som heller ikke bryder sig om Bent Betjent, misundelse og Jantelov (men som dog kan stave til trafiksikkerhed)
59461: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Igen i den offelige gabestok (25-02-2008 16:49:57) (svar på 59454)
Jan Bache (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.215.74.2)
Nope..kører ikke stor SUV men lille Volvo og en gammel Disco2 TD5 til ferien.

Jeg føler mig ikke ramt og mere vigtigt..Føler mig ikke bedre end andre.

Jeg er overbevist om at færdselspolitiet gerne vil høre dine observationer, for hvis du er udsat for denne chikane dagligt, så må antallet af totale chikanerier fra lige netop SUV'er jo være astronomisk. Specielt set i lyset af hvor lille en procentdel biltypen udgør af den samlede vognpark.

Der er altid plads i højre vognbane og skal du så nedsætte hastigheden til det lovlige (og måske lidt UNDER), ja så går det nok også!

I konklusion på denne efterhånden usubstantierede og subjektive tråd..Brug krudtet andetsteds end at hidse jer op over en komplet ligegyldig biltype.


59464: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Igen i den offelige gabestok (25-02-2008 17:09:15) (svar på 59461)
Mikael Friis #3481, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.83.193.66)
Hej Jan

Undskyld at jeg formulerede mig lidt upræcist - min kommentar om at blive presset ved 140 km/t var ikke kun møntet på SUV'ere men også på "almindelige" personbiler.

At køre 140 km/t på motorvej med hastighedsbegrænsning på 130 km/t er vel ikke verdens største forbrydelse, og når man holder et pænt tempo sammen med andre fornuftige bilister for bl.a. at sikre en jævn trafikafvikling, er det lidt træls at skulle stå på bremsen for at klemme sig ind mellem nogle lastbiler, blot fordi nogle brovtende typer (uanset biltype) skal møve sig frem, som om de har mere ret til yderbanen end andre.

Det var såmænd bare det, jeg ville påpege. Hvis folk har så skide travlt, at de ikke har tid til at vise hensyn, må de stå lidt tidligere op om morgenen!

Mvh
Mikael - som stopper her ....
59457: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Igen i den offelige gabestok (25-02-2008 16:33:25) (svar på 59451)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Hvis du er medlem af foreningen, ville det klæde dig at logge på!!
59504: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Igen i den offelige gabestok (26-02-2008 10:11:20) (svar på 59451)
Ebbe Tetsche-Rasmussen #7728, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.130.50.100)
Hmmm - det kan til tider være svært, at få sin borgergryde ind til siden på en almindelig hovedvej - samtidig med, at man måske selv har noget man skal nå til en bestemt tid!

Uanset mærke - tag den med ro i trafikken!!!
59446: sv: sv: sv: sv: Igen i den offelige gabestok (25-02-2008 15:22:44) (svar på 59424)
Mikael Friis #3481, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.83.193.66)
Hej Jan

Når du nu er i gang med den røde korrekturblyant i Knuds indlæg, så glemte du at påpege, at "smartase" staves "smartass".

Hvis du vil korrekse andre, så gør det ordentligt.

Mvh
Mikael - som heller ikke er perfekt!
59449: sv: sv: sv: sv: sv: Igen i den offelige gabestok (25-02-2008 15:46:17) (svar på 59446)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Nu vi er ved det, så synes jeg at vi skal påpege at det er yderst sjældent at man på engelsk bruger sammensatte ord, hvorfor det retteligt må hedde: "Smart ass".

Undskyl jeg kunne ikke lade være, og jeg ved godt at jeg selv af og til laver fejl på forum:-)

MVH Jakob E S
59452: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Igen i den offelige gabestok (25-02-2008 16:01:11) (svar på 59449)
Mikael Friis #3481, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.83.193.66)
Hej-hej

Ja, for der er to "d'er" i undskyld!

Mvh
Mikael - som vist hellere må stoppe her, inden denne tråd kører endnu mere af sporet ....
59453: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Igen i den offelige gabestok (25-02-2008 16:20:30) (svar på 59452)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 90.185.56.180)
Ja måske er den for længe siden løbet af sporet.
Men en tanke slår mig nu og da......det ender tit med en gang danskundervisning i vores tråde......det undrer mig og får mig til at minde om at der sidder måske medlemmer af vores loge som måske ikke har de bedste danskkundskaber og kan tillige døje med ordblindhed.

Dette bare for at sige at danskundervisning er godt ......men det kan altså ødelægge en særdeles god debat ...som denne....desværre.
Vi må da kunne give så meget plads at det er tilladt med lidt "favestejl" og lign.

Ja...så fik ja da lidt luft

Mlrh
Peter Toft
59456: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Igen i den offelige gabestok (25-02-2008 16:26:38) (svar på 59453)
Mikael Friis #3481, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.83.193.66)
Kære Peter

Jeg er helt enig - manglende stavekundskaber eller frygt for at lave tyrkfejl bør aldrig afholde folk fra at give deres besyv med. Men jeg kunne ikke dy mig, der der gik lidt for meget "sten og glashus" i den ...

Mvh
Mikael - der bare forsøger at bidrage til underholdningen ...
59459: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Igen i den offelige gabestok (25-02-2008 16:42:49) (svar på 59453)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Hørt.

Jeg skrev heller ikke mit indlæg for at nedgøre eller skræmme nogen. Det såmænd bare for at lave sjov med en, der selv lavede sjov.

Jeg vil opfordre alle til at bruge forum - også selvom de ikke staver så godt -her er plads til alle.

Så herfra skal lyde et stort undskyl....

Jakob E S
59460: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Igen i den offelige gabestok (25-02-2008 16:43:45) (svar på 59453)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 90.184.228.76)
Umiddelbart er det jo bare lettere for alle dem der kører i en almindelig familie bil at sige at det var en "Stor" 4x4 der kørte lige bag i røven på dem, eller gjorde andre dumme ting.

Men jeg tror at for hver smart ass i en 4x4 der kører åndsvagt, er der i hvertfald også en bilist i en lille bil, der ikke har nogen erfaring, kører ned af ensrettede veje den forkerte vej, holder stille midt i alt, kan ikke overhale en traktor der kører med (for det meste) 35 -40 km/t.

Jeg er så træt af alle de trafik beklagelser som man skal se i medierne.

Personligt er mit store problem nok mere personer der har et årligt kørselsniveau på nogle få tusind kilometer som føler sig presset af alt i traffiken, som så kan udtale sig om at 4x4 kører råddent.

Jeg syntes man skulle kigge lidt på knallerter, der kan man tale om at der bliver kørt uforsvarligt og miljømæssigt ukorrekt..

Just my 2 cents

Hilsen Stephan


59481: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Igen i den offelige gabestok (25-02-2008 22:47:24) (svar på 59460)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.95.156.104)
Jeg må også melde, at jeg aldrig har ramt nogen bagfra med min store 4x4, hvorimod den er ramt et par gange af mindre biler, der burde have kortere bremselængde; men de kører - i min statestik- åbentbart dårligere end folk i 4x4.

Jakob E S
59484: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Igen i den offelige gabestok (26-02-2008 07:21:15) (svar på 59481)
Hans Pedersen #4625, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.134.186)
ja, det er jo altid de andre der kører dårligt......
Hans.
59487: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Igen i den offelige gabestok (26-02-2008 08:25:41) (svar på 59484)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Ikke altid. Jeg må indrømme at jeg har også prøvet at tatalskade en stakkels Mazda, da jeg ikke lige kunne se, at han holdt bag mig på en parkeringsplads; men det foregik som sagt i bakgear.

Jakob E S
59506: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Igen i den offelige gabestok (26-02-2008 10:52:03) (svar på 59449)
Bobby Billingsley #6970, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 212.242.32.164)
Mnjaehh - "ass" er amerikansk, "arse" er engelsk ;)

/bobby (yup - englænder af fødsel)
59509: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Igen i den offelige gabestok (26-02-2008 11:21:58) (svar på 59506)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Ja -og ASE er en fagforening :-)

Jakob E S
59510: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Igen i den offelige gabestok (26-02-2008 11:31:02) (svar på 59509)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Nu blomstrer folkeviddet!! :-)
mvh
Knud, der forbeholder sig retten til at kalde visse provokatører i Porsjer for smartaser!! :-) Undskyld!!
59511: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Igen i den offelige gabestok (26-02-2008 12:15:55) (svar på 59510)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Ytringsfriheden længe leve :-)

-Og så kan man jo se om, de før omtalte smartaser er så kække når deres bil har en NATO-krog placeret 30cm inde i motorrummet fordi man bremsede for et rådyr.

Jakob E S
59516: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Igen i den offelige gabestok (26-02-2008 13:15:44) (svar på 59511)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.236.95.225)
Ja, men hvad nu hvis det er en lille Space Star med to børn der kilet ind under den omtalte Smart-ass?

For at præcisere hvad jeg det var jeg mente før. For det første: Der er nogle personer i krafige SUV'ere der tilsyneladende nyder at presse andre og mindre bilister. For det andet: Der er også andre der kører åndsvagt, og mellemstore familiebiler er måske også farlige, det er altsammen rigtigt, det er altså bare mere provokerende når en stor bil, uanset mærke, ligger meget tæt på en. Jeg gik en gang med post, jeg blev bidt flere gange af små hunde, men aldrig af store hunde. Sjovt nok er jeg stadig mere bange for store hunde end små. Sådan er det også med biler. Det er måske ikke rationelt endsige rimeligt, men sådan er det med menneskelige føleser. De er ikke nødvendigvis rationelle eller rimelige.
Og for øvrigt er det vel ikke et argument at andre også kører åndsvagt?
Suv'ere fylder måske ikke mere i trafikken, men de ser altså størrer ud! Og hvis man har haft sådan en i til at fylde hele bakspejlet et par gange og nær blive kantet i grøften, så bliver man utryg ved alle store biler. Jeg er især agtpågivende overfor kassevogne af samme grund.

Om det er rimeligt eller ej, eller om ham foran i virkeligheden er misundelig det ved jeg ikke, men jeg ved at jeg i Landyen nemt kan virke provokerende, uden at ville det. Det er den virkelighed vi er oppe imod. Derfor var det jeg mente at vi som forening og som chauffører af disse "forhadte" køretøjer kunne være med til at ændre den offentlige mening som jo ganske rigtig meget hurtig bliver genneraliseret og ensidigt.

For øvrigt, hvis vi skulle kommentere sproget i alle vores indlæg, så havde vi nok ikke tid til andet :-)

Hilsen Niels Lysebjerg.
59519: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Igen i den offelige gabestok (26-02-2008 13:39:45) (svar på 59516)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Niels, jeg er fuldstændig enig, men det er åbenbart ikke let at få vores budskab igennem, når nogen (anonyme) ønsker at misforstå.
Jeg forsøger bare at forstå og påpege de mekanismer, der får det off. had til at blomstre, til skade for os alle, og så agere ud fra det.
For min skyld må folk køre i lige hvad fa'en det skal være. Det har jeg livet igennem selv gjort.
Men det skal ske med omtanke og uden at genere medtrafikanter.
mvh
Knud
59520: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Igen i den offelige gabestok (26-02-2008 13:44:37) (svar på 59516)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Som en lille krølle på historien, kan jeg melde at vi Land Rover folk også kan gøre gode gerninger til gavn for politiet.
I lørdags da jeg tog bagvejen ad en lille grusvej op for at handle, mødte jeg to fortvivlede politimænd, der stod og kiggede på en trailer fyldt med tyvekoster, ude i en sø.
Der skulle ikke køres længe med Defenderens spil, før vi havde fået trukket traileren op på land, så de kunne vurdere skaderne. Så slap de for at ringe efter hjælp og stå der og glo. De kunne i stedet køre videre ud og fange store SUV'er, der ikke holder afstand.

Jakob E S
59531: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Igen i den offelige gabestok (26-02-2008 16:45:23) (svar på 59520)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.146.40)
det er godt at hører Jakob, vi skal hjælpe ordensmagtens så de forsat har det gode indtryk af de kære engelske offroadere.

Så gætter jeg også på du har fået lavet dit spil siden sidst, i Oksbøl.

mvh Bjørn
59603: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Igen i den offelige gabestok (27-02-2008 09:42:25) (svar på 59531)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Nej spillet virker sådan lidt periodisk. Jeg tror der er snavs i et af relæerne, som så ikke kan lide at blive våd. og blev jo lidt vådt i Oksbøl ;-)

Politierne blev også glade og virkede rimelig positive overfor bilen, og til trods for at vi var lige ved Stenløse, så talte den ene klingende jysk. Der var skønt at høre for sådan entidligere jyde som mig.

Jakob ES
59633: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Igen i den offelige gabestok (27-02-2008 21:01:13) (svar på 59603)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.146.40)
ang. jysk politi ved stenløse. så tror jeg faktisk det er et optagelses krav der er blevet lempet lidt rigeligt, med at man skal være jyde for at få plads ved ordensmagten.

men skal du ikke have det spil lavet så du også kan bruge din bil fuldt ud på fugtige dage som det jo kan være når man er afsted.

mvh Bjørn
der er positivt overrasket over et gammelt 8270 med VANDTÆT relæboks bygget på. Rasmus' RRC har den fine anordning monteret.
59545: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Igen i den offelige gabestok (26-02-2008 18:39:56) (svar på 59516)
Peter Hansen #4214, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.24.250)
Jeg er meget enig i dine synspunkter, Niels.

det kan være den gode "overingeniør Petersen" hvis indlæg har udløst denne tråd, har været mødt af dette syn syn engang han forgæves har ledt efter en p-plads.
Synet kan man se stort set hver dag i p-kælderen under rådhuspladsen i Slagelse.
Jeg ved ikke om det er en 4x4, en suv eller noget helt tredie, jeg ved heller ikke hvorfor ejeren parkerer som han gør, men synet ærgrer mig fordi jeg frygter at det bidrager til den brede befolknings negative syn på "store" "overflødige" biler som vores køretøjer kan henregnes under.

Med 88"er hilsen
Peter Hansen
59549: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Igen i den offelige gabestok (26-02-2008 19:03:12) (svar på 59545)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Peter, det ser ud til at vi er flere, der har fattet situationen!! :-)
Desværre er der for mange smartaser, bl.a. egoisten du der har fanget, uden situationsfornemmelse.
Hvad får en sådan tåbe til at bilde sig ind, at idioten kan tillade sig at optage 2 pladser?
Det er jo lige netop sådant pis, der fremmer modviljen mod os alle.
mvh
Knud, der håber på at kunne fortsætte med 2 x 4X4
59624: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Igen i den offelige gabestok (27-02-2008 18:08:34) (svar på 59549)
Eric Bahnsen #7944, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 86.52.33.227)
Måske var han så fuld, at han besluttede sig til at skubbe den ind.´:-).
vh Eric
59551: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Igen i den offelige gabestok (26-02-2008 19:37:28) (svar på 59545)
eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.120.147)
Hej Peter

Jeg skal ikke gøre mig til dommer over denne parkering du har vist på billedet.

Men på et tidspunkt modtager ejeren vel en bøde for at holde udenfor sin 'bås'.

Men der er vel ingen tvivl om, at nogle P-anlæg er fra en tid hvor bilerne generelt var væsentlig mindre. For at tage et eks. så er min disco 1 1.794 mm bred - medens en disco 3 er 2.009 mm bred eks spejle. Det er jo faktisk over 20 cm. og stadigvæk så er p-pladserne ikke blevet større.

En Ford Mondeo er jo idag ca. 1.88 m. bred - bare i 2002 var den 1.81.

Men klart man bliver jo provekeret af sådan en parkering.

just mine ....

mvh
Eddie
59625: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Igen i den offelige gabestok (27-02-2008 19:08:59) (svar på 59551)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Ja det går vel under kategorien "Double Parking" ... høhø

Må imidlertid indrømme at det kan være nødvendigt pga moderne pladsers pygmæstørrelse (respekt for pygmæer!) men p-pladser er sgu for små og ubrugelige!

Sydpå er det helt almindeligt og folk foreslår det selv til tider!!
59627: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Igen i den offelige gabestok (27-02-2008 19:39:26) (svar på 59551)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Enig Eddie
P-pladser er ikke hvad de har været.

Jeg er så heldigt stillet at min Disco er højrestyret. Det betyder at jeg på parkeringspladser kan køre rimelig tæt på bilen til venstre for mig da det er passagersiden for begge, og passagerer kan jo nemt af- og påstige før eller efter man er kørt ud fra båsen.

Havde fornyligt forvildet mig ind/ned i en 2-dørs venstrestyret personvogn. Sikke en kamp for at få klemt sig ind i den på indkøbscentrets p-plads :-)

mlrh
Claus
59628: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Igen i den offelige gabestok (27-02-2008 19:57:04) (svar på 59627)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.194)
Ja, Claus, du er i fornemt selskab: kron- og 'korn'-prinsens morfar foretrak også hjørestyrede biler, men af mærket Bentley.
59645: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Igen i den offelige gabestok (28-02-2008 08:37:46) (svar på 59627)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Lige på det her felt synes jeg faktisk at en Defender er smart designet. Den har smalle døre og de er ikke ret tykke. Derfor fylder den åbne dør ikke særlig meget.
Der ud over er det let at montere Rock Sliders på, hvilket gør at når fru hansen i båsen ved siden af, lige skal have ungerne ud af bilen, så er det kun hendes dør, der kommer ridser i og ikke min Defender.

Jakob E S