tilbage

Land Rover Forum  

Index
59438: Vandretning. (25-02-2008 12:55:51)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Hej.
Hvilken vej løber vandet til varmeapp. i en 2.25 diesel?
Tilslutninger ved thermostathus og bagerste v. side af topstykke. Jeg skal have et oliefyr ind parallelt med varmeapperatet.
Index
59443: sv: Vandretning. (25-02-2008 14:35:05) (svar på 59438)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.92.170.91)
Start bilen og mærk hvilken slange der bliver først varm.
Det var så den besværlige løsning hvis det hele er skilt ad. :)
Jeg er næsten er sikker på at fremføringen er den oven på termostathuset.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
59463: sv: Vandretning. (25-02-2008 17:04:51) (svar på 59438)
Steen Andersen #5256, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.93.192.239)
Jeg er meget sikker på at den ved termostaten er retur og den på toppen er frem. (men ikke 100%)
Index
59532: sv: Vandretning. (26-02-2008 17:03:33) (svar på 59438)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Er der virkelig ingen der ved det 100%? Kom nu jer der ved det! Jeg holder selv til Steens teori....
Index
59534: sv: sv: Vandretning. (26-02-2008 17:17:41) (svar på 59532)
Thomas Olsen #6562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.28.200)
Hejsa

Jeg har lige været ude og kigge - har et Hydronic fyr monteret i en 109" serie III 2,25 diesel.

Vandet løber fra hjørne af motorblok ->radiator ->termostat ved køleren.

LR hilsen
Thomas O.
Index
59539: sv: sv: sv: Vandretning. (26-02-2008 17:54:15) (svar på 59534)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Mange tak!
Index
59561: sv: sv: sv: sv: Vandretning. (26-02-2008 21:14:15) (svar på 59539)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.108.175)
1. Det er meget nemt, der er slet ingen cirkulation i seriebilernes varmeapparat.
2. Viden herom er overflødig, der er cirkulationspumpe i
oliefyret.
Index
59564: sv: sv: sv: sv: sv: Vandretning. (26-02-2008 21:22:05) (svar på 59561)
Thomas Olsen #6562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.28.200)
Øh er det humoristisk ment eller?
Hvis der ikke var cirkulation i varmeapparatet, hvordan bliver det så varmt i kabinen (det sker faktisk i min LR)?
Jeg vil mene det er vigtigt, da nogen f.eks. som jeg ofte kører med fyret tændt i starten af en køretur (hvis jeg har glemt at sætte timeren). Nu kan jeg ikke helt huske det, men mener at vandpumpen i fyret også kører når motoren er tændt, så derfor er det vel bedst, hvis pumpen ikke skal knokle med vand, som løber den forkerte vej eller hvad?
LR hilsen
Thomas O.
Index
59574: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vandretning. (26-02-2008 22:06:46) (svar på 59564)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.108.175)
Det er netop det der er det nemme i det, oliefyret kan tilsluttes vilkårligt, det skal ikke pumpe mod strømmen,
oliefyret arbejder fint samtidig med motoren kører, når motoren er ca. 60 grader varm skal oliefyret slå fra; er det nu også en seriebil du har?
Index
59630: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Vandretning. (27-02-2008 20:38:58) (svar på 59574)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.88.244.164)
Vandret ell. lodret? kølesystemet på seriebilerne virker
på den måde at vandpumpen trykker kølevandet ind i blokken, herfra går det op igennem topstykket og videre ud gennem termostathuset, sålænge motoren er kold, er termostaten ikke aktiveret og kølevandet går ned gennem
den korte slange til vandpumpen og bliver sendt ind gennem blokken igen, når motoren varmes op udvider termostaten , den er af shunttypen, sig og kølevandet presses ud gennem køleren, dette for at motoren opvarmes hurtigt og ligeligt, som en tidligere har skrevet er det bedst at bruge studsen bagerst på topstykket som den "varme ende"