tilbage

Land Rover Forum  

Index
59982: 2.5 diesel i en 88 S III (08-03-2008 02:29:30)
Thomas Ernlund #8138, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.163.173.54)
Jeg kan se at der er flere som har praktisk erfaring i at lægge en 2.5 diesel i en 88'er.
Det synes jeg lyder rigtigt spændende og vel også meget reelt i det at den, ellers udmærkede 2.25'er er lidt for lidt, for bilen når der er last på og op ad bakke!
Derfor vil jeg rigtigt gerne høre fra nogle som har den praktiske erfaring, endten som gør det selv eller har fået gjort det af andre.
Her er spørgsmålene, jeg rigtigt gerne vil vide svarene på:
hvilken 2.5 l. diesel bruges der, kan de pågældende motor umiddelbart proppes ned i motorrummet, hvordan med syn og evt. omregistrering og endelig hvad er prislejet for en 2.5'er i en fornuftig stand?
Jeg vil se meget frem til at høre fra nogle af alle I glade Landy ejere.

LR Hilsen Ernlund

PS. Hvis I husker tidligere indlæg om det samme, som jeg bare ikke har set, er I naturligvis meget velkomne til at henvise til disse!
Index
59983: sv: 2.5 diesel i en 88 S III (08-03-2008 07:07:37) (svar på 59982)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.116.51.73)
Hej Thomas

Øhm hvordan slulle vi kunne vide hvad du har set ;-)), brug søge funktionen så tror jeg faktisk at du har svar på alt.

Held og lykke med det, du har helt ret en 2,5 i en 888" passer rigtig godt, ellers kan man fifle lidt ved sin 2,25 og så går den mindst lige så godt somen 2,5'er.

Med venlige rover hilsner

Ole
#493
Index
59984: sv: sv: 2.5 diesel i en 88 S III (08-03-2008 08:25:58) (svar på 59983)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.238)
Hej Thomas, jeg har en 2,5L i min 88".
For at få den i, skal højre motorophæng skæres af rammen og flyttes.
Kassen med batteriet for tæt på indsprøjningspumpen, som ligger på siden af motoren på en 2,5L, så batteriet skal ind under førersædet.
Du får en effektførøgelse på 6HK 62 -> 68, momentet kan jeg ikke lige huske, så det er ikke noget der rykker voldsomt.
Jeg vil sige som Ole, en frisk 2,24L er bedre end en halvtræt 2,5L.
En anden ting er at 2,5L er med tandrem og den skal skiftes ved 70-90.000 km.
Der skal du have køleren ud af bilen for at gøre det.
For at få en frisk 2,5L skal man nok købe en renoveret i UK da motortypen udgik omkring 86-87.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
59988: sv: sv: 2.5 diesel i en 88 S III (08-03-2008 09:08:37) (svar på 59983)
Jens Christian Kjær #7024, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 85.81.117.206)
Hej Ole

Når du siger "fifle" lidt ved den gamle 2.25L motor, hvad mener du så man kan gøre for at få mere effekt? Jeg snakker selvfølgelig om diesel versionen!

88" hilsen Jens
Index
59996: sv: sv: sv: 2.5 diesel i en 88 S III (08-03-2008 12:56:47) (svar på 59988)
Martin Sejr Nielsen #7477, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 85.82.156.26)
- Ja det lyder ret spændende...

mvlrh Martin
Index
59998: sv: sv: 2.5 diesel i en 88 S III (08-03-2008 16:05:25) (svar på 59983)
T. Ernlund (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.163.173.54)
Hej igen

Jeg vil, ligesom Martin og Jens også rigtigt gerne høre hvad du mener med at "fifle lidt" med motoren, da det lyder som om det er billigere og knapt så omstændigt som, det at udskifte motoren.

Desuden vil jeg gerne takke for alle indlæggende!

Med LR Hilsen Ernlund

PS. Min 88'er er en har gjort tjeneste ved telegraf tropperne, jeg er så heldig at batteriet allerede er flyttet ind under sædet!
Index
60036: sv: sv: sv: 2.5 diesel i en 88 S III (10-03-2008 05:22:23) (svar på 59998)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.116.51.73)
Hej Til dem der vil høre om det at "fifle".

Jeg gjorde det første gang i 1990, det tog en del tid, men hold da lige op hvor det virkede, skal lige siges at det var i forbindelse med en renovering og at gør man det, skal det selvfølglig være på en motor der er i orden.
Jeg portede topstykket og tilpassede ind og ud manifolderne til toppen og så fik jeg pumpen justeret til at give 15% mere brændstof.
Derud over lavede jeg en 2,5" udstødning bare med en gennemgangs potte og så kom der en K&N filter direkte på indsugnings manifolden.

Det virkede rigtig godt, kørte faktisk aldrig under 10km/L og så trak den som bare pokker, kunne faktisk godt have taget mere diesel endnu.

Med Venlige Rover hilsner

Ole
#493
Index
60037: sv: sv: sv: 2.5 diesel i en 88 S III (10-03-2008 05:22:38) (svar på 59998)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.116.51.73)
Hej Til dem der vil høre om det at "fifle".

Jeg gjorde det første gang i 1990, det tog en del tid, men hold da lige op hvor det virkede, skal lige siges at det var i forbindelse med en renovering og at gør man det, skal det selvfølglig være på en motor der er i orden.
Jeg portede topstykket og tilpassede ind og ud manifolderne til toppen og så fik jeg pumpen justeret til at give 15% mere brændstof.
Derud over lavede jeg en 2,5" udstødning bare med en gennemgangs potte og så kom der en K&N filter direkte på indsugnings manifolden.

Det virkede rigtig godt, kørte faktisk aldrig under 10km/L og så trak den som bare pokker, kunne faktisk godt have taget mere diesel endnu.

Med Venlige Rover hilsner

Ole
#493
Index
60033: sv: 2.5 diesel i en 88 S III (09-03-2008 20:10:58) (svar på 59982)
Henrik Fasmer #6685, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.88.109.250)
Som Ole rigtigt nok skriver, kan man fifle med en 2,25 diesel 25% mere effekt er opnåligt, uden det nødvendigvis koster en bondegård.
Et topstykke der er portet efter alle tuningens grundregler.
Et godt luftfilter uden modstand
En udstødning med ordentlig gennemstrøminig/uden modstand.
Samt en dieselpumpe der er justeret til det portede topstykke, så skal i bare se løjer.
Og hvis det ellers bliver lavet rigtigt kommer den til at gå som en 2,5 turbo.
Har prøvet kuren og det virker, men det er ikke noget man lige laver som perlegrus mekanikker.
Man skal virkelig vide hvad det er man roder med, ellers kan man hurtig opnå den modsatte effekt.

88" hilsen
Fasmer
Index
60035: sv: sv: 2.5 diesel i en 88 S III (09-03-2008 20:56:55) (svar på 60033)
T. Ernlund (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.163.173.54)
Tusind tak for tilbagemeldingen!

Jeg tror ikke jeg lige skal i gang med den operation, men godt at høre at der er andre måde at præstationsforøge sin 88'er.

Med LR Hilsen T. Ernlund
Index
60065: sv: sv: 2.5 diesel i en 88 S III (10-03-2008 18:46:21) (svar på 60033)
Martin Sejr Nielsen #7477, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 85.82.156.26)
Kan man mon få nogen til at udføre denne "fiflen" for en?

mvh Martin
Index
60087: sv: sv: sv: 2.5 diesel i en 88 S III (10-03-2008 22:22:32) (svar på 60065)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.116.51.73)
Hej Martin

Det kan du sandsynligvis godt hvis du er indstillet på at betale for de mange timer der er i det, det kræver nemlig udover viden også rigtig megen tid, jeg brugte tæt på 25 arbejdstimer på det, plus regningen til cyl service for at lave de ting man ikke selv kan lave og så kom pumpe justeringen oven i, udstødningen og luftfilter, jeg tror næppe 5 kilo kroner rækker!!! nok snarer tæt på de 8.

Med venlige rover hilsner.

Ole
#493.
Index
60121: sv: sv: sv: sv: 2.5 diesel i en 88 S III (11-03-2008 12:48:32) (svar på 60087)
Martin Sejr (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 192.38.32.3)
Ok - tak for svaret. - hvis man skal ud og bruge pengepenge - så er det måske bedre at vente til man finder en god 2,5 eller - hvis man vil bruge endnu flere penge - en 200tdi - som der vist efterhånden er flere der triller rundt med..

mvh Martin Sejr
Index
60183: sv: sv: sv: sv: sv: 2.5 diesel i en 88 S III (12-03-2008 07:13:49) (svar på 60121)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.116.51.73)
Hej Martin.

Ja det er også min betragtning, hvis altså man ikke selv kan lave det eller kan byttet med noget arbejde.
Men det kunne jo også være man synes det var sjovt at have noget som andre ikke havde, jeg er selv ved at bygge en 4cyl 5hl benzin på 2,95liter med programmerbar indsprøjtning, det blir sjov.
Din betragtning omkring 200TDi osv er helt rigtig, der er bare det problem at med den får man så meget mere effekt at man begynder at få gearkasse problemer, hvis der altså er tale om en serie kasse, men det er der jo også råd for blot også noget der jo koster penge, det er ikke billigt at lege med biler, men det gør vel ikke noget at det koster lidt, blot man ikke altid skal se på det som om man skal kunne få sine penge igen, når de nu er vores hobby så handler det vel i bund og grund om at vi har det sjovt og hygger os, skulle det være billigt skulle vi køre i noget helt andet, jeg køre fx i en gammel Golf 1 diesel køre 18-20km/l og koster meget lidt at holde kørende og anskaffelsesprisen er langt mindre end nogen kørende LR.

Med venlige rover hilsner

Ole
#493
Index
60188: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 2.5 diesel i en 88 S III (12-03-2008 09:09:31) (svar på 60183)
Martin Sejr Nielsen #7477, reg. øjyl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 192.38.32.3)
det lyder spændende med sådan en unik motor - mit største problem er at jeg bor i byen og derfor sjældent har adgang til værksted - så det ender nok med at jeg skaffer mig en 2,5 eller hvis jeg har tålmodighed - en 200 tdi.
-Nej for mig gør det heller ikke så meget at man kaster nogle penge efter noget, der betyder noget for en.

Havde ikke lige tænkt på gearkasseproblemer ved skift til 200tdi - men hvis man skal have en anden gearkasse i - skal man så ikke til at tilpasse torpedo? - og kan man overhovedet få godkendt en så stor effektforøgelse i sin ikke helt nye SIII 88 fra 78?

mvlrh Martin Sejr