tilbage

Land Rover Forum  

Index
60015: Gearkasse 110" (09-03-2008 10:21:13)
Verner Lundtoft Jensen #4586, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.53.219.115)
Gode kolleger

Under hjemfart fra norsk skiferie har en god ven af mig fået problemer med sin gearkasse.

Der er tale om en 110" diesel fra 2003. Gearkassen er sidste år blevet opgraderet til "Discovery" (hvad det så betyder) af en af de store aktører på LR scenen i DK. Bilen kan køre i alle gear, men kun i 4. gear lyder det nogenlunde, i de resterende 4 gear lyder det ganske forfærdeligt. Faktum er at han kun kører i 1. gear op til ca. 20 km/t hvorefter alt foregår i 4. gear.

Nu vil han godt høre om nogen kan give en god forklaring til ham før han i morgen kontakter værkstedet der står for bilen.
Mvh
Verner


Index
60018: sv: Gearkasse 110" (09-03-2008 13:13:33) (svar på 60015)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.204.83)
Jeg ville straks indstille kørslen med køretøjet, idet er tydeligt foreligger en skade, som værkstedet skal erstatte. Hvis han fortsætter med at køre, risikerer han, at værkstedet vil afvise at erstatte gearkassen eller hvad der nu skal til. Lad bilen blive bugseret til værkstedet.
Disco-opgradering betyder, at der er kommet den samme gearing i gearkassen som bruges på Discovery. Det er for at nedsætte brændstofforbruget.
Hvad der er sket, kan kun blive gætværk. Værkstedet vil kunne høre det straks...
Index
60024: sv: sv: Gearkasse 110" (09-03-2008 17:12:48) (svar på 60018)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.238)
Man kunne forestille sig at der gået et leje på en hovedaksel og 4. gear så ligger tæt på et leje der stadig kan bære.
Lejet kan være gået af forskellige årsager f.eks. slitage eller manglende olie på gearkassen, hvis det er opstået inden for relativt kort tid.
Skaden kan typisk opstå på langture, hvor olien (eller den smule der er på) bliver tynd og ligger ude på indvendig side af gearkassen, er der stor risiko for lejenedbrud.
Ellers som Paul skriver, tilbage til reperatøren hvis der inden for garantien.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
60027: sv: Gearkasse 110" (09-03-2008 17:55:26) (svar på 60015)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.53.250)
I 4. gear kobles indgangsaksel og hovedaksel (udgangsaksel) direkte sammen. Det betyder at hverken lejer eller tandhjul belastes ud over, at de trækkes med rundt.

hilsen
Ole

Index
60162: sv: sv: Gearkasse 110" (11-03-2008 21:34:40) (svar på 60027)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.164.51.16)
Efter de beskrevne symptomer at dømme er det sikkert lejerne på bundgearsakslen der har opgivet ævret; gearkassen skal renses og renoveres, den er fyldt med stumper fra de defekte lejer.
Quiet please? den omtalte gearkasseopgradering kan også være at der er monteret en transfergear fra en Discovery,
en 230Q (Q for quiet)