tilbage

Land Rover Forum  

Index
60219: Div. spørgsmål angående VM 2.4 (12-03-2008 16:41:31)
Mikkel Beister (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.53.206.222)
Hej guruer..

Lidt spørgsmål til de kloge:

1: I værksteds manualen står der at linerne/ foringerne skal rage mellem 0 og 0,05 mm over blokken. Målt løseligt med skydelærer rager mine ca. 1,5 mm over!! Kan dette være med vilje?

2: Ifølge manualen er stødstængerne ens, på min er de henholdsvis 8mm i indsugningen og 9 mm i udstødningen, desuden ser det ud som om at dem til udstødning er hærdet i spidserne.

3: Med stemplerne halvt nede i cyl. kan jeg få et 0.4 mm søgeblad ned ved siden af stemplet.. Det syntes jeg godtnok er meget, manualen siger maks. 0.15 mm.

Tror i at jeg skifte foringer og stempler? Det skal siges at motoren gik fint, jeg har toppene af fordi den ene pakning var dårlig ved en vandkanal (der var ikke tryk på vandet, det løb bare ud)

Mvh. Mikkel
Index
60280: sv: Div. spørgsmål angående VM 2.4 (12-03-2008 23:22:02) (svar på 60219)
Jesper Mørkhøj Pedersen #7282, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.239.91)
Hej Mikkel

Har skruet lidt på en Vm'er (men guru, nej!) og har også manualen så her er svar på spørgsmål i rækkefølge...

1. Du måler det forkerte, du skal måle fra kraven på cylinderen og ned til blokken. ikke fra topppen af cylinderen som netop rager noget op.

2. Er det et spørgsmål? Hold styr på dem og sæt dem tilbage hvor de kom fra. På de VM'ere jeg har skruet på/splittet ad har de været ens, så vidt jeg husker. (Her har jeg ikke checket manualen)

3. I min manual på side 34, kapitel 12 står der at målet skal tages 15 mm fra bunden af stemplet vinkelret på stempelpinden og det kan du af gode grunde ikke før du har taget bundkaret af.

Det sidste er vanskeligt at svare ordentligt på uden at vide mere. Er der slidmærker i toppen af cylinderen? Hvis ikke så skal du formodentlig ikke skifte foringer. Men stempelringe kunne måske være en ide hvis motoren har gået mange km. Kræver selvfølgelig også at bundkaret kommer af, kan lade sig gøre med motoren i bilen.

God arbejdslyst!
Jesper