tilbage

Land Rover Forum  

Index
60327: nye bremser bliver varme (tromler og bakker) (13-03-2008 20:12:43)
Christian Kryger #8044, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.95.244.66)
hej
jeg har været ved at skifte tromler og bakker på min 90" fra 1994, jeg mener selv jeg har gjort det rigtigt, jeg har justeret skruen helt tilbage, og bakkerne sidder helt inde hvor de skal, men alligevel bliver hjulet meget hårdt at dreje, jeg har førsøgt at køre et lille stykke for lige at se om de blev løse af sig selv, jeg kunne lugte de blev meget varme. men bremser når man trykker på pedalen. bremserne er købt hos meca i viborg, hvis det kan have en betydning. er der nogle gode forslag til hvordan man man forholder sig til problemet, og kan man køre sig fra det, ved små ture.???
mvh Christian
Index
60332: sv: nye bremser bliver varme (tromler og bakker) (13-03-2008 20:43:39) (svar på 60327)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.8.48)
Hey Christian

Det lyder som at du ikke har fået justeret bremserne rigtigt på justerskruerne(månerne).

Dette sakset fra tidligere tråd:

Når man har udluftet sætter man en "doven dreng"(et bræt mellem sædekasse og pedal) til at holde pedalen stramt nedtrykket, derved bliver bakkerne holdt på plads ud mod tromlerne. Nu justerer man med justerskruerne (2 på hver hjul, på min 109" V8) "månerne" helt ud til der er modstand, og 1/16del tilbage. Så virker det.
Hvis de stadig bliver varme, prøv at justere 1/16 længere ud.

Søg evt. på "doven dreng" her på forum.


-Kasper, som har rodet en del med sine tromlebremser.
2A 109" V8
Index
60347: sv: sv: nye bremser bliver varme (tromler og bakker) (14-03-2008 08:18:15) (svar på 60332)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Hej Christian.
Hjulene skal køre frit, når der ikke trædes på pedalen.
Min metode, ikke at den er bedre, er at du løfter hjulet med en donkraft, så det kører frit, derefter strammer du den der måne, justerskrue, eller hvad den nu kaldes, til du mærker/hører bremsebakken går på
Så skruer du den ud til hjulet går helt frit, typisk et enkelt hak.
Derefter kører du en tur og gentager justeringen.
Det nåede jeg at gøre 3 gange før jeg havde fået følingen med bremsejusteringen på min S2a

Hvad der er bedst ved jeg ikke.
Har du ikke en donkraft, så er det jo ikke svært at skaffe en "doven dreng" til at hjælpe dig .... ;)
Men jeg kan nu godt lide at vide at bremserne ikke strammer ...

Mvh Jens
Index
60352: sv: nye bremser bliver varme (tromler og bakker) (14-03-2008 09:53:42) (svar på 60327)
Hans Jørgen Kryger #1089, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 78.157.107.50)
Hej Christian.
Jeg har haft samme problem med bakker fra samme udbyder.
Jeg har klaret problemet ved at slibe den "ydre" kant af belægningen skrå. Ligeledes kan det være nødvendigt at slibe den øverste kant tilsvarende ned.
Mvh
Hans Jørgen "navnebror"
Index
60356: sv: sv: nye bremser bliver varme (tromler og bakker) (14-03-2008 10:32:59) (svar på 60352)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Min erfaring, selv med nye tromler og belægninger, er at man ikke kan færdigjustere det hele på en gang.
Da der ikke var mere luft i systemet, måtte jeg ud på 3 køreture før det lykkedes at justere bakkerne så tilpas, at hjulene ikke bandt og der samtidig er minimal pedalvandring. Bakkerne sætter sig blot nogle få tiendedele mm, hvilket forrykker afstandende og anlægget.
Det kræver at man løfter hjulene fri ved hver eneste justering. Man kan ikke løbe an på at man kan føle, hvornår nok er nok, bl.a. fordi justerskruerne går uens stramt.
Hvis man har slidte tromler og man vil sætte nye belægninger på, er det rigtigst at komme en tur forbi en bremseservice og få bakkerne tilpasset de gamle tromlers større diameter.
Konklusionen er, at det kan lykkes at få meget kort pedalvandring og fritløbende hjul.
Glem alt om at justere med defekte snegle og slidte tappe på bakkerne, og godt nedslidte belægninger og tromler.
mvh
Knud, med super bremser på SIII 109"
Index
60400: sv: sv: sv: nye bremser bliver varme (tromler og bakker) (14-03-2008 21:46:29) (svar på 60356)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.61.80)
Det er ikke altid at problemet ligger i bakkerne.
Når man slider sine bakker ned vil stemplerne bevæge sig længere ud af cylindrene, de kan så få en belægning af skidt og rust.
Når man sætter nye bakker på og presser stemplerne helt tilbage igen, kan de derfor gå stramt, og selv om man har justeret dem korrekt, vil de holde bakkerne ude første gang man bremser.
Kontroller derfor altid at stemplerne går frit ved momtering.
Venlig hilsen
Hartley 109" STw 1972
Index
60405: sv: nye bremser bliver varme (tromler og bakker) (14-03-2008 22:43:07) (svar på 60327)
Christian Kryger #8044, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.95.244.66)
tak for de mange indlæg, det begynder at hjælpe på det med bremserne efter den viden man kan få ved at bruge forum, tak for hjælpen
mvh Christian