tilbage

Land Rover Forum  

Index
60857: smalle vs. bredde dæk (23-03-2008 11:08:20)
John Kornum #8076, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.251.195.1)
kan nogen sige mig hvilke fordele og ulemper der er ved henholdvis smalle og bredde dæk???
Index
60858: sv: smalle vs. bredde dæk (23-03-2008 11:34:35) (svar på 60857)
Kenn Sandau #7592, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.74.137)
Kører du i mudder eller sne, skal du have smalle og høje dæk som kan komme ned og få vejgreb. Brede dæk vil bare skøjte rundt. Så en video her i forum med en 88" der tøffer forbi en stor BMW 4x4 med brede sutter der sad fast.
Mvh Kenn
Index
60861: sv: sv: smalle vs. bredde dæk (23-03-2008 12:30:09) (svar på 60858)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 90.184.228.76)
HEj.

Smalle dæk i mudder har bare det minus, at du let kommer til at grave dig ned, og så hænger du på maven. Jeg foretrækker at have nogle lidt brede dæk til mudder og lignende. Jeg syntes at nogle 287/75/16 mt med 1 - 1.5 bar tryk giver et rigtigt godt resultat.

Hilsen


Stephan
Index
60862: sv: sv: sv: smalle vs. bredde dæk (23-03-2008 12:51:50) (svar på 60861)
John Kornum #8076, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.251.195.1)
har bilens vægt så noget at sige i forhold til dækkets bredde? for at den ikk skal stå og spinne ovenpå mudderet og komme ned og få fat?
Index
60900: sv: sv: smalle vs. bredde dæk (24-03-2008 08:33:32) (svar på 60858)
Brian Jakobsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.48.110)
jeg tror nu ikke det er dækkenes bredde der gør forskellen , men mønstret i dækkene (bmv´en har lavprofil-sommer-tørvejsdæk på )
Index
60875: sv: smalle vs. bredde dæk (23-03-2008 18:38:02) (svar på 60857)
Brian MC #6471 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.16.21)
Smalle dæk er ikke lige det fedeste, Jeg kører på Simex extrem 35/11,5R15 til mudder og sne, og de bider som bare pokker, som alm. landevejsdæk kører jeg på 35/12,5R15 Maxxis M8090, og det er også godt til sand og mudder, hvis bare der kun er 1 bar i. MEN det kommer også an på hvilken bil der skal trække dækkene afsted. Er det en 88" 2,25 eller er det en Rang Rover med en 3,9L V8 ??
Det eneste godt ved smalle dæk er, at så kan man få bilen synet når man har dem på hehe

/Brian MC

Se evt her --->> http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=39886
Index
60891: sv: sv: smalle vs. bredde dæk (23-03-2008 21:34:43) (svar på 60875)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.160.44)
Smalle dæk er et helt udmærket valg, hvis man fortrinsvis kører på lande-, skov- eller grusveje.. De er også gode, når der er glat, ligger sne m.v. Venderadius er betydelig mindre, dvs. handlingen er bedst med smalle dæk.. Brændstofforbruget et ligeledes mindre. De er mindre provokerende...
Men skal du for alvor ud i terrænet, med masser af mudder, dybe sandhuller osv, så skal du vælge monsterdækkene.

Nogle vælger, at have to forskellige sæt: eet til daglig brug og eet andet til legepladsen..
Index
60888: sv: smalle vs. bredde dæk (23-03-2008 21:25:59) (svar på 60857)
Thomas Carstensen #6880, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 217.198.218.254)
Hej John

Vælg af dækbredde/højde er et kompromis mellem rullemodstand, terrænunderlag, skærmkanter og frihøjde. Faktum er at langt de fleste med 88" vælger 235/85-16 fordi det giver en fornuftig frihøjde samtidig med at akselvandringen ikke giver problemer med skærmkanterne. Samtidig kan din motor uden de store problemer slæbe dem.

Når du prøver mine 255/85-16 vil du opdage at de skraber på dine skærme, dvs. at 285/75-16 gør det samme idet de er næsten lige så høje.
Index
60903: sv: sv: smalle vs. bredde dæk (24-03-2008 10:00:35) (svar på 60888)
John Kornum #8076, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.251.195.1)
hej alle tak for jeres svar på mit spørgsmål...
hej thomas, det var meningen jeg ville ha været forbi i sidste uge men koblingen er gået. håber jeg snart får den lavet så jeg kan komme og prøve dine dæk. hvordan så de ud med mønster og hvilke fælge var det?
Index
60907: sv: smalle vs. bredde dæk (24-03-2008 10:54:26) (svar på 60857)
John Hansen #6959, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.160.193)
Der er fordele og ulemper ved både smalle og brede dæk, her er hvad jeg lige kan komme i tanke om:

Smalle dæk, fordele:
De er billigere. Synker ned i blødt terræn hvor de får greb i den faste underbund.

Smalle dæk, ulemper:
Synker ned i blødt terræn og sidder fast når der ikke er fast underbund.

Brede dæk, fordele:
Synker mindre i blødt terræn. Bedre vejgreb på tør asfalt.

Brede dæk, ulemper:
De er dyrere. De er tungere, hvilket hæmmer accelerationen og nedbremsningen, samt koster benzin. Støjer mere og giver større risiko for aquaplaning. Pladsproblmer i undervognen og måske forøget venderadius. Tungere i rattet, forøget belastning på hjulophæng, måske ulovlig forøgelse af sporvidden og behov for bredere skærmkanter.

John...med 33/12.50x15 som overvejer at gå op i dækstørrelse.