tilbage

Land Rover Forum  

Index
60968: TD5 Vil ikke starte (24-03-2008 23:30:03)
Brian Jørgensen #7294, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.163.215.26)
Hej. Først alt det praktiske
110", TD5, 1999, 170.000 km.

Søndag morgen da turen skulle gå til den hellige jord ved Tirsbæk, oplevede jeg at bilen havde lidt svært ved at komme igang. Den kom igang, jeg smuttede ind efter kaffen og da jeg kom ud gik den i stå og ville ikke starte igen.

Motoren roterer egentlig fint nok og den får det strøm den skal have. Det lyder som om der står luft i trykregulatoren, men der er ikke spor af diesel, kun alm olie, som sikkert er et andet problem. Dieselpumpen lyder "sjov". Den kører ujævnt og jeg synes at det lyder som om der er luft i fileteret.

Det kunne tyde på at den har kørt på det diesel der stod i systemet og så har den ikke fået mere.

Jeg skal bruge lidt hjælp til denne.

Jeg kom til Tirsbæk, dog i konens avensis, men så var jeg jo også sikker på at kunne komme hjem :-))) Tak midtjylland for at godt trophy, med rimeligt højt niveau.

110" hilsner fra Skanderborg

Brian Jørgensen


Index
60969: sv: TD5 Vil ikke starte (24-03-2008 23:42:23) (svar på 60968)
Carsten Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.175.165)
Brian,

Se nedenstående, det kunne være årsagen

Hilsen Carsten

Technical Bulletin LD310-001
A customer may report a concern of poor starting, and/or a noisy fuel pump, particularly after the vehicle has not been used for several hours.

Cause: The O-ring seal on the fuel filter air bleed valve may be split, allowing air into the fuel system (If air is being introduced into the fuel system, it will make the primary fuel pump sound noisy).

Fuel filter - O ring service kit WJN500110

Service Instruction
1 . Confirm that the O-ring described is at fault:
2 . Prepare for diesel fuel spillage in the area around the in-line fuel filter assembly (right rear wheel arch area).
3 . Remove the fuel return pipe from the fuel filter (white coded connector).
4 . Using a 19mm spanner, unscrew the brass adaptor from the assembly.
5 . Withdraw the air bleed valve from inside the brass fitting. Inspect the O-ring and plastic body for splits and damage.
6 . If the O-ring is damaged, renew parts provided in the service repair kit.
7 . Prime the fuel system using the ignition cycling procedure described in the Owner's Handbook (Driving and Operating / Fuel Filling / Empty Fuel Tank).
8 . Run the engine for 10 minutes to purge all air from the fuel system.


Index
61006: sv: TD5 Vil ikke starte (25-03-2008 19:03:31) (svar på 60968)
Brian Jørgensen #7294, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.163.215.26)
Hej
Sidste nyt fra Skanderborg

Har skiftet filter (diesel)
afmonterede lynkobling og jo der kommer diesel ud.
Kan det være EGR ventilen.

Brian Jørgensen
Index
61008: sv: sv: TD5 Vil ikke starte (25-03-2008 19:32:39) (svar på 61006)
Carsten Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.175.165)
Det kan godt være en hængende EGR ventil, normalt vil motoren starte efter længere tids brug af starteren, når/hvis den starter, vil den lægge røg ud over det meste af Karup.

At der kommer brændstof ud er ikke en særlig god forklaring, der skal komme en fed stråle uden luftbobler når pumpen kører.

Har du kontrolleret den 'O' ring på filteret som kunne være fejlen?

PROBLEM: (vil ikke forhindre vognen i at starte)
BLACK SMOKE FROM EXHAUST / LOSS OF POWER - EGR FILTER BLOCKED
Vehicle reported to be suffering poor performance which may be accompanied by
black smoke from the exhaust.

CAUSE:
EGR modulator filter blocked.
Filter blockage can occur in areas suffering excessive dusty or muddy conditions

ESR4323 - Filter - EGR valve modulator

PROBLEM:
ENGINE WILL NOT START IN FREEZING CONDITIONS - (er en stor mulighed)
The engine cranks but will not start when ambient temperature is below 0°C.
CAUSE:
Moisture present in the EGR modulator valve has frozen.


Kontroller ledningsnettet til motorstyreboksen (PCM) er der olie i stikket eller ledningsnetet? der har været skrevet meget om denne fejl.

Starteren kan være fejlårsagen, de kan give støj i ledningen fra krumtapføleren til PCM - træk vognen igang med et slæbetov.

Hilsen Carsten



Index
61159: sv: sv: sv: TD5 Vil ikke starte (27-03-2008 19:38:57) (svar på 61008)
Brian Jørgensen #7294, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.163.215.26)
Hej Carsten

Tak for dine input. Jeg har ikke kontrolleret o-ring endnu, men jeg har taget min EGR ventil af og den trængte bestemt til at blive rengjort. Der var meget sod i den, så det prøver jeg lige.

Der er ikke olie i stikket og den nye starter har ikke problemet som du beskriver. Det havde den gamle.

Flere gode råd modtages gerne.

Brian