tilbage

Land Rover Forum  

Index
61186: amperemeter kan det bruges og hvordan (28-03-2008 10:29:58)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej

Jeg har reddet mig et gammelt Smiths amp-meter, som jeg synes kunne være sjovt at sætte i min SIIA. Bilen har godt nok en moderne generator på 65 amp, og amperemeteret går fra 30+ til 30- amp. Kan det overhovedet bruges?.

Hvis det kan, hvordan monteres det, har søgt på forum, og fundet et svar jeg ikke helt forstår. Skal det monteres direkte på starter-motoren? Og i så fald hvordan?

Seriehilsen Niels Lysebjerg
Index
61188: sv: amperemeter kan det bruges og hvordan (28-03-2008 10:58:46) (svar på 61186)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Du skal i alle tilfælde slet ikke forbinde strømmen til startmotoren gennem et amperemeter. Så er du helt sikker på at få problemer.
Men alt andet forbrug og ladning skal igennem det. Det er i hvert fald det, jeg har oplevet med nogle ældre engelske biler, udstyret med amperemeter.
Jeg tror der er en god grund til, at man ikke forsyner biler med amperemeter længere.
Jeg savner ikke disse instrumenter, som man skal omgås med varsomhed, idet der er fuld batteriknald på. Jeg tror heller ikke det vil være gavnligt at have det ifm en 65 amp. generator. Jeg mener ikke at have set et amperemeter ifm. generator, kun ifm. dynamoer på 25-35 amp.
Du har i praksis lige så meget gavn af et voltmeter, når du lærer at aflæse det.
Mit forslag er at du lader det ligge på hylden.! :-)

mvh
Knud
Index
61197: sv: sv: amperemeter kan det bruges og hvordan (28-03-2008 13:15:46) (svar på 61188)
steen andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.94.168.189)
Et Voltmeter er sådan set ganske overflødigt, da generatoren inden for få sekunder efter start har rykket batteriet op på 14,4V. Strømmen aftager langsommere, eftersom batteriet opbygger ladning.

Et Amperemeter vil vise om der er ligevægt imellem forbrug og strøm fra generatoren. Så kan du se om du tapper strøm fra batteriet, eller du lader på det, og hvor kraftigt generatoren lader. Et 60-0-60A fåes for 32,90 i biltema. Dit amperemeter er for lille til en 65A generator, du bøger viseren--

Du kan koble det op sådan: bat--A--gen+forbrug

Så kan du se om du lader eller tapper. Jeg har planer om at sætte et 50-0-50A i min serie III i nærmste fremtid, så vi kan jo snakkes ved desangående.

88'er hilsner Steen
Index
61269: sv: sv: sv: amperemeter kan det bruges og hvordan (29-03-2008 16:54:25) (svar på 61197)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej, og tak for svarene. Det lyder til jeg har fået lidt nips til hylden.

ja Knud, at amperemetere hørte til dengang man brugte dynamoer, lyder plausibelt. Især når jeg læser at dynamoer ikke kunne klare både lys, viskere og varmeblæser på een gang. Det må have været "most incovenient" på en mørk og regnfuld vinterdag. På den anden side må det have været rart at kunne se at det var tiden at slukke for noget af det elekriske, hvis man agtede at bruge starteren efter næste holdt.

Det var nu også mest for sjov at jeg ville sætte amp-meter i. Men måske det fra biltema ikke er så tosset. Måske jeg kunne skifte urskiven ud med det fra mit smiths? Jeg kunne også finde et gammelt Smiths voltmeter, eller måske et ur. Oh det er skønt at have en hobby.

Hilsen Niels