tilbage

Land Rover Forum  

Index
61122: vinterdæk (27-03-2008 09:38:53)
Martin Sejr Nielsen #7477, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 85.82.156.26)
Hej Alle,

Jeg skal studere i Tromsø fra aug 2008 til jan 2009 - og planlægger at køre derop - og også gerne hjem igen, i min SIII 88 ex mil, 2,25d fra 1978. især hjemturen bliver nok lidt af et eventyr.
nå, men i den forbindelse skal jeg jo bl.a. nok have mig et par virkelig gode vinterdæk - og vil derfor spørger jer om der er nogen, der har erfaring og gode råd til køb af sådanne.
- jeg har selv surfet lidt rundt og har fundet frem til bl.a. Mastercraft Courser M/T (med pigge) eller Mastercraft Courser MSR (med pigge) - kan disse anbefales? - og i såfald hvilken bredde og højde? kører i øjeblikket på bf a/t 235/85r16 - synes dog at de er lidt smalle...

råd om dækvalg og andet man skal tænke på når man færdes højt mod nord - modtages meget gerne!

mvlrSIIIh Martin Sejr
Index
61126: sv: vinterdæk (27-03-2008 09:57:26) (svar på 61122)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Lyder som en fin ide, at lade sig befordre i en 88" på den tur.

Du er dog inde på en fejlantagelse mht til dæk. De dæk du har på allerede nu, er alt for brede til seriøs vinterkørsel.

Jeg ved ikke om Nokian laver 16" vinterdæk, men dem har jeg tidligere brugt meget, dog ikke på LR. De er finsk tilvirkede og finnerne har fra naturens side en vis erfaring med koldt vintervejr.

I stedet for at spekulere så hårdt i brede dæk, vil jeg opfordre dig til at koncentrere dig om at få motoren til at kunne holde varmen, få en stor akku i, så den kan starte og sætte et ekstra varmeapparat i kabinen. Få din starter og generator overhalet/efterset, så de er på dupperne.

mvh
Knud
Index
61130: sv: vinterdæk (27-03-2008 10:16:13) (svar på 61122)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Hvis jeg var dig ville jeg køre derop på de dæk du har nu, og så købe vinterdæk deroppe. Normændene har meget mere forstand på vinterdæk end danskerne..
Prøv evt. at søge efter nogen af de indlæg som David Bjerregaard har skrevet her på forum. Han bor i Norge har gennem tiden skrevet meget om netop vinterdæk.

MVH Jakob E S
Index
61131: sv: sv: vinterdæk (27-03-2008 11:02:36) (svar på 61130)
Jørn Bo Nørrekjær #3971, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 193.3.225.210)
Som oftest, enig med Jakob, det med vinterdæk ved de noget om i norge
Og hvad så med motorvarmer? de fleste steder i nordnorge er der tilslutning på parkeringspladserne
Og fortæl så lige hvad du skal studere på verdens nordligtsbeliggende universitet
Mlrh Jørn
Index
61165: sv: sv: sv: vinterdæk (27-03-2008 21:39:23) (svar på 61131)
Martin Sejr Nielsen #7477, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 85.82.156.26)
tak for jeres svar (flere modtages gerne)

har også tænkt på motorvarmer + kabinevarmer - hvad dæk angår vil jeg følge rådet om at købe dæk deroppe.
- Jeg er arkæolog og skal op og nørde nordisk jægerstenalder...

mvlrh Martin
Index
61168: sv: sv: sv: sv: vinterdæk (27-03-2008 23:43:49) (svar på 61165)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.238)
Spændende med nørdisk jægerstenalder :)
Vi andre nørder bare videre med Land Rovere.
Mvh
Kenneth Poulsen - i køretøj på middelalderevulotionsniveau.
Index
61218: sv: sv: sv: sv: sv: vinterdæk (28-03-2008 19:00:51) (svar på 61168)
Heine Heinesen #7886, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.251.195.1)
Har lige været på tre ugers tur i Norge med min Defender 110'.

Har BF Goodrich AT/T 235/85 R16 på. De fungerede meget fint, og stod fornuftigt fast. Ifølge min gamle dækpusher ville vinterdæk blot give max 5 % bedre vejgreb. Jeg skred sjældent ud, og de gange det skete, var det min egen skyld - jeg kom simpelthen for stærkt ind i sving.... Og nåede da helt frem til Trondheim og hjem igen. Turen bragte mig ud på både hovedveje og mindre, sne/isglatte (og en enkelt meget mindre/stejl) veje.

Hovedvej E6 er meget farbar op til Trondheim. Da den mere eller mindre følger kysten videre nordover, vil det nok regne mere end være sneglat. Mellem Dombås og Oppdal kommer du op i højden, og der vil du kunne vente sneglatte veje. Mine dæk var klarede jobbet fint. Jeg savnede ikke pigdæk.

Har du pigdæk på, skal du betale afgift for dette, når du kører gennem Oslo og Trondheim.

God tur.
Heine.
Index
61226: sv: sv: sv: sv: sv: sv: vinterdæk (28-03-2008 19:53:53) (svar på 61218)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.164.102.4)
To udmærkede alternativer:
BFG Winter Slalom med tæt lamelsnit, støjsvagt, godt greb
BFG All Terrain med sipede blokke; skåret til med lamelsnit
Begge findes i str. 235/85 16
Har gode erfaringer med begge, men brændstoføkonomien er bedst med Winter Slalom.

Hils i Tromsø, som bl.a. byder på et udmærket samisk museum, omend ikke på højde med det, som præsenteres i samernes samlingssted Jokkmokk i Sverige.

Mvh. Morten
Index
61230: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: vinterdæk (28-03-2008 20:40:38) (svar på 61226)
Heine Heinesen #7886, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.251.195.2)
Et PS vedr. sædevarme.

Hvis du kommer forbi et sted, hvor du kan købe rensdyrskind, giver det en forrygende varme over lænden..... Jeg fandt to siddestykker til kr. 200,- pr. styk. FANTASTISK..... Det er bedre end varme i sæderne. Rensdyret kan tages med i fjeldet.

Heine.
Index
61252: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: vinterdæk (29-03-2008 11:11:57) (svar på 61230)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.164.102.63)
Du har fuldstændig ret.
Jeg lod mig dog ikke nøje med sædestykker, men købte fire hele, tykke og flotte skind, så de også kan bruges i flugtstolen, når man sidder ved bålet og nattekulden sniger sig ind. Bagefter bruges de som underlag på feltsengen - det luner helt fantastisk.
Man skal bare se sig for, før man køber. Ikke alle skind er lige pænt behandlet, og det er min erfaring, at de er både bedre og billigere, når man køber dem direkte hos en opdrætter.
Et sådant sted fiindes i et af svingene på vejen fra Nordkap til Skarsvåg-Honningsvåg krydset. Prisen varierer fra 300 til 500 kr. pr. styk. Kan varmt anbefales.

Morten
Index
61231: sv: vinterdæk (28-03-2008 20:48:18) (svar på 61122)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.159.5)
Bliver helt misundelig...
kør op gennem Norge til Tromsø, . Retur kan du vælge ruten gennem Sverige. Så burde du slippe for kæderne...
Tromsø ligger ikke så langt fra Sverige, hvor dæk er noget billigere end i Norge. 7.50 x 16 ville være mit valg.
Jeg bruger Sava som vinterdæk, men har ikke prøvet dem i Norge.
I Norge kan du få noget, som hedder dækrens, som du sprøjter på slidbanen. Derved renser du fladen fra vejsnavs og gummiet bliver mere råt. Det betyder, at dækkene får bedre vejgreb.
David vil sikkert anbefale dig 3 gr pigge.
Du kan selvfølgelig også bare vælge, at få dine nuværende dæk 'pigget', når tiden er inde.
Der sælges vinterdiesel i Norge og Sverige. Jeg har dieselline opvarmer på min OneTen. Til din 88" findes en dieselfilteropvarmer, som opvarmer brændstoffet og forhindrer parafindannelse i filteret.
Index
61337: sv: sv: vinterdæk (31-03-2008 13:17:31) (svar på 61231)
Martin Sejr Nielsen #7477, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 130.225.0.147)
lyder som en god ide med filtervarmer - ved du hvor man kan få fat i sådan en?

rensdyrskind lyder som et rart alternativ til sædevarme - har jo lidt tid deroppe inden frosten sætter ind, så det skulle vel kunne lade sig gøre at finde et par gode billige inden det bliver rigtig koldt...


mvh Martin