tilbage

Land Rover Forum  

Index
61316: Bagende bøsninger. (30-03-2008 19:53:28)
Phillip Nørgaard #8017, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.161.80.185)
Kære forum - Jeg skal have skiftet bøsninger i bagtøjet og er lidt i tvivl om, hvordan jeg skal gå i gang.

Kan bilen stå/hænge i sine fjedrer imens - eller skal den klodses op på én eller anden måde ?

Med venlig hilsen

/P
Index
61317: sv: Bagende bøsninger. (30-03-2008 20:21:28) (svar på 61316)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 90.184.228.76)
Hej philip.

Hvilken bil, hvilke bøsninger... ? Er det i stræber arme?

Hilsen

Stephan
Index
61327: sv: sv: Bagende bøsninger. (30-03-2008 22:31:38) (svar på 61317)
Phillip Nørgaard #8017, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.161.80.185)
Hej Stephan

Der er tale om en 110 fra 85. Og det er samtlige bøsninger, som har med bagtøjet at gøre. Jeg er træt at "klonk'et" hver gang jeg skifter gear. Og da jeg alligevel skal have lavet rust i rammen - lige ved stræber armene. Kan jeg lige så godt fikse bøsningerne - tænke jeg...
Index
61320: sv: Bagende bøsninger. (30-03-2008 21:26:35) (svar på 61316)
Hans Pedersen #4625, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.134.186)
akslen kan godt hænge i fjederne men vær lige opmærksom på bremseslangerne.
Mvh.
Hans.
Index
61328: sv: sv: Bagende bøsninger. (30-03-2008 22:35:19) (svar på 61320)
Phillip Nørgaard #8017, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.161.80.185)
Hej Hans

Tak - det havde jeg ikke tænkt på - men det gør jeg nu.

Jeg vil også skifte bøsningen i A-rammen - men der gælder vel det samme ikk´?

/P
Index
61329: sv: sv: sv: Bagende bøsninger. (31-03-2008 00:09:43) (svar på 61328)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 88.212.121.23)
Jeg var igennem operationen på min 90" for nyligt.

Bagakslen kan godt hænge selv.

Køb et komplet sæt nye bolte og møstikker med.

Sprøjt rigeligt med rustløser på de gamle hver dag i en uge før du forsøger demontage.

Sørg for at fedte boltene helt ind i kobberfedt før montage så de ikke gror fast i metalrøret.

Det kan varmt anbefales at få kareten på en lift. Det giver en god arbejdsstilling og gør det meget nemt at komme til at save boltene over med en bajonetsav, hvilket vi måtte gøre med en del af dem. Formentligt fordi den der havde monteret ikke havde fedtet boltene ind.

Ligeledes kan jeg varmt anbefale at bruge en stor styg hydraulisk presse til at fjerne de gamle bøsninger, hvis det er standard bøsningerne med metalring yderst. Vi prøvede først med at banke, mejsle, bore, brænde og bande, og det er ikke en fremgangsmåde jeg ønsker at bruge igen. Det tager lang tid, bruger mange bor og klinger og der er stor fare for at skade både "bøsningsfladerne" og sig selv.

Vi gjorde det på GDS i bådehavnsgade hvor presse og lift er tilgængeligt. Det er pengene værd fremfor at rode i indkørslen.

Ring gerne for råd og vejledning 20641368.
Index
61359: sv: sv: sv: sv: Bagende bøsninger. (01-04-2008 00:09:24) (svar på 61329)
Phillip Nørgaard #8017, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.161.80.185)
Hej Kristian.

Tak - det er pænt af dig - Du hører fra mig.

//P