tilbage

Land Rover Forum  

Index
61414: elektrisk kølervintilator i SIII (01-04-2008 21:50:43)
Steen Andersen #5256, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.88.236.79)
Er der nogen der har gode ideer til montage af en elektrisk kølerblæser, gerne med fotos.

88'er hilsner Steen
Index
61430: sv: elektrisk kølervintilator i SIII (02-04-2008 00:34:16) (svar på 61414)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.93.179.47)
Hej Steen.
Her er det du skal bruge
Venlig hilsen
Hartley 109" STW 1972

http://www.kenlowe.com/fans/consumers/fans14.html#
Index
61432: sv: sv: elektrisk kølervintilator i SIII (02-04-2008 07:36:35) (svar på 61430)
Brian Schwartz #7587, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 193.163.78.251)
jeg har lavet en elektrisk ved at tage motor og vinge fra en golf 2.

Så har jeg sat 2 jern stænger uden foran køren på tværs og svejst motor og vinge på der.

Som styring til motoren har jeg brugt en temperatur føler som "slutter" strøm ved ca 80grader. Den har jeg monteret oven på køleren.

jeg har målt med et termo meter i køle vandet at den starter ved 89grader og slukker igen ved 80grader

jeg syntes selv det var en nem og billig løsning.
Føleren er købt hos Rs online ( http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=0331556 ) og vinge og motor taget fra skrot bil. pris 2 øl !

jeg vil meget smide et par billeder af det her senere, hvis nogle vil se dem

VH
Brian
Index
61451: sv: sv: sv: elektrisk kølervintilator i SIII (02-04-2008 16:08:27) (svar på 61432)
steen andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.236.170)
Hej Hartley og og Brian
tak for info, men det var Brians ide, jeg er mest hug på.
Jeg har en Exkort, Ascona og en Fiat blæser liggende, så det skal laves af "genbrugsstumper"
Brian jeg vil gerne se et par billeder, du må godt maile dem, hvis du helst vil det.

Som føler laver jeg et rør med en termostat til formålet, som skal i øverset kølerslange (92grader)

88'er hilsner Steen
Index
61452: sv: sv: sv: sv: elektrisk kølervintilator i SIII (02-04-2008 16:25:28) (svar på 61451)
Torben Espenhain (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.24.2.238)
Hej Hartley, Brian og Steen

Jeg vil meget gerne se med på billeder at installationen. Det lyder både godt og billigt!

mvh

Torben
Index
61460: sv: sv: sv: sv: sv: elektrisk kølervintilator i SIII (03-04-2008 06:20:48) (svar på 61452)
Brian Schwartz #7587, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 193.163.78.251)
Det skal i få.
jeg glemte det bare igår.. man har jo så meget om ørene.
Index
61462: sv: sv: sv: sv: sv: sv: elektrisk kølervintilator i SIII (03-04-2008 08:09:58) (svar på 61460)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Hvordan sætter du denne termokontakt fast på køleren?
Kan man lime den på og regne med at det holder?
Det er vel sin sag at skrue den ned i køleren med selvskærende skruer og håbe på at en klat silicone vil kunne tætne? :-)
Løber du alene an på denne kontakt, eller har du også en manuel til at overstyre med?

mvh
Knud
Index
61463: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: elektrisk kølervintilator i SIII (03-04-2008 11:06:30) (svar på 61462)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Jeg har set løsninger, også en blå alumuffe til at sætte ind i køleslangen. Derpå var der en gevindstuds, hvori føleren kunne påskrues.

Et tilsvarende stump rør kunne jeg nok selv lave/dreje hjemme i værkstedet .... Så kan føleren komme HELT ind i kølevandet.

Føleren på en Kenlowe fan er vist så tynd at den kan lirkes ind i kølervandet der foroven hvor slangen går på kølerens studs. Med lidt omhu og korrekt tilspænding af slangebåndet skulle det kunne holde tæt.

Lad nu være med de nemme løsninger.
Vores biler holder jo så godt til strabadserne, netop fordi de er simpelt konstrueret, men med omtanke for at detaljerne skal holde.

Med landrover hilsen
Jens
Index
61464: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: elektrisk kølervintilator i SIII (03-04-2008 11:44:19) (svar på 61463)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.148.187)
de omtalte alu-samlestykker med gevind fås her til en billig penge:
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iSecId=460&iItemId=135328
Index
61468: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: elektrisk kølervintilator i SIII (03-04-2008 12:44:56) (svar på 61463)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Kenlowe føleren går ind sammen med en "gummi manchet" - jeg mener de kan købes løst hos Lindebjerg på Frederiksberg

Mvh
Michael
Index
61483: sv: sv: sv: sv: sv: sv: elektrisk kølervintilator i SIII (03-04-2008 20:03:19) (svar på 61460)
Brian Schwartz #7587, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.92.174.163)
Her kan man se vingerne..
Jeg tror at hvis jeg skulle lave det i dag , ville jeg lave dem lodret i stedet.

tror det vil være det pæneste .

Den orange farve er min epoxi primer.
Index
61484: sv: sv: sv: sv: sv: sv: elektrisk kølervintilator i SIII (03-04-2008 20:06:24) (svar på 61460)
Brian Schwartz #7587, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.92.174.163)
Her ses min føler som pt. kun sidder med en kabel binder.

Det virker. tror nu nok at jeg vil prøve og kigge i bil tema efter nået som sidder i direkte kontakt med vandet.

men det her virker ! så nu må vi jo se
Index
61485: sv: sv: sv: sv: sv: sv: elektrisk kølervintilator i SIII (03-04-2008 20:09:21) (svar på 61460)
Brian Schwartz #7587, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.92.174.163)
Her kan i lige skimte mit relay til strømmen til motoren.

Håber nogle kan finde lidt inspiration..

Hvis nogle har bygget nået andet vil jeg gerne se billeder af det...

VH
Brian S
Index
61487: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: elektrisk kølervintilator i SIII (03-04-2008 20:46:10) (svar på 61485)
Steen Andersen #5256, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.95.126.117)
Hej Brian
jo det er jo også en måde at monterer en blæser på, men blæser den igennem køleren, eller suger den?

Jeg skal lige finde ud af hvordan jeg vil lave det, så skal i nok få et par billeder.

88'er hilsner Steen
Index
61498: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: elektrisk kølervintilator i SIII (04-04-2008 07:11:16) (svar på 61487)
Brian S (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.174.163)
Den blæser luft igennem. Så man ikke ændre vind retningen.

Man kunne jo nemt finde vinger som passer bedre end dem jeg har fra en golf. evt kunne man nok på plads til 2 stk vinger. tror det var peugot der lavede nået med rem træk fra den med motor til en slave vinge ..

ja der er jo mange måder og lave kold luft på.....