tilbage

Land Rover Forum  

Index
60142: Ekstra fjernlygter - Hvor tilkobles disse? (11-03-2008 17:54:35)
Frederik Weitemeyer #5262, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.63.179.66)
-På min Defender fra '98? De skal jo virke med fjernlyset og gerne uden at sikringerne går...

Nogen der har en S.O.P (standard operation procedure) på det?
Index
60144: sv: Ekstra fjernlygter - Hvor tilkobles disse? (11-03-2008 18:16:28) (svar på 60142)
Klaus Rugbjerg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.212.4.229)
Hej der følger formenligt en relæ med..
Mont ben 85 til stel
ben 30 til konstant plus evt bag på generator. husk sikring
ben 86 til styrestrøm i dit tilfælde fjernlys mener ledningen er blå med hvid. sidder ved lys kontakt
ben 87 til forbrugere( plus til lygter)

husk ikke at bruge strømtyve...god fornøjelse

du kan evt sætte en kontakt ind over ved ben 87
Index
60163: sv: sv: Ekstra fjernlygter - Hvor tilkobles disse? (11-03-2008 21:35:40) (svar på 60144)
Frederik Weitemeyer #5262, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.63.183.202)
Uha! Der fik du mig. Det var nogle løse lygter der har siddet på den bull-bar der sad på bilen da jeg købte den. Bull bar er væk, lygter beholdt men om der sidder et relæ et sted må komme an på en prøve. Jeg stikker hovedet under hjælmen i morgen aften.
Index
60165: sv: sv: Ekstra fjernlygter - Hvor tilkobles disse? (11-03-2008 21:39:02) (svar på 60144)
Morten Sinding #7356, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.197.52.189)
Hej Frederik
Hermed lidt fra Færdselsstyrelsens hjemmeside www.fstyr.dk søg på detailforskrifter.

6.02.002 Fjernlyslygter
(1) Fjernlyslygte
a) skal afgive lys af hvid eller gullig (selektiv gul) farve,
b) skal være anbragt foran på køretøjet,
c) skal kunne oplyse vejbanen mindst 100 meter foran køretøjet, og
d) skal have en lysstyrke på mindst 10.000 cd.
(2) På køretøj med 2 eller 4 fjernlyslygter må disse kun kunne tændes samtidigt eller
parvis.
(3) Ved nedblænding fra fjernlys til nærlys, skal alle fjernlyslygter slukke samtidigt.
(4) Fjernlyslygter skal være tilsluttet kontrollampe ved førerpladsen.
(5) Den samlede lysstyrke for fjernlyslygter, der kan lyse samtidigt, må ikke overstige
225.000 cd. Så kan du også have det lovmæssige iorden.

Mvh. MS
Index
60179: sv: Ekstra fjernlygter - Hvor tilkobles disse? (12-03-2008 01:22:32) (svar på 60142)
Finn Kragh Lundsgaard #7635, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.49.214.172)
Hej Frederik

Umiddelbart ville jeg ikke sætte dem ind over fjernlys kontakten, med mindre at lygterne er lovlige.

Hvis de ikke er lovlige ville jeg istedet montere en seperat kontakt til at aktivere dem med, det er jo en nyere defender du har, så kunne det tænkes at der var kontakt forberedt for det samt en indikator i instrumentbordet?

På vores gamle LR 110" er der monteret ekstra fjernlygter på bullbaren og her er en indikator i instrumentbordet til rådighed (Blå firkant).

Det er sluttet til således at der går en tynd 1 - 1,5 mm2 ledning (styrestrøm) fra plus (kan tages direkte fra batteri men også andre steder fra alt efter om det skal kunne aktiveres når bilen er tændt eller slukket)
og over i kontakten, når denne kontakt tændes sender den styrestrømmen ud i et ræle(Fra fjernlys til en Fiat UNO købt ved en hugger)relæet har typisk 4 ben og det ene er til styrestrøm + og det andet til minus (stel).

Herefter går der en tykkere ledning 4 - 5 mm2 (dimmensionering kan du sikkert finde her eller andre steder på nettet) direkte fra batteriet + pol og ud til det tredje ben på relæet fra de fjerde ben føres samme ledning ud til dine fjernlygter og så mangler du bare at koble dine fjernlygter til stel med en ledning af samme tykkelse og vupti så er der lys over landet.

For at forklare relæets funktion, så fungerer den i princippet som en almindelig tænd/sluk knap vippefunktionen på knappen er bare eldrevet og foregår ved at en kerne er beviklet med kobbertråd og når der sendes støm gennem den bliver den magnetisk og tiltrækker en metalplade som skaber forbindelse mellem de 2 stikben hvorpå de tykke ledninger fra batteri til fjernlygter går.

Så mangler der lige lyset i indikatoren i instrumentbordet.
Her bruger man en trebens vippekontakt til at aktivere fjernlyset med når kontakten er afbrudt kan man ikke måle + på 2 af benene og når den sluttes er der plus på begge 2, den ene bruges til styrstøm som tidliger beskrevet, den anden anden til indikatorlampen (kan også bruge 2 bens kontakt og tage strøm til kontrol lampe fra styrestøm på ledingen mellem kontakt og relæ).

Har du ikke en indikator i instrumentbordet kan du købe mange fine små lamper rundt omkring (evt. T-Hansen), alternativt kan du få den til at starte en diskokugle omme bag i :)mulighederne er uendelige.

Hvis du gerne vil have den til at tænde for fjenprojektørerne når du aktiverer fjenlyset så skal du bare finde det relæ der aktivere fjenlyset (det klikker når du tænder og slukker fjenlyset) og på den måle, hvis du ikke har et el-diagram over bilen hvilket ben der skiftetvis er strøm på alt efter om der er tændt eller slukket for fjenlyset.
Dette ben tager du strømmen fra som styrestrøm til dit relæ til fjernlygterne.

Husk sikring så tæt ved batteriet + pol som muligt på den tykke ledning, størrelsen er jeg ikke helt sikker på, men mon ikke man nogenlunde kan regne sig frem til, hvad den minimum skal være.
Man har en formel der hedder Watt = volt x ampere, og lad os eksempelvis sige at dine fjernlygter bruger 2 x 65 watt pærer = 130 watt forbug på et 12 volt anlæg det sætter vi ind i formlen 130 = 12 x ampere og det betyder at de forbruger 10,8 ampere, så en 10 amperes sikring er ikke nok jeg kunne forestille mig 15 ampere kunne gøre det, er dog ikke helt sikker da jeg ikke er helt klar over om en pære bruger mere i "startstrøm" som eksempelvis en elmotor gør eller en køkkenmaskine, du kender sikkert fænomenet med at lyset dimmer når man starter en elkedel eller andet.
Du må bare ikke gå så højt op i sikring at det bliver ledningen der kommer til at fungere som sikring, med mulig ildspåssættelse af køretøj til følge.

Jeg er ikke selv el-faglært, eller Auto udlært men har altid kunnet lide og rode med strøm, og er som sådan autodidakt hvad det angår, og jeg ved ikke hvor meget inde i det du er selv, men denne lange smøre kan jeg hurtigt kradse ned i et forståeligt el-diagram på papir og maile til dig hvis du skulle få brug for det.

Mvh.

Finn K. Lundsgaard
Index
60379: sv: sv: Ekstra fjernlygter - Hvor tilkobles disse? (14-03-2008 15:16:54) (svar på 60179)
Frederik Weitemeyer #5262, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.63.179.66)
Tak for den fine gennemgang! Det er nok lige dét jeg skal bruge, jeg får dog ikke tid til at kigge det på det før weekenden og i værste fald først i påsken...
Index
60381: sv: sv: Ekstra fjernlygter - Hvor tilkobles disse? (14-03-2008 15:37:00) (svar på 60179)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
For lige at blande mig, vil jeg påpege at den samme fine fremgangsmåde i hovedtrækket, som Finn har beskrevet, kan bruges, hvis man kan tage sig sammen til at sætte relæ på det almindelige lys, så man undgår de idelige problemer med lyskontakter og omskifterkontakter.
mvh
Knud, der skal i gang med lysrelæer på flere biler! :-(
Index
61057: sv: sv: sv: Ekstra fjernlygter - Hvor tilkobles disse? (26-03-2008 11:52:36) (svar på 60381)
Frederik Weitemeyer #5262, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.63.179.66)
Kan du hjælpe mig til at finde ud af hvad relæ man så skal bruge og hvad man gør sådan i praksis?

For god ordensskyld kan det nævnes at de lygter jeg har, ikke har noget navn, men at der både er en H1 pære i og en lille glas-sokkel-pære til positionslys...
Index
61060: sv: sv: sv: sv: Ekstra fjernlygter - Hvor tilkobles disse? (26-03-2008 12:35:12) (svar på 61057)
Jørgen Lund #4515, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.165.181.45)
Hej Frederik
Vedhæftet scan - håber det hjælper på forståelsen.
Mvh.
Jørgen
Index
61069: sv: sv: sv: sv: sv: Ekstra fjernlygter - Hvor tilkobles disse? (26-03-2008 14:29:03) (svar på 61060)
Frederik Weitemeyer #5262, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.63.179.66)
Sådan, dét må jeg kunne finde ud af...
Index
61471: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ekstra fjernlygter - Hvor tilkobles disse? (03-04-2008 13:49:12) (svar på 61069)
Frederik Weitemeyer #5262, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.63.179.66)
Kan jeg bruge dette sæt til at tilkoble ekstralygterne?

http://www.biltema.dk/products/product.asp?iSecId=454&iItemId=75843
Index
61496: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ekstra fjernlygter - Hvor tilkobles disse? (04-04-2008 01:44:08) (svar på 61471)
Finn Kragh Lundsgaard #7635, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.49.214.172)
Hej Frederik

Det ser helt fint ud det sæt, der er jo alt hvad du skal bruge incl. sikringsholder det ser helt ok ud og er endda meget billigt, husk dog at tjekke Watt styrken på dine pærer, at de ikke er over 2x55W som sættet er dimensioneret til.

Ellers "go ahead, light the night"

Mvh.

Finn K. Lundsgaard