tilbage

Land Rover Forum  

Index
61503: 8,5 % BioEthanol (04-04-2008 09:16:54)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.44.68)
Har lige siddet og set nyhederne, hvor de nævner at bilerne fra 2010 skal køre på 8,5 % BioEthanol i benzinen (vist nok et EU krav). De fortæller også at de fleste nuværende biler ikke kan køre på 8,5 %.
Og så spekulerer jeg på om sådan en gammel Serie III Land Rover 2,25 Benzin har mulighed for at køre på det eller, om den skal stilles hen i hjørnet af garagen på nogle bukke ;-) Sådan en Seriebil er jo bygget til at kunne køre på det mest usle brændstof der findes (tændningen skal selvfølgelig stilles derefter) men gælder det også BioEthanol eller er det helt andre forhold der gør sig gældende med den type brændstof.
Hvad skal ændres på motoren for at kunne køre på det, hvis det overhovedet er muligt. Bliver det muligt at købe et additiv, ligesom blyerstatning eller .....

mvh

2547 Steen

www.sitecenter.dk/laro

Der syntes Land Roveren allerede har stået alt for meget i garagen.
Index
61504: sv: 8,5 % BioEthanol (04-04-2008 09:25:28) (svar på 61503)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Er det ikke i Brasilien man i årtier har kørt med meget større koncentrationer også i gamle motorkonstruktioner?

Hvis det var så nedbrydende for motorer ville man formodentlig have hørt om det. Det jeg har hørt om dette er, at det går glimrende.

Mon ikke vi lige skal klappe hesten, før vi går i panik.
Der er før hørt historier om at "Ulven kommer, ulven kommer!" :-)
mvh
Knud
Index
61505: sv: 8,5 % BioEthanol (04-04-2008 10:04:29) (svar på 61503)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Jeg hørte at de sagde, at det hovedsagligt er pakninger og gummislanger, der ikke kan holde til det.
Dem kan man vel så skifte til nogle andre og så køre videre.
Det lyder som om man risikerer at den begynder at dryppe:-)

MVH Jakob E S - der ikke tror på alt de siger i radioen.
Index
61508: sv: 8,5 % BioEthanol (04-04-2008 10:32:16) (svar på 61503)
Brian S (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.174.163)
Tror du ikke et kun vil være nye biler ... Som skal kunne køre på det ?

tror nu ikke at de vil sige at alle biler skal .
i så fald vil der sikkert komme et additiv.
Ellers ville alle veteran biler jo bare være døde.

men hvis det er, så smider du jo bare en diesel hakker i din bil.

VH
Brian.

PS. havde du ikke også en hvid 90" i diesel ????
Index
61511: sv: 8,5 % BioEthanol (04-04-2008 11:57:02) (svar på 61503)
Jens Offersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 88.149.114.125)
Index
61518: sv: 8,5 % BioEthanol (04-04-2008 13:56:57) (svar på 61503)
Anders Barlach #7945, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.94.136.219)
At pakninger ikke skulle holde til en højere % lyder i mine ører ikke troværdigt. Jeg da ved selvsyn kunnet konstaterer at at kork-pakninger fint modstår 14,5% ethanol gennem flere år.
Skulle det ikke være muligt at lave pakninger tilsvarende i biler, hvis I er med ;-)

mvh

Anders, med korkpakninger på SIII og vinreolen.
Index
61560: sv: sv: 8,5 % BioEthanol (05-04-2008 07:33:34) (svar på 61518)
Ingvar Vejlund #6069, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 62.66.198.30)
Hej Alle

Jeg kommer til at tænke ca. 20år tilbage, dengang var det blyfri benzin, som ville få alle de ældre biler til at havarere. Og hvad skete der, stort set ingen ting. Som der står højere oppe i tråden, lad os slå koldt vand i blodet.

Landy hilsen Ingvar
Index
61562: sv: sv: sv: 8,5 % BioEthanol (05-04-2008 07:49:43) (svar på 61560)
steen Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.236.79)
ja så spare man jo karburator-spritten, og der blander man vel også ca. 10% i. Det må jo være det rene guf for gamle Fergusoner og den slags. (taler af erfaring)

88'er hilsner Steen
Index
61627: sv: 8,5 % BioEthanol (06-04-2008 09:58:33) (svar på 61503)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.241)
Tyskland har allerede sagt fra. Stod i 'Die Welt' i går. Det er også efter min opfattelse ikke holdbart, at vi bruger landbrugsjord til frembringelse af transportenergi samtidig med, at millioner sulter og fødevarepriserne får et ubehageligt løft opad.
Det stort bioethanolproduktionsprojekt i Tønder er pga. Tysklands 'nej tak' nu kommet i fare.
Derudover har svenske miljøforskere i fjor oplyst, at miljøgevindsten ved iblanding af BioEthanol ikke er til at få øje på, men faktisk frigør andre skadelige stoffer!

Det er dog en meget omfattende diskussion, som vel ikke hører hjemme her...
Index
87058: sv: 8,5 % BioEthanol (15-09-2009 09:30:10) (svar på 61503)
ulf Westmark-Højelsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 92.62.194.101)
Min arbejdskammerat kørte gennem Afrika i en 110" V8 og kunne kun købe 50/50 det meste af vejen - dvs. 50% bioethanol.
Det klarede den fint!
Iøvrigt mener jeg at problemet med ætsning af slanger og pakninger mest angår biodiesel/rapsolie og ikke ethanol.
Så hvis man før eller siden får gang i produktionen af 2. generations bioethanol (dvs. at det ikke er produceret på basis af fødevarer, men af affald etc.) vil dette være et absolut bæredygtigt alternativ.
Fedt at kunne være politisk korrekt og stadig nyde sin Land Rover...

Mvh

Ulf