tilbage

Land Rover Forum  

Index
61720: Problemer med ABS-system på Range Rover Classic. (08-04-2008 00:20:13)
Jakob Garde (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.42.166)
Jeg har monteret en ABS-bremsesystem fra en nyere RRC på den RRC jeg er ved at renovere.

Efter at have luftet hele systemet ud efter alle forskrifter, som beskrevet i værksteds håndbogen, løber jeg ind i følgende problemer:


- pumpen kører meget længere for at lave fuldt tryk, end de 45 sek. som beskrevet i manualen!

- pumpen begynder igen at køre efter bare 1 1/2 tryk på bremsepedalen (ifølge manualen skal der mindst 2 tryk til)!

- bremserne er nærmest som blokeret, kan næsten ikke skubbe med bilen selv om bremserne ikke aktiveres!

- pumpen støjer MEGET, som om der er luft i, men der kommer ikke noget luft ud nogen steder når jeg igen lufter systemet ud!


Er der nogen der har en god ide eller et godt råd?



-
Index
61722: sv: Problemer med ABS-system på Range Rover Classic. (08-04-2008 01:23:32) (svar på 61720)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.7.138)
Enten er der luft i din trykbeholder (den runde dims inde i hjørnet), eller også er blæren inde i den færdig. Min egen klarer lige 45 sek, og pumper jævntligt, så den er nok moden til udskiftning.

Hvis det er en blok med TC, skal trykbeholderen luftes ud på højre side af blokken, ellers sidder der en ventil på selve beholderen.

Pumpen er svær at lufte ud. Prøv at stille bilen på en skråning så ventilen stritter så meget op ad som muligt, og luft ud uden slange på. Min virkede først da jeg fjernede slangen og lod væsken løbe frit ud af ventilen - der er åbenbart tilstrækkelig modstand i slangen til at boblerne ikke kan komme ud der.

Pumpen kan også være slidt så den ikke kan lave ordentligt tryk. Der er en artikel om renovering her: http://www.jpurnell.com/RR/repairs/abs_pump.htm

Jeg luftede ud - hele proceduren - 3-4 gange + 5-10 gange på pumpe og trykbeholder, før min var ok.

Har du nulstillet ECU´en? Ellers er der link til metode her: http://flrc.erovers.com/2007/10/14/troubleshooting-abs-light-on-rr-classic-and-disco-1s.aspx

Bremsen blokerer: Har du renoveret kalibre?


Held og lykke,

/anders
Index
61769: sv: sv: Problemer med ABS-system på Range Rover Classic. (08-04-2008 20:51:08) (svar på 61722)
Jakob Garde (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.42.166)
Hej Anders.

Tusind tak for de gode råd - dét prøver jeg lige!!!

M.h.t. at bremserne hænger, så er problemet løst - jeg havde ved en fejl monteret stangen ind til hovedcylinderen i det nederste hul på bremsepedalen, så den stod med lidt tryk på hele tiden.

Umiddelbart lader det til at systemet virker som det skal nu, bortset fra at pumpen kører længe og støjer.

Hvor meget må den støje? ... ved godt det er lidt svært at præcisere hér, men alligevel...

MVH Jakob.
Index
61773: sv: sv: sv: Problemer med ABS-system på Range Rover Classic. (08-04-2008 21:58:49) (svar på 61769)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.7.138)
Min pumpe larmer en del. Selv ved motorvejskørsel kan jeg godt lige fornemme den, når den pumper. Og i tomgang er man ikke i tvivl ;-)

Jeg tror at det har noget at sige at den sidder monteret tæt på kabinen, direkte på karosseriet.

Jeg lever med det - så har jeg også styr på at den virker, og hvor ofte.

Men det er tydeligt at høre hvis der er luft i den - så får den en meget mere skarp lyd, og den "hakker og banker".

/anders
Index
61782: sv: sv: sv: sv: Problemer med ABS-system på Range Rover Classic. (08-04-2008 23:59:07) (svar på 61773)
Jakob Garde (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.42.166)
Okay, tak skal du have. Jeg tror den er ved at være der nu :-)