tilbage

Land Rover Forum  

Index
61813: Mekanikeres avance på reservedele. Hvad er normalt??? (09-04-2008 21:13:48)
Jens Lynge Ottosen #5799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 77.66.76.252)
Hej alle,

Har lige haft bilen til service for engang skyld, da jeg manglede tid til at gøre det selv. Værkstedet har en svend, der er Land Rover fanatiker og det udførte arbejde er lavet rigtig godt.

Reservedels priserne overraskede mig dog, stort set alle dele er dobbelt op undtagen en kardanaksel, der er lagt 150% til.

Nu er vi ved at snakke om regningen.... Hvad er normal avance??

På forhånd tak
mvh
Jens Ottosen
Land Rover 110¨ V8 fra '88



Index
61815: sv: Mekanikeres avance på reservedele. Hvad er normalt??? (09-04-2008 21:28:17) (svar på 61813)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.238)
Det kan variere fra 20-50% på bruttoprisen.
Den mekanikker jeg bruger giver som regel 10% på bruttoprisen, dvs. 10% af på deres egen fortjenste.
En anden mekanikker jeg bruger, sælger delene til samme pris som han køber dem til, det er hans reklametricks.
Og nej, der er ikke bare lagt på timelønnen som ligger på 375-400,-kr i timen her i området.
I vores egen forretning (entrepenørmaskiner) giver vi forhandlerne 30% på reservedele, på den pris detailkunden kan købe varen til over disken.
Umiddelbart lyder det grisk.
Mvh
Kenneth Poulsen

Index
61816: sv: Mekanikeres avance på reservedele. Hvad er normalt??? (09-04-2008 22:00:55) (svar på 61813)
Claus Nørgaard #7860, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.237.10.6)
Hej Jens

Dobbelt op i forhold til hvad? Priser i UK?
Index
61820: sv: sv: Mekanikeres avance på reservedele. Hvad er normalt??? (09-04-2008 23:41:34) (svar på 61816)
Jens Lynge Ottosen #5799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 77.66.76.252)
Hej Claus

Det er i forhold til Meca's priser.
Dels sammenlignede jeg med priser fra fakturaer og dels ringede jeg til dem....

mvh
Jens
Index
61823: sv: sv: sv: Mekanikeres avance på reservedele. Hvad er normalt??? (10-04-2008 10:06:27) (svar på 61820)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.21)
Vi skiftede vort uautoriseret værksted ud med et autoriseret: resultat: op til 30 % rabat på r-dele og ikke væsentlig dyrere i timeprisen. Samtidig fandt vi en anden autoelektrikker, der kunne sælge dele op til 50% billigere og har styr på den nyeste udvikling. Alt dette i relation til vor virksomhed.
Det er klart, at værksteder skal tjene på r-dele, fordi lageromkostninger er dyre.
Som privatkunde skal du ikke forvente, at få rabat på r-dele.
Hvis du ikke har aftalt en pris forud, må du bide i det sure æble.
... og så var der historien om landmanden, der gik ind på apothket og bestilt et hjul til trillebøren.
Apotekeren var vaks, løb ned til smeden og købte et. Det gav han til bonden, som senere fik en regning, hvoraf der fremgik, at hjulet var 200% dyrere hos apothekern end hos smeden.
Retten gav apothekeren medhold og bonden betalte hele beløbet i fem-øre... det er længe siden...
Index
61826: sv: sv: sv: sv: Mekanikeres avance på reservedele. Hvad er normalt??? (10-04-2008 12:20:40) (svar på 61823)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.136.94.162)
Mekanikerens avance kommer vel ikke os forbrugere ved? Markedskræfterne gør vel at vi handler et andet sted hvis han er for dyr?

Hvis hans varer stemmer overens med hans pris er det vel i orden at han tjener kassen?

Med "håbet om at der ikke er lavet et kartel mellem LR forhandlere i Europa" hilsner!

Mads
Index
61843: sv: Mekanikeres avance på reservedele. Hvad er normalt??? (10-04-2008 20:00:55) (svar på 61813)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.153.114)
Normal avance er et svært begreb. For hvad giver vedkommende for tingene? Det er jo en vigtig faktor.
Personligt er jeg i en branche hvor vi typisk lægger 100-200% oven på listeprisen fra vores leverandør. Og det er listeprisen vi snakker om, ikke indkøbsprisen. Og den pris(liste + avance) forhandler vi så rabatter ud fra. Der giver vi så 10-50 % alt efter hvem, hvad og hvor. Det er normalt i min branche, men regner man efter, så er vores avance MEGET større.
Se en pris på 100 kr i listepris. Den har vi måske 50 % på. Så gi'r vi 50 kr. Men ud ad til sælger vi den for 250 kr. Det er jo voldsomt, men sådan er det. Og skulle vi give 50 %, altså 125 kr, ja så tjener vi i dette eksempel stadig 75 kr. Ved det er sådan indenfor mange brancher, så sådan er det vel også indenfor autobranchen.....

Jimmi
Index
61844: sv: sv: Mekanikeres avance på reservedele. Hvad er normalt??? (10-04-2008 20:24:11) (svar på 61843)
Morten Bibow (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.82.94)
Nemlig, Jimmi......... og dermed har vi markedspris ( hvad markedet kan acceptere).

Det der er svært at forholde sig til – nogle gange – er at de danske priser er så voldsom meget højere, er i Danmark, end de er syd for grænsen, eller i UK.
Jeg har f.eks. lige købt en hjelm fra Tyskland, hvor jeg har betalt det halv af hvad den koster i Danmark. Det samme har jeg oplevet med LR dele.

Der er klart penge at spare, ved at handle i andre EU lande – og det er forbrugeren frit at vælge. Selv synes jeg det er rigtigt & vigtigt at handle lokalt, såfremt prisen er innenfor en rimelig ramme – men når firmaer tager 100, 150 og 200 procent avance, så er det ikke længre fair.

I forberedelse for næste værkstedsbesøg – aftal en pris du er fornøjed med, eller kør sydover eller østover.


Morten



Index
61846: sv: sv: sv: Mekanikeres avance på reservedele. Hvad er normalt??? (10-04-2008 20:35:39) (svar på 61844)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.150.107.234)
Om firmaets avance er fair eller ej er da sagen udvedkommen! Du handler jo fornuftig nok i Tyskland hvor prisen er lav. Dvs markedskræfterne virker og hvis DK forhandleren vil bevare dig (og os) som kunder må han jo sætte prisen ned!

Irriterende at folk bliver ved med at diskutere avancen og ikke pris i fht kvalitet

Mads

PS Jeg har IKKE en LR forhandler eller lign.
Index
61845: sv: sv: Mekanikeres avance på reservedele. Hvad er normalt??? (10-04-2008 20:27:17) (svar på 61843)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Hej Jimmi,

Jeg tror jeg skal skifte branche - hvad er det du arbejder med om man må spørge ?

Mvh
Michael
Index
61875: sv: sv: sv: Mekanikeres avance på reservedele. Hvad er normalt??? (11-04-2008 21:26:27) (svar på 61845)
Rasmus Hintze #6799, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 85.81.106.209)
Hej allesammen

Nu skal I altså også lige tænke på at mekanikkeren og værkstedet ikke kan overleve alene på timelønen. Det er utroligt dyrt at drive et værksted, udgiften er jo ikke kun personalets løn, de tårn høje statslige omkostninger ved lønregnskab og almindelige driftomkostninger, der skal også investeres i vedligeholdelse af værksted, udskiftning af inventar, bare opdateringer eller udskiftning af testudstyr koster en bondegård. For ikke at snakke alle de fantastiske miljøkrav og afgifter, som værkstedet også skal finde kapital til etc etc.....
Jeg går ikke ud fra at der er nogen i dette forum som selv går gratis på arbejde eller underbyder sin egen timeløn?
Der er kun en til at betale og det er jo naturligvis kunden!


God weekend
mvh.
Rasmus
Index
61878: sv: sv: sv: sv: Mekanikeres avance på reservedele. Hvad er normalt??? (11-04-2008 22:38:07) (svar på 61875)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.146.40)
jeg forstår godt det oprindelige spørgsmål. og til det kan jeg bare sige at der er forskellige værksteder og hvis du mener du betaler for meget kan dette sagtens være sagen. Så finder du bare et andet sted til næste gang du skal have bilen lavet sådan har jeg prøvet et par gange og det er endt med jeg kommer et sted hvor jeg ikke behøver aftale pris på forhånd da jeg ved reservedelene ikke koster MEGET mere end hvad jeg selv kan købe dem til og så betaler jeg en timepris på omkring 400,- i timen. ligegyldigt om det er Landyen eller corollaen der skal på biksen.

så når folk skriver at der skal testudstyr og alt skindsragelse til, er det ikke altid dig der skal betale det hele, den ene gang du kommer der.

Værkstedet har stået med samme ejer i over 20 år og han kan lave alt fra gamle escorter til helt nye audier, desuden har han 3 mand ansat.

min solstråle, brug det eller glem det...

god weekend
mvh Bjørn