tilbage

Land Rover Forum  

Index
62022: Balancepunkt (16-04-2008 09:48:17)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.49.147.15)
Jeg skal ud at køre med en 88´er på trailer. Sidste gang jeg gjorde det, kom kortegen et par gange i slyng, det er en meget ubehagelig oplevelse som jeg ikke har spor lyst til at gentage. Jeg tror, at grunden var, at 88´eren ikke stod helt centreret på traileren. Så mit spørgsmål er
hvor ligger balancepunktet på 88 D.?
VH Børge R.
Index
62025: sv: Balancepunkt (16-04-2008 10:12:36) (svar på 62022)
Ole Rud Knudsen #6027, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 85.24.13.89)
Hej
det afhænger jo osse af trailerens balancepunkt. Men du skal helt sikkert ha den lidt længere frem på traileren, så den hviler lidt tungere på kuglen. Men heller ikke så langt at den trækkende bil bliver for let på forhjulene.
Det kan godt være lidt bøvlet på en boggietrailer, fordi man jo ikke bare kan løfte den, og mærke balancen med hånden. Men ca. 30-50 kg på kuglen, dvs. at den er svær at løfte af krogen med håndkraft. Men ellers er det jo bare ind til højre og trække den lidt frem. Husk nu godt med remme!
Ole
Index
62026: sv: Balancepunkt (16-04-2008 10:33:15) (svar på 62022)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Det vigtigste for dig er at placere lasten så du får det rette kugletryk på din trailer, ca 80-100 kg.

Ret simpelt måler du din bils kuglehøjde.
Dernæst stiller du en fuldt udvokset mand, ca. 100 kg, op på kuglen og måler hvor meget vognen sætter sig ved denne belastning.

Når du så stiller lasten på traileren, skal du selvsagt ramme samme kuglehøjde igen, som da manden stod på kuglen.

Er du i tvivl, må du hellere give for meget kugletryk, frem for at lave baglæs, som medfører de af dig nævnte skrækscenarier.

En meget vigtig detalje er dækkene på traileren. Det skal være forstærkede dæk, med det rette loadindex. Det kan du læse mere om her: http://www.daekonline.dk/start.html under dækinfo.
Pump dækkene til max lufttryk og sørg for max lufttryk specielt i din bils baghjul. Var det ikke dig med RRC?

En RRC er efter min ringe mening ikke særlig velegnet som trækker med tung trailer eller CV. Den bliver ret hurtig ustabil og jeg har været rundt på tag osv for 20 år siden med netop en RRC, der kom i slyng pga et sprængt dæk på en autotrailer. Derfor mine advarsler.
Jeg har også hentet et læs grus med et alvorligt baglæs. Da kunne jeg ikke køre mere end 30 km/t.
Jeg har forsynet min egen RRC med nye heavy duty bagfjedre og friske støddæmpere. Det hjælper noget, men den bliver aldrig så stabil som f.eks. 109" på bladfjedre.
God tur, men vi hører vel mere?

mvh
Knud
Index
62028: sv: sv: Balancepunkt (16-04-2008 10:49:40) (svar på 62026)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.49.147.15)
Jo det er en RRC, og det bliver nok dens sidste langtur. Jeg takker for tipsene. Der er for øvrigt efterhånden ikke ret mange servicestationer, der kan levere det tryk der skal puttes i hjulen på en RRC. Jeg må holde tungen lige i munden og bevare focus, der er ikke meget afslapning over sådan en tur.
VH Børge R.
Index
62030: sv: sv: sv: Balancepunkt (16-04-2008 11:03:48) (svar på 62028)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Kør ind til en mekaniker og få ham til at pumpe alle dækkene op til max. tryk. Det er en 5-årsplan at klare det med de små elendige potter, der hænger på tankstationer.

Nu skal du heller ikke lade dig skræmme fra vid og sans.
Giv dig den fornødne tid og lad være med at stresse over de andre.

Når du kører med last, finder du hurtigt ud af om det balancerer ordentligt og læg hastigheden efter dette.
Er du i et område med gode sekundære veje, så tag dem i stedet for autobahn, og tag det stille og roligt.

Jeg kiggede lige tilbage i dine indlæg og kunne se, at du nævnte, at dine støddæmpere var måske ikke de bedste. Det er noget skidt og dem kan du med stor fordel få skiftet. Det stabiliserer meget.

Lige netop det Paul S beskriver med det tysken vist nok kalder "Spurrinnen" er gift for et trailertræk. Det findes især på gamle Autobahn.
Og jeg kan helt tilslutte mig de gældende hastighedsbegrænsninger for denne slags optog.

mvh
Knud
Index
62027: sv: Balancepunkt (16-04-2008 10:46:44) (svar på 62022)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.72)
Jeg kan også berette om en ubehagelig oplevelse med en boggietrailer bag en 109". Der tog traileren styringen i et blødt sving med lidt sporkøring. Vi skulle bruge hele A13 i fuld bredde før vi fik den standset! Totalvægten var omkring 1400-1500 kg. Så jeg sætter altid lige spørgsmålstegn ved, om de af fabrikken godkendte 3,5 tons trailervægt for 88 og 109" nu også er fornuftige. Eenakslede trailers har jeg ikke haft problemer med. Jeg har også forståelse for, at der findes en hastighedsgrænse på hhv 70 og 80 km/h for trailerekvipager.
Hvis du har r-hjulet på bagdøren, så tag det lige af, mens du kører med traileren eller læg det på motorhjælmen, hvis du kan.
Kan du få trækket til at stå helt lige i vatter, er du godt på vej. Ellers er det, som Rud skriver, med at have vægt på kuglen og husk stropper.
Index
62057: sv: sv: Balancepunkt (16-04-2008 15:10:45) (svar på 62027)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.140.202)
Hvis traileren ellers har bremser der virker korrekt, burde den ikke være så svær at standse med den vægt.


Hilsen

Stephan
Index
62059: sv: sv: sv: Balancepunkt (16-04-2008 15:37:02) (svar på 62057)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.99.35)
Hvis du først er kommet i slinger på en vej med sporkøring og samtidig er inde i et blødt sving er det virkeligt styrekunsten, det kommer an på og mindre bremseeffekten. En planlagt 360 graders vending med et lastbilsvogntog er mindre nervepirrende.
Index
62062: sv: sv: sv: sv: Balancepunkt (16-04-2008 16:21:50) (svar på 62059)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Hvis man ikke selv har oplevet, hvor allerhelvedes vildt det kan gå for sig, når vogntoget kommer i slyng, skal man nok ikke gøre sig for meget klog på, at det nok er "bare lige" at stoppe lortet.
I mit tilfælde var det med en total på 2200 på krogen, og ikke bare slingrede traileren, den piskede formelig frem og tilbage og det accelerede med en hast så alle teorier slet ikke kom til afprøvning. Uheldigvis foregik det med fart på 90-95 km/t lidt ned ad bakke. Det er en kritisk hastighed.
Lige med et rev Roveren sig løs af traileren og fløj/rullede/kurede ud ad motorvejen for til sidst at lande på siden. Der var ikke et eneste stykke hel glas i den, ikke en eneste karroseridel, der ikke var bulet og skrammet. Roveren var 6 mdr gammel og havde kørt ca 12.000 km.
Jeg hang på et tidspunkt med benene ret bagud i varerummet og snuden 20-30 cm fra de stålwirer, som dengang udgjorde autoværn.
Heldigvis blev traileren, læsset med en Jaguar, stående på de 3 hjul. Det 4. var jo eksploderet, hvilket forårsagede misseren.

Sammen med tilskuerne, fik vi stillet Roveren op igen og jeg kunne køre hen til traileren og koble på og komme væk, i regnvejr i november måned! :-( Det var på alle måder en helt igennem nedern oplevelse.
Det er ikke bare spøg og skjæmt at køre med autotrailer, men med respekt for opgaven går det udmærket.
mvh
Knud
Index
62061: sv: Balancepunkt (16-04-2008 16:06:34) (svar på 62022)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.232.75)
Hej Børge

Nu har jeg godt nok ikke kørt med noget så tungt efter min RR men jeg har i min Disco hentet en RR i tyskland på en autotrailer - uden nogle problemer.

Det er klart at hvis undervognen på din RR er lidt 'slap' så er der større risiko for slinger. Men ellers, kør bilen frem på traileren sådan at en stor del af bilen er foran buggihjulene.

Jeg har sågar haft en cadilac på traileren (sådan en fætter vejer ca. 2.500 i egenvægt) Kør efter forholdene.

God tur.

mvh
Eddie
Index
62128: sv: sv: Balancepunkt (17-04-2008 18:08:54) (svar på 62061)
christian nauta (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.157.142.29)
Hej Knud

"Grinte" lidt da jeg læste dit svar har også lagt en lr med auto trailer ned,nyrenovetet 109 væltet, trailer stadig stående på hjulene, men stadig fastgjort til lr ved siden af, men med en meget skæv triangel og trailer bilen pakeret oven på bagaksel af lr, nåde af et syn og det var nemlig også en Jaguar, så dem skal man holde sig fra.
Eneste tilskade kommene var først da vi skulle ud af bilen og jeg trykkede på udløseren til sikkerhedsselen og landede på min makker,ved ikke hvorfor jeg vælter altid til højre.

Med venlig hilsen Nauta
Index
62130: sv: sv: sv: Balancepunkt (17-04-2008 18:49:54) (svar på 62128)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Hej Christian.

Jeg landede også på højre side, men stod nærmest oven på min makker, der rodede rundt nede på højre dør. Jeg havde ikke sele på, hvorfor min lille krop for rundt i kabinen med rattet som centrum, som jeg hagede mig solidt fast i. Jeg gik så ud gennem forrudehullet og makkeren kunne så også komme på benene, idet han lige stoppede motoren på ved ud gennem forruden.
Det undrer mig stadig, at motoren, en V8, gik fint og rolig tomgang, liggende på siden. Man skulle ellers tro, at der kom uorden i karbureringen???
Jeg ønsker ikke at gentage denne oplevelse og kan ikke råde andre til at forsøge noget lignende.
Det går fint og godt alt sammen, lige indtil det går galt!!
mvh
Knud