tilbage

Land Rover Forum  

Index
62117: indstilling af tænding (17-04-2008 14:26:24)
Søren Møller #5023, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.20.234)
Da jeg ikke kan finde mærket ved svinghjulet til indstilling af tænding ved stroposkob, indstiller jeg tænding efter gehør.
Jeg har dog følgende spørgsmål: Når jeg drejer strømfordeler med uret, tændes der da tidligere eller senere?
På forhånd tak
Søren
88" s3 1981
Index
62118: sv: indstilling af tænding (17-04-2008 14:37:37) (svar på 62117)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.160.184)
Prøv at lægge dig ind under bilen mens den går itomgang og hold et stk sandpapir på remskiven , men pas på pølserne så bliver kantet helt blank og hakke træder tydligt frem

Steen
sIIa 1962
Index
62119: sv: sv: indstilling af tænding (17-04-2008 14:48:33) (svar på 62118)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.236.95.225)
hmm, jeg er måske sippet, men jeg ville nu ikke nærme mig roterende remhjul med min fingere. Har igennem min opvækst i landbruget set for mange halve fingre på folk der liiiige skulle...

Jeg har med held drejet lidt forsigtigt på blæseren indtil jeg fandt mærket og markeret det med lidt tavlekridt. Men selvfølig, jeg er ikke erfaren mekanikker, hvad ved jeg?

Hilsen Niels, med alle 10 fingre.
Index
62129: sv: sv: sv: indstilling af tænding (17-04-2008 18:22:10) (svar på 62119)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.7.138)
Så vidt jeg husker skulle jeg dreje den med uret for at forsinke tænding og mod uret for at rykke frem - så vidt jeg husker...

Og så havde en venlig sjæl sat et mærke med noget fluorscerende lak, hvor den skulle stå. Så selv om remhjulet var møgbeskidt, så lyste det tydeligt igennem. Jeg ved ikke om det er fra fabrikken af, eller om det er en omhyggelig tidligere ejer, men smart var det i hvertfald.

/anders
RR 3.9 EFI
Index
62131: sv: sv: sv: sv: indstilling af tænding (17-04-2008 18:58:56) (svar på 62129)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
På min SIII er det lige omvendt. Det er ikke sikkert at det er det samme på en V8

Kigger man ned i strømfordeleren drejer rotoren mod uret.

Hvis man drejer fordeleren mod uret forsinker man tændingen og med uret giver tidligere tænding.

Men prøv at tage dækslet af og få en hjælper til at aktivere startmotoren. Så ser man hvordan, og så er det hele langt mere forståeligt. (Jeg fik da skrevet forkert i min forklaring!! men rettet det inden afsendelsen! :-) )

Under indtryk af at du har dine fingre kære, skulle du måske lige fjerne + på tændspolen inden eksperimentet!! :-)

mvh
Knud