tilbage

Land Rover Forum  

Index
62231: Spørgsmål vedr blæser i Defender (20-04-2008 20:14:50)
Frederik Weitemeyer #5262, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.63.183.202)
Som jeg skrev i dette indlæg:
http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=60468#60468

Jeg skilte i dag mit instrumentbord ad i håb om at grunden til hvorfor min blæser kun har én hastighed kunne findes.
Problemet skyldtes ikke slid i skydemodstanden, da jeg prøvede at bytte om på stikkene til blæsertrin 1 og trin 2. Trin 2 (Fuld blæs) virker altid og "sluk" virker også. Men trin 1 fungerer ikke. Det ser ud som om der går et træk kabel bag stikket og ud i motorummet... Måske ligger fejlen der?

Nogle bud?

Mvh Frederik, der tager sin 110" en tur til Schweiz næste mandag, og håber at han kan få lavet sin blæser inden da.

P.S. Tak for hjælpen mht montage af både fjernlys og snorkel, se billede :-)
Index
62234: sv: Spørgsmål vedr blæser i Defender (20-04-2008 20:55:02) (svar på 62231)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.99.6)
Er det ikke speedometerkablet, du ser ? Har lige kigget i værkstedshåndbogen, men åbenbart mener Land-Rover, at den slags oplysninger ikke hører hjemme dér.
Jeg har monteret airintake = luftindtag på skærmere, hvor der er de to sorte riste på toppen. Derved presses fartvinden ind i defrosteren og giver en lind luftstrøm. Indtag for defroster sidder på højre skærm. indtaget på venstre skærmtop er for at få mere luftcirkulation i motorrummet.
Derudover: drønflot dyt !
Index
62237: sv: sv: Spørgsmål vedr blæser i Defender (20-04-2008 21:25:39) (svar på 62234)
Frederik Weitemeyer #5262, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.63.183.202)
Jeg tror ikke at det var speedo-kablet jeg havde fat i. Det virkede som om det var det kabel der giver modstanden i selve skydemodstanden. Mit eget amatør-gæt er at det kabel jeg har fat i, bevæger noget ude i varmeapperatskassen på samme måde som varme samt retnings giverne på venstre side af instrumenthuset gør det... Men det var først noget jeg kom i tanke om da jeg kom ind, så jeg har ikke testet min teori..

Lyder som en rigtig god idé med airintake. Jeg tror dog kun at jeg skal have én på højreskærm, da min 300 tdi ikke bliver specielt varm. Hvor køber man sådan en airintake?

Tak for komplimentet, jeg begynder også at være tilfreds med udseendet på den :-)
Index
62239: sv: sv: sv: Spørgsmål vedr blæser i Defender (20-04-2008 21:38:46) (svar på 62237)
Morten From Søndergaard #5494, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.167.48.190)
Kablet styre spjældet, som lukker helt for luften når du bevæger håndtaget helt op.

Hastigheden på blæseren i trin 1 nedsættes ved at lede strømmen igennem en modstand, der sidder nede i blæserhuset. Modstanden er formentligt brændt af.

Mvh

Morten
Index
62240: sv: sv: sv: sv: Spørgsmål vedr blæser i Defender (20-04-2008 21:44:22) (svar på 62239)
Frederik Weitemeyer #5262, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.63.183.202)
Det lyder som der problemet kunne ligge. Hvis modstanden er brændt af, burde den så fungere en gang i mellem?? Er det noget der er til at skifte eller...?
Index
62242: sv: sv: sv: Spørgsmål vedr blæser i Defender (20-04-2008 21:49:47) (svar på 62237)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.99.6)
Jeg købte dem ved et firma, der hed nordkystens 4x4, men ved ikke, om de fortsat eksisterer. Jeg valgte to egentlige mere for symitriens skyld.
Der går også et trækkabel fra venstre side ned til varmeapparatet. Det styrer en klap, som fordeler luften enten op til ruden eller ned til fodbrønden. I midterstillingen er der en ligelig fordeling.
Index
62255: sv: sv: sv: sv: Spørgsmål vedr blæser i Defender (21-04-2008 12:54:13) (svar på 62242)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.63.149.242)
Der er 3 håndtag/kabler ialt:
Nummer et sidder på højre side af instrumentbrædtet, og kan bruges til at åbne og lukke for luftafgangen fra varmeapparatet. Yderligere sidder der en kontakt deri, der bestemmer om stelforbindelsen(!) fra blæsermotoren skal gå direkte eller gennem en effektmodstand, der er monteret på blæserhuset. Dette betyder at der altid er spænding på blæsermotoren når der er tænding på.

Nummer to sidder på venstre side af instrumentbrædtet, og bruges til at vælge om der skal komme mest luft opad eller nedad i kabinen.

Nummer tre aktiverer et spjæld inde i kassen hvor varmeapparatet sidder, og sender luften hhv. gennem og forbi selve radiatoren.

Mvh tony

-der kæmpede en lang kamp med samme konstrukton, indtil han splittede hele skidtet ad, reparerede det og samlede det igen.

Index
62257: sv: sv: sv: sv: sv: Spørgsmål vedr blæser i Defender (21-04-2008 13:09:16) (svar på 62255)
Frederik Weitemeyer #5262, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.63.179.66)
Men fandt du så problemet? Hvis det nu er modstanden der er gået, hvor skal jeg så skifte den?
Index
62306: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Spørgsmål vedr blæser i Defender (21-04-2008 22:39:04) (svar på 62257)
Frederik Weitemeyer #5262, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.63.183.202)
Åh hvor er det dog irriterende lavet. Er det bare mig, eller er det ikke sådan lige at skifte?
Index
62310: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Spørgsmål vedr blæser i Defender (21-04-2008 23:18:33) (svar på 62306)
Morten From Søndergaard #5494, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.167.48.190)
Modstanden sidder under et dæksel på ca 5x5 cm oven på varmeapparatet. På min sidder det med 4 popnitter. Modstanden kan ikke fås løs som Land Rover reservedel, men det skal købes som et lille ledningsnet, reservedelsnummeret er UTP1282.

Hvis du har mod på selv at bikse noget sammen, så har jeg været ude og måle modstanden til 2 ohm. Det er formentligt en ret solid modstand, jeg har sjusset mig frem til at der må blive afsat omkring 50 watt i den.

Index
62347: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Spørgsmål vedr blæser i Defender (22-04-2008 14:54:59) (svar på 62310)
Frederik Weitemeyer #5262, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.63.179.66)
Det ville ikke være tosset, hvis det er en modstand der skal skiftes... Men Jeg ville satme gerne være foruden at skulle til at lege med popnitter... Jeg skal nemlig køre til Schweiz på søndag i den...