62430:
sv: sv: sv: Hvordan ved jeg om toppakningen er defekt? (24-04-2008 00:07:42) (svar på
62427)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (
ip-adr: 87.55.48.238)
Hej Thomas, surt med seriekareten, der er flere metoder for at afsløre en gået toppakning.
Man kan sætte kølesystemet under tryk med en håndpumpe der bliver monteret der hvor kølerdækslet sidder, så pumper man tryk og det skal den holde, enten render vandet ud af hullet i køleren eller trykket går ind i motoren, hvis der er noget galt.
Der er folk i regionen der har en kompressionsmåler til at montere i hullet hvor gløderøret sidder.
Jeg skal skifte køler på fredag, den jeg skifter er tæt, men gammel, så den skal ikke til England, du kan låne den hvis det kniber.
Du kan også starte motoren fra kold og så holde på den øverste kølerslage og mærke om den bliver stenhård på under et minut, så laver motoren kompression ud i et vandkammer.
Pas på roterende dele med fingerne.
Den udluftnings dåse der sidder oven på ventildækslet med en slange over i manifolden, skal IKKE indeholde en marynæse lignende substans, for så er der vand i olien og så er der gået en toppakning ud i både et vandkammer og et oliekammer.
Mvh
Kenneth Poulsen - der lige har skiftet en toppakning fra 1972 formentlig pga. ælde.