tilbage

Land Rover Forum  

Index
62418: Hvordan ved jeg om toppakningen er defekt? (23-04-2008 21:29:17)
Thomas Jacobsen #7786, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.94.141.76)
Hej

Min bil (SIII 2,5 D) bruger meget olie, og bløder lidt ved motorblokken...

Kan det være toppakningen? Hvordan konstaterer jeg om den er defekt?

Kan man skifte den selv??

Hilsen Thomas
Index
62424: sv: Hvordan ved jeg om toppakningen er defekt? (23-04-2008 23:02:59) (svar på 62418)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.243.125.181)
Den type motor skal svede.

Så medmindre det er store mængder olie der løber ned ad motoren er det ikke nødvendigvis et tegn på en defekt.

Husk på mundheldet: "It's not Broken - It's British" ;-)

Hvor meget olieforbrug har den? Alt op til 1 liter pr. 1000 kørte km er meget normalt for ældre lidt slidte motorer.

Index
62426: sv: sv: Hvordan ved jeg om toppakningen er defekt? (23-04-2008 23:11:02) (svar på 62424)
Niels Mikkelsen #4782, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.13.155.74)
Jeg havde engang en 109"serie 2 fra 1958.Den brugte 1 liter olie per 100km.Nå jeg kørte ind på en tank hældte jeg olie på og checkede benzinen
Med venlig hilsen Niels
Index
62427: sv: sv: Hvordan ved jeg om toppakningen er defekt? (23-04-2008 23:12:13) (svar på 62424)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.243.125.181)
Mht. konstatering af defekt toppakning så kan det manifestere sig på forskellig vis afhængigt af hvor toppakningen er i stykker.

Tegn på at der er noget i den retning galt er hvis der er motorolie i kølevandet eller omvendt vand i motorolien.

Prøv også at tage oliepåfyldningsdækslet af med motoren i tomgang - med forsigtighed og passende handsker - og se om der vælter en dampsky op.

Prøv også - igen med stor forsigtighed så du ikke brænder dig på damp - at starte motoren uden dæksel på ekspansionsbeholderen, og se om det bobler i vandet. Sæt dækslet på igen eller stands motoren inden den bliver varm for alvor.

Meld endeligt tilbage om resultatet.

Index
62430: sv: sv: sv: Hvordan ved jeg om toppakningen er defekt? (24-04-2008 00:07:42) (svar på 62427)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.238)
Hej Thomas, surt med seriekareten, der er flere metoder for at afsløre en gået toppakning.
Man kan sætte kølesystemet under tryk med en håndpumpe der bliver monteret der hvor kølerdækslet sidder, så pumper man tryk og det skal den holde, enten render vandet ud af hullet i køleren eller trykket går ind i motoren, hvis der er noget galt.
Der er folk i regionen der har en kompressionsmåler til at montere i hullet hvor gløderøret sidder.
Jeg skal skifte køler på fredag, den jeg skifter er tæt, men gammel, så den skal ikke til England, du kan låne den hvis det kniber.
Du kan også starte motoren fra kold og så holde på den øverste kølerslage og mærke om den bliver stenhård på under et minut, så laver motoren kompression ud i et vandkammer.
Pas på roterende dele med fingerne.
Den udluftnings dåse der sidder oven på ventildækslet med en slange over i manifolden, skal IKKE indeholde en marynæse lignende substans, for så er der vand i olien og så er der gået en toppakning ud i både et vandkammer og et oliekammer.
Mvh
Kenneth Poulsen - der lige har skiftet en toppakning fra 1972 formentlig pga. ælde.
Index
62433: sv: sv: sv: sv: Hvordan ved jeg om toppakningen er defekt? (24-04-2008 07:47:42) (svar på 62430)
Thomas Jacobsen #7786, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.94.141.76)
Godmorgen

"Du kan også starte motoren fra kold og så holde på den øverste kølerslage og mærke om den bliver stenhård på under et minut, så laver motoren kompression ud i et vandkammer." ER DETTE GODT???

Tak for alle kommentarene, jeg kommenterer på resultaterne senere..
Index
62434: sv: sv: sv: sv: sv: Hvordan ved jeg om toppakningen er defekt? (24-04-2008 08:23:09) (svar på 62433)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
nej det er det ikke..

vh Claus
Index
62436: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvordan ved jeg om toppakningen er defekt? (24-04-2008 09:42:46) (svar på 62434)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.238)
Som claus skriver - det er ikke godt.
Det betyder at toppakningen er gået ud i et vandkammer og sender derved kompression ud i kølesystemet, og defor opstår der ret hurtigt et stort tryk i kølesystemet indtil kølerdækslets fjeder lukker trykket ud i ekspantionsbeholdeen.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
62437: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvordan ved jeg om toppakningen er defekt? (24-04-2008 09:42:47) (svar på 62434)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.238)
Som claus skriver - det er ikke godt.
Det betyder at toppakningen er gået ud i et vandkammer og sender derved kompression ud i kølesystemet, og defor opstår der ret hurtigt et stort tryk i kølesystemet indtil kølerdækslets fjeder lukker trykket ud i ekspantionsbeholdeen.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
62438: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvordan ved jeg om toppakningen er defekt? (24-04-2008 09:43:36) (svar på 62437)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.238)
Beklager den rystende pegefingerrrr
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
62443: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvordan ved jeg om toppakningen er defekt? (24-04-2008 12:46:16) (svar på 62438)
Thomas Jacobsen #7786, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 129.35.39.85)
Hej.. og tak

Jeg prøver lige i aften, så melder jeg tilbage..

.. det lyder som det der skete i aftes, da vandet pludselige pissede af....
Index
62463: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvordan ved jeg om toppakningen er defekt? (24-04-2008 20:19:39) (svar på 62437)
Thomas Jacobsen #7786, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.94.141.76)
Hej

Den bliver først hård efter ca 10 min. i tomgang.. er det normalt?

Ellers opfører alt sig upåklageligt. Tror I jeg kan køre i den??

Hilsen Thomas
Index
62480: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvordan ved jeg om toppakningen er defekt? (24-04-2008 23:30:57) (svar på 62463)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.238)
Det er svært at sige om det er fordi den bliver alm. varm eller der er for meget tryk i køleren.
Formentlig er det fordi den bliver alm. varm.
Kør med den og hold godt øje med temp.måleren og udstødningen.
Ricikoen er at du må afbryde kørslen undervejs.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
62483: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvordan ved jeg om toppakningen er defekt? (24-04-2008 23:46:29) (svar på 62480)
Thomas Jacobsen #7786, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.94.141.76)
Ok tak

Hvad skal jeg se efter ved udstødningen?

Hilsen Thomas
Index
62486: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvordan ved jeg om toppakningen er defekt? (25-04-2008 08:10:01) (svar på 62483)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.238)
Hvis der kommer hvid røg ud, begynder den at køre på vand = toppakning gået ud i vandkammer.
Vand til damp er X 1000, så hvis der kommer en dråbe vand ind i cylinderen bliver den til 1000 X damp, der så skal være der, når stemplet er i top og så har man mere end rigelig kompression, det er en kæmpe belastning for motoren.
Kunne man tænke at du tænkte på de luftkølede lige nu :(
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
62508: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvordan ved jeg om toppakningen er defekt? (25-04-2008 11:47:33) (svar på 62486)
Thomas Jacobsen #7786, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 129.35.39.85)
Hej Kenneth

Ja somme tider sender jeg en par længsels fulde tanker til mine vw bobler, de skulle bare have lidt benzin i tanken og æter i karbratorene og så var alt godt.. :-(

Jeg er sgu træt af min bil lige nu. Nu var den endelig kommet på plader igen, motoren og ilægningen har nærmest kostet en formue, så lige nu er den billigt tilsalg..

Men jeg kører den ud til Sløsse på mandag og lader ejnar kigge lidt på den.

Hav en god weekend

Hilsen Thomas