tilbage

Land Rover Forum  

Index
62746: Næsten en Land-Rover (01-05-2008 20:37:59)
Flemming Thomsen #6571, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.161.96.98)
Ganske vist ikke en Land-rover,men den er da flot.
http://www.veteranposten.dk/visPrivat.asp?Id=11188
Den ville helt sikkert vække opsigt/beundring vis man dukkede op i denne.

mvh
Flemming Thomsen
Index
62747: sv: Næsten en Land-Rover (01-05-2008 20:47:41) (svar på 62746)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Ville den kunne accepteres i DLRK? :-)
mvh
Knud
Index
62749: sv: sv: Næsten en Land-Rover (01-05-2008 23:18:23) (svar på 62747)
Jan Schou Hansen #3357, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.4.8)
Yes....ingen problem... Land Rover produkter, eller produkter fremstillet på licens fra Land Rover, og det er dette køretøj.
Index
62750: sv: sv: sv: Næsten en Land-Rover (01-05-2008 23:29:51) (svar på 62749)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Øh, er det ikke en Austin Gipsy? Den, det engelske forsvar satsede på, inden de blev overbevist om Land Rovers fortræffeligheder? Er de nogensinde blevet fremstillet hos Rover? Var det ikke kun den 4 cyl Rolls Royce motor som den engelske hær, der omkring 1950 mente skulle være standart i alle deres køretøjer, som Land-Rover og Gipsy nogensinde har haft til fælles? Eller er jeg gal på den?

Hilsen Niels Lysebjerg
Index
62761: sv: sv: sv: sv: Næsten en Land-Rover (02-05-2008 10:18:07) (svar på 62750)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.76.58)
Nu vil jeg så rette mig selv. Jeg tænkte selvfølgelig på en Austin Champ.

Jeg kan se på wikipædia at Gipsysen blev produceret i tresserne og da Austin og Land Rover var blevet slået sammen i British Leyland, så blev de jo sådan set bygget af samme firma. Men blev Gipsy´en bygget på Lode Lane, Solihull?

Hilsen Niels, med røde ører.
Index
62768: sv: sv: sv: sv: sv: Næsten en Land-Rover (02-05-2008 13:19:41) (svar på 62761)
Jan Schou Hansen #3357, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.4.8)
Sorry


Forvekslede den med den belgiske licensproducerede Minerva, billede vedlagt.


MVH

Jan, .... Der godt ved at man ikke skal tage fejl på forum..... det bliver opdaget.
Index
62770: sv: sv: sv: sv: sv: Næsten en Land-Rover (02-05-2008 14:13:48) (svar på 62761)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.160.111.120)
Hi Niels Erik
Så vidt jeg erindrer, producerede Austin biler på fabrikkerne Cowley, Longbridge og Adderley Park. Serie I blev produceret i Longbridge og Serie II i Adderley Park, da Longbridge skulle bruge plads til produktionen af Mini. Adderley Park fungerede også som eksperimental- og udviklingscenter for så vidt angik Gipsy.

Bilens navn er lidt tricky, både med hensyn til stavning og betydning, omend Austin nok har ment det i betydning af en bil til all-round brug. Men den officielle stavemåde var mig bekendt Gipsy.
Gipsy: sigøjner, kædetromle, kabellarhjul, campering, picnic
Gypsy: lille bil, møl
Gippo: Ægypter, ægyptisk soldat eller cigaret, sigøjner

Gipsy var i produktion fra 1958-1967. Og der blev angiveligt produceret 21.208 eksemplarer. Da koncerngruppen British Leyland havde overtaget både Austin og Land Rover stoppede produktionen af Gipsy til fordel for Solihull-bilerne.

Der var to Austin A70-baserede karrosserivarianter med akselafstande på henholdsvis 2286 mm og 2819 mm og med uafhængig Flexitor-gummiaffjedring og motorer, en 2199 cc benzinmotor og en 2178 cc dieselmotor.

Til forskel fra Solihull-bilerne havde Gipsy karrosseri af stål, hvilket også gjorde den mere sårbar. Rustproblemer var langt større end de aluminiserede ekvipager fra Lode Lane.

Austin Champ var en tidligere tidlig 50'er model produceret på Longbridge-fabrikken og baseret på en Rolls-Royce motor og primært anvendt i militært regi omend der i mindre omfang blev produceret en civil udgave baseret på A70 Hereford-modellen. Produktionen stoppede i 1956.

Med hilsen og god weekend
Morten

Index
62785: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Næsten en Land-Rover (02-05-2008 19:58:12) (svar på 62770)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.76.58)
Hej Morten

Alletiders. Det kalder jeg et fyldestgørende svar!

Hilsen Niels.
Index
62790: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Næsten en Land-Rover (02-05-2008 22:17:49) (svar på 62770)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.159.15)
Det var en Rolls-Royce B4, som blev anvendt. Det britiske forsvar ønskede også denne motor i Land-Rover og der blev bygget een eller to testbiler med en B4.