63544:
sv: sv: sv: sv: sv: Passer 2.5td fra BMV i RRC (19-05-2008 22:50:05) (svar på
63499)
Jesper Mørkhøj Pedersen #7282, reg. nsj (medlem) (
ip-adr: 90.184.239.91)
Hej Michal
For nu at starte fra en ende af så:
1. Når der ikke er fejl i pakninger eller synlige revner i topstykkerne så skal de tryprøves. Jeg har selv stået med topstykker som ikke havde synlige fejl men som ved trykprøvningen boblede lystigt.
2. Se ovenstående...
3. Du skal både bruge indsugningsmanifold OG vandmanifold til at centrere og rette op.
4. Fejl. Det er ikke for sjov det hedder strækbolte, de giver sig rent faktisk. Da jeg samlede min motor satte jeg et mærke på en topbolt efter den var spændt men ikke startet. Så blev den startet, kørte tomgang en halv times tid, standset, kølede af og efterspændt. Mærket kom noget længere selvom man ved efterspændingen ikke skal spænde så hårdt som første gang.
5. Spændte efter bogen siger du, ja jo det lyder nu ikke helt sådan når du så skal bruge teflon mellemlæg. Spørgsmål: sidder topstykkerne de der 0.3 mm skævt eller er det selve toppen der er skæv. Hvis det er det sidste kan de ikke genbruges. Desværre.
Svar på dine spørgsmål: Jeg gave ca 2500 kr pr. topstykke. Du kan godt skifte et enkelt topstykke. Men HVIS et er revnet så er de andre måske ikke så langt fra at gå i stykker og så skal man på den igen. Det er fandens til dilemma men sådan er det altså. Efter min mening er stålplade pakningen klart den gamle type overlegen, bliver den monteret rigtigt er det det sidste der går i stykker. Når det er sagt er der slet ikke nogen tvivl om at motoren sagtens kan køre godt og længe med de almindelige pakninger, jeg vil bare hellere bruge den anden da den ser så overbevisende ud. Strækbolte? Det har jeg vist svaret på! Man skal som tidligere skrevet centrere både efter indsugningsmanifold og vandmanifold. Den første for at rette alle toppene op så de står på linje, kan man ikke være sikker på med udstødningsmaniflden da den er todelt, og den anden for at være sikker på at få skruerne i, har drillet mig lidt. Forslag: Find et andet køretøj en uges tid eller to, skil motoren ad, få trykprøvet toppene hos et cylinderservice firma. Jeg skriver gerne en smøre om hvordan du samler men jeg synes du skal få styr på hvad der er galt først...
Hvor køber du pakninger osv?
Er du sikker på det er 2,4? I 91 er det en 2,5 fra fabrikken. Ikke at det ændrer noget for dig lige nu men skal du købe nye toppe skal du vide hvad det er. Der er en lille forskel i at gøderøret sider vinkelret ind på motoren på 2,5 og lidt skrå på 2,4 og strømskinnerne til gløderørene passer ikke hvis ikke man får det rigtige.
Pyh, det var et langt skriv!
Mvh
Jesper