tilbage

Land Rover Forum  

Index
63227: Passer 2.5td fra BMV i RRC (11-05-2008 21:41:32)
Michal Snitkjer #8139, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.80.197.40)
Er der nogle der ved om en 2,5td fra BMV 525 tds med 143 hk passer i min RRC årg.91, der har en def.2,4 td (VM)
håber der er nogle der kan hjælpe mig
Index
63241: sv: Passer 2.5td fra BMV i RRC (12-05-2008 08:07:39) (svar på 63227)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.131)
Teoretisk set skulle det nok kunne lade sig gøre, men om det er hensigtsmæssigt og brugbart i terræn, tvivler jeg meget på. Bl.a. skal oliepumpen kunne få fat i olien også, hvis du kører op og ned ad skråninger m.v. Bundkarretsudforming er vigtig, så det ikke kommer i kontakt med aksler under terrænkørsel.
Der findes et sæt med en 200 tdi specielt designet for Range Rover. Om det fortsat kan fås, ved jeg ikke.
Om nogen har udført øvelsen herhjemme, skal jeg ikke kunne sige, men briterne har!
Index
63252: sv: Passer 2.5td fra BMV i RRC (12-05-2008 10:56:05) (svar på 63227)
Jesper Mørkhøj Pedersen #7282, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.239.91)
Hejsa

Som Poul skriver kan det teoretisk lade sig gøre og jeg har faktisk set billeder af en RRC med en 6 cylindret motor så her har vi et de heldige tilfælde hvor praksis bekræfter teorien. Hvor nemt det så er og hvor meget der skal hekses for at få den til at være der er en anden sag, en 6 cyl. motor er laang. Med risiko for at få glade ejere af en BMW diesel på nakken er det mit indtryk at det ikke er den absolut stærkeste motor i verden, den er ikke dårlig men heller ikke helt problem fri. Og strengt taget er det ikke lovligt da det er over 20 % effektforøgelse. Med mindre du har købt eller kan få den billigt så kunne en anden løsning være en 2.9 Mercedes diesel fra en Sprinter. En 5 cyl. ting med 122 hypper og et rigtigt godt bundtræk. Som kan chippes til 150 hk og et drivakselknækkende moment... En 200 elller 30 tdi er også et gode bud + selvfølgelig den mest oplagte nemlig at få din VM'er til at køre igen. Det kan udemærket lade sig gøre. Jeg har kæmpet en hård og ulige kamp med den men det er lykkedes og den kører fint nu (bank under bordet!). Prøv at søge på VM her i forum så kommer der en del(!) frem.

God arbejdslyst uanset hvad du vælger
Jesper
Index
63295: sv: sv: Passer 2.5td fra BMV i RRC (12-05-2008 20:28:01) (svar på 63252)
Michal Snitkjer #8139, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.80.197.40)
jeg er lidt i tvil om hvad jeg skal.
Den 2,4td vm jeg har, er der for ca.3 uger siden kommet nye toppakninger i, men nu er der kommet bobler i kølevandet og den sætter meget tryk i expetionsbeholderen ,ved ikke om det kan betale sig at kommer flere penge i den, for hvis den skal laves skal den planslibes, nye boldte og pakninger igen (ca5000kr)
BMV 525 2,5 tds der er ok koster ca 11200kr i Tyskland men hvis den så heller ikke passer på gearkassen hvad så , findes der så et konverteringssæt til den, nu når den er i nogle af de nye RRC (P38)
Er der nogle der ved om der findes et konverteringssæt ?

ps. Jesper var det de samme problemer du havde med din VM motor?
Index
63296: sv: sv: sv: Passer 2.5td fra BMV i RRC (12-05-2008 20:41:10) (svar på 63295)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.37)
Det lader desværre til, at reparationen er mislykket. Har du udført den selv, hænger du selv på regningen. Har der været mekker på, så skal han gør arbejdet om igen.

Du må lige overveje, hvor meget du vil investere i din Range Rover. Er resten bare i superduper stand og du elsker bilen som det 3. højeste på Jorden, så bør du tage kontakt med følgende :
http://www.buryasbridge-garage.com/

eller ; http://www.landrover.ig.pl/index_en.html

Team Bertelsen er selvfølgelig også en mulighed.
Index
63344: sv: sv: sv: Passer 2.5td fra BMV i RRC (13-05-2008 23:40:28) (svar på 63295)
Jesper Mørkhøj Pedersen #7282, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.239.91)
Hej Michal

Ja det var det det startede med da jeg havde købt bilen. Det er endt med en større renovering af motoren med blandt andet 4 nye topstykker (ja, skørt jeg ved det godt, men det er en meget lang historie!), meen mindre kan sikkert gøre det på din hvis den kørte fint inden toppakningen røg hvilket min motor altså ikke ikke gjorde. Du siger du har skiftet toppakninger, kan du fortælle lidt om hvad du har gjort/fået gjort? Har du lave det selv? Fik du tryktestet topstykkerne? Hvilken toppakning brugte du da du samlede, 4 enkelte eller en stor? Og så lige en ting, de topstykker kan principielt ikke planes. Og det burde heller ikke være nødvendigt når de er så små. Og hvis det alligevel er nødvendigt tyder det på den har været meget varm og så er det bedst at skifte ud fremfor at forsøge at reparere. Som du sikkert har fundet ud af er det en motor med et meget blakket ry, og mange synes man skal skifte den ud til noget nyere og bedre og det er også fristende, jeg skal i hvert fald ikke tale nogen fra en udskiftning, den VM'er er besværlig at skrue på.
Prøv at måle længden på den der BMW motor, hvis du har mulighed for det, og se om du kan få den til at være der.
Jeg har ingen ide om konverteringssæt eller om hvordan man får motoren til at passe på gearkasse eller omvendt for den sags skyld. En 200 eller 300 tdi er derimod til at have med at gøre, bruger vist oven i købet samme kobling som VM'eren.

Jesper, som kører 10-12 km/liter med en VM!
Index
63499: sv: sv: sv: sv: Passer 2.5td fra BMV i RRC (18-05-2008 21:05:58) (svar på 63344)
Michal Snitkjer #8139, reg. fyn (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.80.197.40)
Hej igen
Har lige været i Karup på weekend, har kørt 300 km og har brugt ca. 4 dl vand.
Ja, jeg har selv skiftet toppakningerne(4 små i pap og med et hak) så jeg står selv for regningen, jeg har dog skiftet toppakninger i ander biller uden problemer. Nå, men her kommer nogle af de problemer der kan være skyld i at det er gået så galdt.
1. Fandt ingen flænger og ingen rævner.
2. Fik ikke trykprøvet topstykkerne.
3. centrerede topstykkerne efter strækboldtene og ikke efter manifolden ,så nu er udstøningen udtæt når den er kold.
4. Brugte ikke nye strækboldte.
5. Spændte den efter bogen, men måtte så bruge 2mm teflon til at spænde vandbrogen fast med, for topstykkerne var så blevet ca. 0,3 mm skæve lige der hvor stræboldten spænder.
Ja, det måtte jo gå galt og det gjore det, motoren har kørt 200000 km og køre ellers godt, bilen er der ikke noget rust i, så den skal ud og køre igen, så nu kommer spørgsmålene.
Hvad koster 4 nye topstykker? Kan man skifte et eller skal man skifet alle 4 topstykker? Hvilke pakninger er best 4 små af pap eller 1 stor af stål? SKAL man bruge nye strækboldte? Skal man centreer topstykkerne efter udstødningensmanifolden?
Er der en god fremgangsmåde at skifte pakining på?

hilsen Michal
Ham med VMèr :-D
Index
63544: sv: sv: sv: sv: sv: Passer 2.5td fra BMV i RRC (19-05-2008 22:50:05) (svar på 63499)
Jesper Mørkhøj Pedersen #7282, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.239.91)
Hej Michal

For nu at starte fra en ende af så:

1. Når der ikke er fejl i pakninger eller synlige revner i topstykkerne så skal de tryprøves. Jeg har selv stået med topstykker som ikke havde synlige fejl men som ved trykprøvningen boblede lystigt.
2. Se ovenstående...
3. Du skal både bruge indsugningsmanifold OG vandmanifold til at centrere og rette op.
4. Fejl. Det er ikke for sjov det hedder strækbolte, de giver sig rent faktisk. Da jeg samlede min motor satte jeg et mærke på en topbolt efter den var spændt men ikke startet. Så blev den startet, kørte tomgang en halv times tid, standset, kølede af og efterspændt. Mærket kom noget længere selvom man ved efterspændingen ikke skal spænde så hårdt som første gang.
5. Spændte efter bogen siger du, ja jo det lyder nu ikke helt sådan når du så skal bruge teflon mellemlæg. Spørgsmål: sidder topstykkerne de der 0.3 mm skævt eller er det selve toppen der er skæv. Hvis det er det sidste kan de ikke genbruges. Desværre.
Svar på dine spørgsmål: Jeg gave ca 2500 kr pr. topstykke. Du kan godt skifte et enkelt topstykke. Men HVIS et er revnet så er de andre måske ikke så langt fra at gå i stykker og så skal man på den igen. Det er fandens til dilemma men sådan er det altså. Efter min mening er stålplade pakningen klart den gamle type overlegen, bliver den monteret rigtigt er det det sidste der går i stykker. Når det er sagt er der slet ikke nogen tvivl om at motoren sagtens kan køre godt og længe med de almindelige pakninger, jeg vil bare hellere bruge den anden da den ser så overbevisende ud. Strækbolte? Det har jeg vist svaret på! Man skal som tidligere skrevet centrere både efter indsugningsmanifold og vandmanifold. Den første for at rette alle toppene op så de står på linje, kan man ikke være sikker på med udstødningsmaniflden da den er todelt, og den anden for at være sikker på at få skruerne i, har drillet mig lidt. Forslag: Find et andet køretøj en uges tid eller to, skil motoren ad, få trykprøvet toppene hos et cylinderservice firma. Jeg skriver gerne en smøre om hvordan du samler men jeg synes du skal få styr på hvad der er galt først...
Hvor køber du pakninger osv?
Er du sikker på det er 2,4? I 91 er det en 2,5 fra fabrikken. Ikke at det ændrer noget for dig lige nu men skal du købe nye toppe skal du vide hvad det er. Der er en lille forskel i at gøderøret sider vinkelret ind på motoren på 2,5 og lidt skrå på 2,4 og strømskinnerne til gløderørene passer ikke hvis ikke man får det rigtige.

Pyh, det var et langt skriv!

Mvh
Jesper
Index
63367: sv: sv: sv: Passer 2.5td fra BMV i RRC (15-05-2008 11:14:33) (svar på 63295)
niels svarø (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.192.15.24)
Hej Michal

Det lader ikke til at du har fundet årsagen til lækagen i kølevandssystemet. Jeg har rodet en del med min 2.4 VM men finder ikke at den mere besværlig end andre motorer - man skal blot vide hvad man foretager sig. Uden manual med tilspændingsmomenter er det håbløst og dømt til at mislykkes.
Jeg kan ikke råde dig i spørgsmålet om valg af motortype. Selv foretrækker jeg VM fordi jeg nu har erfaringen med denne motor. Dit problem skal findes i utæt toppakning eller utilstrækkelig tilspænding af topstykker, revne(r) i et eller flere topstykke(r). I forbindelse med montagen kan årsagen også være forkert toppakning, den skal have en bestemt tykkelse og motorblok skal være fri for skævheder og ubeskadiget, dog kan 5 - 8/100 varigation i planhed accepteres. Tykkelsesmål for toppakning skal tages fra stempeltop til overfladen mellem huller til stødstænger.
Jeg kan bekræfte at VM 2.4 er en livskraftig sag der accelerere fint og let når tophastig( 158 km/h), og brændstoføkonomien er på 10 km/l eller mere.
Har du spørgsmål er du velkommen til at ringe 20 10 50 55 - den dårligste motor er den som ikke kan køre.

Venlig hilsen
Niels Svarø
RR88