tilbage

Land Rover Forum  

Index
63378: Slidte klodser (15-05-2008 17:18:42)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.7.138)
Min RR 3.9 fra 1991 slider klodser på baghjul i et urimeligt højt tempo. Og det sker lidt ujævnt, så når én klods er helt forsvundet, er der stadig ca. 1/3 tilbage på de andre 3 på bagaksel.

Nogen der ved om jeg har (bør have?) flydende kalibre på bagakslen? Jeg synes ikke jeg kan rokke dem en mm. Men måske er de bare groet fast?

Jeg skiftede sidst i oktober 07, og jeg har vel kørt 1000-1500 km siden da. Og i weekenden var den gal igen. Medens forbremserne, som jeg skiftede samtidigt, næsten ikke er slidt.

Jeg har kørt i Høvelte et par gange siden skiftet og jeg har TC på bagakslen (virker vha. bremserne) så det øger selvfølgelig sliddet - men alligevel?

Nogen gode ideer? Eller skal jeg bare begynde at hamstre klodser ;-)

/anders
RR 3.9 EFI 1991
Index
63380: sv: Slidte klodser (15-05-2008 18:54:13) (svar på 63378)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Mit bud er at du skal renovere dine calibre. Det er måske tilstrækkeligt bare at pille stemplerne ud og pudse dem af og samle igen.
På min var der rustfri stål stempler i, som blev som nye efter en soignering. Jeg ofrede dog nye gummiringe, selv om det nok var lidt flothed.
Ligeledes skal du rense "gangen" hvori klodserne kører af for rustskaller. Jeg bankede 1-1½ mm rustskalller af.

mvh
Knud
Index
63381: sv: sv: Slidte klodser (15-05-2008 19:11:53) (svar på 63380)
Rasmus Küpper #5414, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.61.113.174)
Enig.... Det er stemplerne i din bremsecaliber der "jammer"
Du kan reparere dem som nævnt, eller hvis den er helt gal, byt til nyt.

MVH Rasmus
Index
63386: sv: sv: sv: Slidte klodser (15-05-2008 21:48:58) (svar på 63381)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.7.138)
Hmmm.. der røg endnu en weekend :-(

Behøver jeg tage kalibrene af, for at tage stemplerne ud? Eller er det lettere at skrue dem af så man kan komme ordentlig til?

/anders
Index
63387: sv: sv: sv: sv: Slidte klodser (15-05-2008 21:52:51) (svar på 63386)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Du kan godt skille dem ad in situa, men det er lidt sølle.
mvh
Knud
Index
63389: sv: sv: sv: sv: sv: Slidte klodser (15-05-2008 22:14:22) (svar på 63387)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.63.149.242)
Ja, det er 100 gange nemmere at reppe dem hvis man piller dem af. Og du skal også holde det pinligt rent, så in situ er gnske rigtigt en sølle løsning.

/tony
Index
63391: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Slidte klodser (15-05-2008 22:26:43) (svar på 63389)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.7.138)
OK - jeg kan godt se at man skal have "gynækolog-fingre" for at komme ordentlig til. Og rent bliver det vel aldrig.

Er der ikke noget med at de der kaliber-bolte sidder s***** godt fast? Risikerer de at brække hvis jeg sætter en ordentlig arm på toppen? Skal man varme dem?

Jeg kan se at Paddock har o-ringsæt til 3.74£ og rustfri stempler til 7£. Har i nogen erfaring med om man lige så godt kan købe stempler med det samme? Kareten har gået ca. 160K og har sikkert aldrig fået skiftet noget i bremserne.

/anders
- som lige har brækket 7 bolte i fætters rustne 110" i et forsøg på at pille dieseltanken ud....
Index
63392: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Slidte klodser (15-05-2008 22:33:26) (svar på 63391)
Claus Nørgaard #7860, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.237.10.6)
Køb caliberne for en sikkerhedsskyld. Da jeg renoverede mine skulle jeg næsten smadre caliberen for at få den ud og bare for at få den til at bevæge sig! De koster jo nader.

/Claus

Index
63393: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Slidte klodser (15-05-2008 22:49:57) (svar på 63392)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.7.138)
Hvilke priser har du?

Paddock siger ca. 50£ pr. kaliber, + VAT og fragt, så det løber op i kr. 2500,-

Hvis jeg kan nøjes med 4 x 3.74£ til o-ringe, så får jeg også råd til en ny udstødning, og nye styrekugler, og måske en ny vognbund, og en ny servopumpe, og ..... ;-)

/anders
Index
63394: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Slidte klodser (15-05-2008 23:08:51) (svar på 63393)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.91.110.171)
Ingen grund til at købe nye kalibre, med mindre der er direkte rustskader indvendigt i kalibren!

Alle stempler med rustskader kasseres. At montere dem igen er spild af tid - den beskadigede overflade slider hurtigt o-ringe og pakdåser istykker.

Kalibre renoveres nemt, og købes der rustfrie stempler varer det lang tid inden man behøver at kigge dem efter igen.

Af værkstedsmanualen fremgår det at man helst ikke skal skille kalibren ad i forbindelse med renoveringen. Det er da også fuldt muligt uden at skille de to halvdele ad, det gør blot tingene en del nemmere. Kan egentlig ikke se nogen grund til ikke at adskille, så længe samlingen bliver udført med de rigtige pakninger, de rigtige bolte, det rigtige moment samt anvendelse af loctite gevindsikring.

Du skal bruge en 13mm tolv-kantet top i forbindelse med afmontering af kalibrene. Køb en højkvalitetstop - tolvkantede bolte er nemme at runde. Palmeras tolv-kantede toppe er gode til formålet, og har tilpas tynde vægge.

Beslutter du dig for at renovere, så lav forinden et lille stykke specialværktøj: Du skal bruge en udluftningsnippel og ventilstykket fra en gammel slange. Herefter svejses ventil sammen med udluftningsniplen. Dette stykke specialværktøj gør det muligt at presse stemplerne ud med trykluft - ventilen gør at man kan anvende en dækpåfyldningspistol, således at man let kan kontrollere luftmængden.

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
63395: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Slidte klodser (15-05-2008 23:20:06) (svar på 63394)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.7.138)
Tak for super tips!

Den der trykluft-dims lyder smart. Jeg har prøvet at stå i timevis med en MC-kaliber hvor jeg troede at stemplet var næsten ude....

Men den tar vel kun det første stempel???

/anders
- som skal lave bil i sommerferien....
Index
63396: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Slidte klodser (15-05-2008 23:39:01) (svar på 63395)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.91.110.171)
Ja, eet stempel ad gangen. Når det første stempel er ude isættes nye gummiringe og det nye stempel presses i, og kan herefter fastholdes med en g-klampe eller tilsvarende. Herefter kan næste stempel presses ud. De andre stempler kan tilsvarende holdes på plads med g-klamper eller lignende.

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
63398: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Slidte klodser (16-05-2008 03:42:30) (svar på 63396)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Og når så ikke trykluften kan klare opgaven, er næste step at tage en til gevindet passende bremserørsnippel og en lille smørenippel.
Skær gevind i niplen og skru smøreniplen i.
Denne adaptor sættes så i caliberen og med fedtsprøjten kan man nu presse selv de allermest genstridige stempler ud.
Det er lidt mere fredeligt end den med trykluften. Med trykluft kommer stemplet ud som skudt ud af en kanon og kan anrette fæl skade på noget i skudlinien.
Skil caliberen så lidt som muligt inden forsøget med trykluft og senere fedtsprøjte, for at kunne holde sammen på det hele så længe som muligt.
Ved denne fremgangsmåde går det slet ikke at samle den ene halvdel først, idet smørefedt er gift for bremser og skal fjerne 100% grundigt.
Jeg har aldrig nogen sinde haft problemer med at adskille bremsecalibere, selv om det frarådes i alle manuals.
mvh
Knud
Index
63426: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Slidte klodser (16-05-2008 20:03:15) (svar på 63392)
Claus Nørgaard #7860, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.237.10.6)
SORRY DET ER MIG DER ER STIV !
- Jeg taler selvfølgelig om stemplerne og IKKE caliber.

/Claus - der er ædru igen...
Index
63428: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Slidte klodser (17-05-2008 00:37:15) (svar på 63426)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.7.138)
Alt forladt - håber det var en god brandert ;-)

Tak for alle de gode tips og erfaringer. Når sommerferien kommer river jeg en weekend ud af kalenderen og splitter kalibrene ad.

Tak,

/anders
RR 3.9 EFI 1991 - som bremser godt og lige, men ÆDER klodser.