tilbage

Land Rover Forum  

Index
6352: Køb af Range-Rover ?? (10-11-2002 18:39:31)
Stig Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 143.97.2.35)
Hej i klubben.
Er der nogen der kan give mig et par gode råd, vedr. køb af range rover?
Jeg søger erfaring/viden om motorer og gearkasser. Hvilken motor(3.5 el. 3.9) er mest pålidelig og driftsikker, og hvordan ligger det med HK og nM. på samme motorer? og hvad med gearkasser, skal man vælge auto el. manuel?(også mht. pålidelighed)
Hvad med støjniveau'et i de forskellige årgange? Er nogle af de modeller fra først i 90'erne bedre støjdæmpet?
Jeg skal lige sige at jeg har haft en RR tdi/2.4 VM m. man. gearkasse, fra '86!!
Håber på nogle seriøse svar.
På forhånd tak!

Mvh. Stig Jensen
Index
6354: sv: Køb af Range-Rover ?? (10-11-2002 19:54:41) (svar på 6352)
Benny Jepsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.91.42)
Hej Stig
Du skal skrive noget om dine forventninger og ønsker til en RR før det er muligt at råde dig seriøst.
- Hvilken prisniveau taler vi om ?
- Hvad skal den bruges til ?
- Hvad er dit kørselsbehov ?
- Er du "gør det selv" mand, eller kører du på værksted ?

Mvh. Benny (2711)
Index
6356: sv: sv: Køb af Range-Rover ?? (10-11-2002 21:46:43) (svar på 6354)
Stig Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 143.97.2.35)
Okay Benny.
Her er en mere detaljeret forklaring på mine forventninger!
Forventet prisnieau bliver op til 60-70.000,- men dog gerne mindre!
Bilen skal bruges som nr.2 bil, og skal trække stor camp. + trailer, samt landevejskørsel når konen kører i mondeo'en, som har automatgear.Jeg skal ikke køre terræn.
Forventet behov : 10- 12.000 km.
Mht.værksted: laver jeg selv de lettere opgaver selv og værkstedet(sort) de svære.

Mvh. stig
Index
6359: sv: sv: sv: Køb af Range-Rover ?? (10-11-2002 22:57:43) (svar på 6356)
Benny Jepsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.91.42)
Hej Stig
Med det kørselsbehov du nævner, mener jeg ikke det kan svare sig at søge efter en RR diesel. Du kan få en RR der er bedre, nyere og med mindre kilometer for de samme penge hvis du vælge en V8 i stedet for.
Ud fra det beløb du vil bruge, bør det være muligt at finde en pæn RR fra 89-92. Hvis det er en V8 i den årgang, og du skal bruge den til at trække en campingvogn/trailer, så find en 3.9 Efi, den har lidt mere magt over tingene (ca 180 Hp).
Du skal regne med at den kan køre 6-7 km/l, alt efter hvor tung en højrefod du har.
Det er ikke sikkert at du kan finde en med manuel gear i de årgange, da de fleste blev solgt med automatgear, men det skal du ikke være bange for, hvis ellers den er blevet serviceret efter bogen. Hvis ikke, kan det blive dyrt, så det første du bør gøre er at få skiftet filter og olie på gearkassen.
Men ellers er reglen, at jo nyere og jo færre kilometer, jo mere komfort og støjdæmpning er der.
God jagt.
Mvh. Benny (2711)
Index
6362: sv: sv: sv: sv: Køb af Range-Rover ?? (11-11-2002 10:12:38) (svar på 6359)
Stig Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.215.24.44)
Hej benny.
Tak for hjælpen, nu har jeg en ide om, hvad jeg skal kigge efter!

mvh. Stig
Index
6381: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af Range-Rover ?? (11-11-2002 21:21:21) (svar på 6362)
Andreas Berg Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.212.69.77)
Hej Stig. Jeg vil helt klart give Benny ret...i det meste.
Jeg har en 3.5 V8 EFI.
Med den motor mangler du ikke noget. Den har ca 165 hk og ligger vel på ca 200 nm. Den er optimeret til trækkraft, så det føles som at køre en god diesel. Du behøver ikke og skifte gear, hvis du har en bajer i højre hånd 8).
Som du sikkert kan regne ud har jeg manuelt gear. Dette var noeget jeg ønsket da jeg købte, da jeg aldri har været glad for automat. Jeg synes det er sjovt at køre bil og skifte gir.
MEN, jeg må nok indrømme at hvis jeg engang skal have en ny gearkasse i, bliver det formentlig en automat.
Der er lidt for meget lastbil over den manuelle og det kan blive lidt af en ironman at køre i kø med meget gearskifte og firing på koblingen.