tilbage

Land Rover Forum  

Index
63932: Dæk (27-05-2008 17:36:46)
Stéphane Bernheim #7612, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.52.158.250)
Hej,

Igen vedr. dæk...
Jeg har Michelin 7,50 R16 på bilen nu og skal skifte - større og breddere - helst AT dæk. Hvis jeg køber nogle 255/80R16 er det OK? Og passer de med fælge? VBilen er forhøjet ca 50mm.
Jeg skifter idet jeg skal køre i sand snart og ved at dem jeg har duer ikke! SÅ!
Index
63934: sv: Dæk (27-05-2008 19:29:25) (svar på 63932)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.159.18)
Hvad slags sand skal du køre i og over lang en strækning/tidsrum ?
Index
63935: sv: sv: Dæk (27-05-2008 19:32:51) (svar på 63934)
Stéphane Bernheim #7612, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.52.158.250)
Hej,

Vi er tilmeldt med Protax i Morrocco i oktober - så dem jeg har nu duer ikke - jeg skal helst have AT på bilen. 2 uge i sand (ca)
Index
63936: sv: sv: sv: Dæk (27-05-2008 20:37:51) (svar på 63935)
Niels Henrik Bach #7155, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.8.154)
I efteråret havde jeg lejlighed til køre en del ørkenkørsel (i Marokko langs den algierske grænse). Jeg kørte med 7.50x16 og fuld oppakning - og det gik fint.

Alfa og omega er selvfølgelig at køre med meget lavt dæktryk. (forskellen mellem at køre i sand med alm. dæktryk og lavt tryk føles faktisk meget som forskellen mellem 2-hjulstræk og 4-hjulstræk i mudder). Jo blødere sand, jo lavere tryk

I den forbindelse er det værd at bemærke, at det lave tryk først og fremmest gør dækkets kontaktflade længere (og ikke særlig meget bredere). Den lange kontaktflade, fungerer lidt á la larvefødder, så du ikke synker ned i sandet.

Nu ved jeg ikke, hvor i Marokko, du skal køre, men hvis der ikke er sand er der sten - mange sten :-)
Index
63950: sv: sv: sv: sv: Dæk (28-05-2008 00:44:02) (svar på 63936)
Jesper Ellegaard #4686, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.239.117.22)
Hej Stéphane

Hvis/når du skal køre med meget lavt dæktryk som Niels Henrik anbefaler, så skal du huske på, at det er en stor fordel med slanger i dækkene.
Slangeløst og lavt dæktryk er ikke altid en god kombination.

Slanger i dækkene gør det iøvrigt også meget nemmere at lappe, når du er punkteret pga. skarpe sten.

Mvh
Jesper
Index
63937: sv: sv: sv: Dæk (27-05-2008 20:39:04) (svar på 63935)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.159.18)
Ok,
du skal have dæk med så lovlig lidt mønster på som mulig, idet nye AT graver sig nemmere ned i sandet mens nedslidte bliver oven på.
Jørgen Bitsch bruge ofte 7.50 x 16 med forstærkede sider, der kunne modstå de mange knivskarpe sten i ørkenen. Desuden valgte han et profil, der bestod af seks eller otte langsgående riller. Ikke særligt anbefalelsesværdig på våd asfalt, i mudder osv, men udmærket på sand.
Selve dimensionen er også en hel religion, men jo større frihøjde du har, des bedre.
Iøvrigt har Würth for nylig præsenteret et lappekit, som pumpes ind i dækket og lapper det så. Kittet er beregnet til større dæk.
Index
63938: sv: sv: sv: sv: Dæk (27-05-2008 20:54:17) (svar på 63937)
Niels Henrik Bach #7155, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.8.154)
... og så kan du i øvrigt godt glæde dig. Det er SJOVT at køre i sand!
Index
63939: sv: sv: sv: sv: sv: Dæk (27-05-2008 21:03:17) (svar på 63938)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.159.18)
... helt enig, men husk din lærdom fra Grønt bevis !
Index
63940: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dæk (27-05-2008 21:26:15) (svar på 63939)
Niels Henrik Bach #7155, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.8.154)
Ja, der er nogle oplagte faldgruber. Det kræver et vist momentum at holde sig oven på sandet, og det medfører en risiko for at ramme huller og andre forhindringer med for høj hastighed. Det er ikke godt for styrtøjet, så hold øjnene åbne.

Alle op- og nedstigninger skal foretages med forsigtighed, da en "skæv vinkel" let kan medføre at køretøjet ruller rundt.

Hvad og hvor er Protax? Blot af nysgerrighed.

/nh
Index
63943: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dæk (27-05-2008 21:30:43) (svar på 63940)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.159.18)
Er det ikke et af disse britiske eventyrarrangører ?

Index
63945: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dæk (27-05-2008 21:39:57) (svar på 63940)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.159.18)
Jeg tror faktisk, at butikken hedder Pro-Trax , Vince Cobbleys virksomhed!
Index
63944: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dæk (27-05-2008 21:31:51) (svar på 63939)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.165.119)
Hvis de Michelin 7,50X16 du har på nu hedder XS, så er der ingen grund til at skifte, nå, spøg til side, 255X85X16 findes kun i få fabrikater eks. Cooper S/T, ellers er der 285/75X16 eks. General Tire AT2, måske lige store nok til en 90"
Dersom du har de hvide stålfælge, 5,5"X16 skal du nok have nogle der er bredere, eks. 7-8tommer
Index
63952: sv: Dæk (28-05-2008 08:24:22) (svar på 63932)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Jeg har med stort held kørt i ørken med Bridgestone A/T dæk i dimensionen 265/75R16 på wolf fælge (6,5 tommer) på min min 110" 300 tdi.
Jeg mødte en anden land rover, der havde begivet sig derud på 7.50/16 michelin knopdæk. Han brugte ca. 4 dage på en tur der havde taget os 1½, fordi han gravede sig ned.

Jeg kørte slangeløst og med lavt dæktryk.
Jeg var i øvrigt ikke særlig imponeret af bridgestone dækkene. De var kun gode på vej og i sand. Nu kører jeg på BF Goodridge A/T (også 265/75), som jeg er meget mere tilfreds med. Har dog ikke kørt rigtig i sand med dem - kun en smule i Oksbøl. Men der kørte de upåklageligt.

Hvis jeg var dig ville jeg kigge i nogle gamle "Land Rover Owner International" blade. Der er det svært at undgå artikler om Vince Cobley og hansd biler. Jeg ville vælge et dæk der minder om hans. Han har jo været der en gang eller to. Jeg kan godt låne dig nogle blade, hvis du ikke selv har.

MVH Jakob E S
Index
63964: sv: sv: Dæk (28-05-2008 14:29:52) (svar på 63952)
Stéphane Bernheim #7612, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.52.158.250)
Hej alle,

Tak for hjælp.

Stéphane
Index
63978: sv: sv: sv: Dæk (28-05-2008 21:27:31) (svar på 63964)
Johnny Abrahamsen #0852, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.90.151.67)
Hej,jeg har kunnet finde 3 dæk i størrelsen 255/85x16,som i mine øjne er den"rigtige" LR størelse,den nævnte Cooper ST,BFG MUD,og Mastercraft Courser AT.Mastercraften kan ses på Nordkystens4x4,hjemmeside,de har også tidligere givet mig pris på Cooperen,
Mvh.Johnny
PS.På div.seriøse tyske Saharasider på nettet er man enige i at det er diameteren der er afgørende for bære evnen i sand og ikke så meget bredden,mange sværger forøvrigt til BFG MUD i 255/85x16,selv til sandkørsel!
Index
64000: sv: sv: sv: sv: Dæk (29-05-2008 07:42:09) (svar på 63978)
Stéphane Bernheim #7612, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.52.158.250)
Hej,
Jeg har snakket med Vince i går og tingene er på plads - BFG AT 265/75R16 er meget fint, han bruger det samme.

Tak for hjælp.

Stéphane
Index
64026: sv: sv: sv: sv: sv: Dæk (29-05-2008 20:45:26) (svar på 64000)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.164.51.8)
Da 90" er højere gearet en 110" skal man nok ikke have for store dæk. Der er nok noget om det de tyske "ørkenræve"
anbefaler, når man ser de tunge drenges racere i Dakarrallyet (som blev aflyst i år) så kører mange på Michelin mudderdæk, men deres biler er jo lettet for alt overflødigt.