tilbage

Land Rover Forum  

Index
64105: Lidt input fra moderlandet til vores LR (Indien) (01-06-2008 23:28:10)
Benny Jepsen #2711, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.38.172)
Hej alle.

Nylig hjemkommet til den danske andedam igen, direkte fra det store nye moderland for vores trofaste biler (Indien), vil jeg dele et par interesante artikler fra de lokale blade med jer. De er vedlagt som filer.
Artiklerne er fra Fredag 30/5 fra en stor Indisk avis fra Bangalore der hedder: Financial Chronicle

Historien er den at firmaet Tata, der jo skal overtage Jaguar og Land Rover, ikke har kapital til at betale prisen for købet til Ford. Derfor er de igang med det der hedder en aktie emmition, som går ud på at udstede nogle flere aktier så de på den måde kan financiere købet af Jaguar og Land Rover. Det går bare ikke helt som forventet og markedet har reageret ved at vende tommelfingeren ned med et masivt kursfald som følge.

Hvis i giver jer tid til at læse artiklerne, så synes jeg der er nogle ret interessant oplysninger i dem, jeg prøver kort her at liste dem op, men ellers så læs selv.

1. Jaguar Land Rover gruppen har genereret et overskud sidste år på 421 Mill USD
2. Aktiekursen for Tata aktier er nu på det laveste nogensinde.
3. Tata har bygget en ny fabrik i Korea der skal tage sig af produktionen af "Comercial vehicle"
4. Efter sammenlægningen kommer nu 2/3 at omsætningen fra "Overseas", hvilket normalt betyder Uk/Europa eller US.

Som en sidebemærkning kan jeg så lige tilføje at den helt store varme kartoffel i Indien i øjeblikket, er om staten har råd til at blive ved med at subsidiere brændstofsalget i landet. De har som så mange andre lande under udvikling, givet tilskud til hver solgt litet brændstof for også at give den fattigste del af befolkningen mulighed for at få benzin til deres scooter og traktor.
Men nu er der kræfter for at fjerne tilskudet fordi de kraftig stigende oliepriser truer med at underminerer hele landets økonomi og gå ud over bygning af skoler og hospitaler. Men ingen tør tage beslutningen fordi der er det samme som politisk selvmord.

Så hvis nogen undres over at benzin/diesel i nogle lande sælges meget billig, så er det et bevidst valg i landet, ikke et udtryk for at de ikke giver det samme for råolien som alle andre.

Mvh. Benny (2711)
Index
64106: sv: Lidt input fra moderlandet til vores LR (Indien) (01-06-2008 23:29:24) (svar på 64105)
Benny Jepsen #2711, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.38.172)
Her er så den anden artikkel (man kan kun vedhæfte et billede til hvert indlæg)

Mvh. Benny (2711)
Index
64107: sv: sv: Lidt input fra moderlandet til vores LR (Indien) (02-06-2008 07:16:30) (svar på 64106)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 77.212.204.21)
Spændende læsning. Specielt når man tænker på, at det er offentligtgjort at TATA har købt LR. Så må vi se om det hele falder til jorden, eller om de klarer skærerne. Det er nok kommet noget uventet at de ikke lige kan stampe pengene op ad jorden.