tilbage

Land Rover Forum  

Index
64127: late model? (02-06-2008 13:31:43)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.158.216)
Jeg ville gerne have bekræftet, at en seie IIA fra 1966 er
en late model. MECA siger , at det skærer ved 1964.
VH Børge Rosenberg
Index
64128: sv: late model? (02-06-2008 14:27:17) (svar på 64127)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.236.95.225)
Hej Børge

Fundet dette via Google

http://www.roverparts.com/Model/LandRoverSeries.cfm

"Land Rover Series IIA. (1961 to early 1971) Series IIA's are often referred to as "early" or "late"... the Fall of 1967 being the dividing line. The big change involved the polarity of the electric system as well as a centrally-located wiper mounted on the dash."

Så skæringspunktet er, ifølge dette, efterår 1967.

Hilsen Niels Lysebjerg i en "early IIa"
Index
64129: sv: late model? (02-06-2008 14:35:46) (svar på 64127)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.200.127)
Hej Børge

Til min 88” S2a fra 1966 bruger jeg stumper fra "Early model". Jeg har ladet mig fortælle at følgende er måden at kende "early models" på:

• 2 separate viskemotorer
• Instrument Dash i vogn farve
• For lygter placeret i grill (ikke i skærme) '
• Varme apparat rund type

mvh,
Henning
Index
64131: sv: sv: late model? (02-06-2008 14:48:59) (svar på 64129)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.158.216)
Pokkers osse, jeg har lige bestilt res.katalog til late models. Den har godt nok to viskermotorer og lygter i grillen, varmeapparatet har jeg aldrig set andre steder. Meget kan jo ske på 42 år, må se om jeg kan få det lavet om.
Tak for svarene Børge
Index
64133: sv: sv: sv: late model? (02-06-2008 15:16:45) (svar på 64131)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.158.216)
Pyha, heldigvis havde Tove ikke haft tid til at sende min bestilling, så jeg fik det lavet om. LR FAQ er ellers min bibel (pardon Lysbjerg); men er upræcise på dette punkt, så tak for linket.
VH
Børge
Index
64141: sv: sv: sv: sv: late model? (02-06-2008 16:11:48) (svar på 64133)
Søre Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.71.86)
Men der er jo minimal forskel på de to modeller.. Så med mindre det lige konkret er dele der vedrøre forskellene kan det da være ligemeget, iøvrigt har Late model også start i tændingsnøglen.
Rent faktisk blev Late model kun produceret i et år, før den fik lygterne ud i skærmene, min er en 68 og den har kun set sådan ud ét år..
Index
64144: sv: sv: sv: sv: sv: late model? (02-06-2008 16:26:53) (svar på 64141)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.236.95.225)
Hej Søren

Hvad mener du med at "late model" kun blev produceret i ét år? De er vel også "late models" dem med lygterne i skærmene, eller hur?

Hilsen Niels Lysebjerg
Index
64145: sv: sv: sv: sv: sv: sv: late model? (02-06-2008 16:28:25) (svar på 64144)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.236.95.225)
Og hvis jeg så kunne læse, så var det heller det du skrev. Ak ja, jeg må hellere forlade dette varme kontor og komme ud og hive hatten af 2'eren. Beklager

Hilsen Niels
Index
64149: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: late model? (02-06-2008 17:41:46) (svar på 64145)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.116.10)
Ja varmen er nærmest u-udholdelig, men så er det jo rart man har en åben vogn.. :)
Jo altså dem med lygterne ude i skærmene er selvfølgelig også late models, men der er bare lige et år hvor den er speciel.. Men det havde du vidst tydet ud af min, til tider, lidt forvirrende skrift.. :)
Index
64150: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: late model? (02-06-2008 17:52:40) (svar på 64149)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.49.147.15)
Der kan så bare se. Selv om min så er en early model har den start i tændingsnøglen. Den har også denne hyggelige varmeblæser, man får helt lyst til at stikke en pind i ovnen, nå måske ikke lige i dag. Nogen der ved hvad det er for en svend?
Der er vist ikke mange af de gamle modeller der står helt intakte/originale; men det gør vel heller ikke så meget. Nå
vil ud og få tårer i øjnene, der er ikke noget som en varm
fartvind.
Børge Rosenberg
Index
64153: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: late model? (02-06-2008 17:56:32) (svar på 64150)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.49.147.15)
Man kan åbenbart ikke lægge billeder ind direkte fra kameraet. Men her er den så : "gasovnen" (håber jeg)
VH Børge
Index
64154: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: late model? (02-06-2008 17:58:45) (svar på 64153)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.49.147.15)
#% sgu ##!
Index
64162: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: late model? (02-06-2008 21:15:15) (svar på 64154)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.49.147.15)
Nå nu har jeg været ude at få luft til hårrødderne, så jeg prøver igen : er der nogen der kender sådan en varmeblæser?

VH Børge Rosenberg
Index
64165: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: late model? (02-06-2008 22:01:30) (svar på 64162)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.137)
Jo, den er velkendt. Så vidt jeg husker, er det en Smith med to halve klapper, så man kan regulere luftstrømmen. Med begge klapper lukket var er en solid chance for, at der kom noget op på frontruden.Blev brugt af mange opbyggere og hos LR var den ekstraudstyr, da den ikke findes i de kataloger, jeg har.
Late model - og her er det vist nok de sidste par årgange, fik så en flad defroster.Den blev også styret manuelt med hver een klappe i hver side.
Index
64171: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: late model? (03-06-2008 07:40:43) (svar på 64162)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.236.95.225)
Hej

Er det dette varmeapparat du tænker på?

Sådan en sidder der på min 65'er og så vidt jeg ved er det oprindeligt tænkt til en militær ligthweigth. Det er måske ikke verdens mest effektive, men det gør en forskel.

Motorene fåes vist stadigvæk, og jeg har da set et komplet på børsen for et stykke tid siden.

Hilsen Niels.
Index
64188: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: late model? (03-06-2008 11:53:36) (svar på 64171)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.158.216)
Nej min er ikke så "strømlinet" som din blæser. De små klapper kan slås ud. Den er noget klodset men meget sjov.

VH Børge Rosenberg
Index
64191: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: late model? (03-06-2008 12:32:03) (svar på 64188)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.236.95.225)
Hej Børge

Nå sådan ser det ud. Næ, sådan et apparat har jeg ikke set før. I hvert fald ikke i en Land Rover. Ligner derimod noget jeg har set i gamle traktorer. Mon ikke det er eftermonteret?

Jeg har for øvrigt lært at passe på når jeg bestiller reservedele, for meget er ændret, på min '65 siden den var ny. f.eks er forakslen fra en SIII 109" for at forbedre bremseevnen.

Hilsen Niels
Index
64196: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: late model? (03-06-2008 13:48:37) (svar på 64191)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.158.216)
Min er højt gearet og skyder en frygtindgydende fart, 110
på lige vej, uden sikkerhedsseler og med originale bremser. Så kunne man altså godt blive fristet til at lave nogle modifikationer.
Varmeapparatet er sikkert et "forhådenværende søm" for den der i sin tid satte det i.
Disse gamle biler minder lidt om gamle vandrestave med plaketter. Blot kan man desværre ikke altid se hvem der har ændret hvad, og hvornår. Burde lave en slags logbog.

VH Børge Rosenberg
Index
64237: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: late model? (03-06-2008 23:51:59) (svar på 64188)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.8.121)
Vi ser her et "Heat-On" varmeblæser, vidst nok et dansk produkt. Temmeligt effektivt.
Jeg har samme omme i kassen på min 109"er

Kasper
109" 2A 1965 V8