tilbage

Land Rover Forum  

64092: rygende 2.25 diesel (01-06-2008 15:56:44)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.196.75.142)
Hej I forum.

Jeg har skiftet motor og på den motor skiftet toppakning men den stadig vildt. Overvejer om jeg skal skrue ned på mit tobaksforbrug så kan det være den kun ryger det halve.

Røgen er ved kold motor og koldstart hvid, ved kørsel 10 km motor rimelig varm er røgen blågrå, der brændes ikke olie af og den bruger ikke nævneværdig vand.

Hvad kan der være galt??

Nogle skriver om at dreje pumpen hvordan gøres dette??

Dyserne er ikke blevet renset og justeret, ved godt det kan give problemer med røg.

Andre gode ideer??

Claus
64095: sv: rygende 2.25 diesel (01-06-2008 20:59:26) (svar på 64092)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.88.244.45)
Indsprøjtningspumpen er defekt.
64101: sv: sv: rygende 2.25 diesel (01-06-2008 22:52:17) (svar på 64095)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.116.51.73)
Hej Verner

Det må jeg sige det var noget af en melding.

Må jeg foreslå flg checket før pumpen dødsdømmes:

1,Knast timing.
2,Pumpe timing.
3.Dysernes tilstand.
4.Kompressions tryk kontrolleres.

Altsammen noget der ikke koster det store i dele, men en masse arbejde og som kan udføres af den erfarne hjemme mekanikker med en rep-håndbog som støtte og så selvfølgelig dette forum og dets vid.....

Når disse ting er i orden og det ikke har hjulpet så er det på tide at se på pumpens tilstand.

Det var mine 25øre mening.

MVRH

Ole #493.
64109: sv: sv: sv: rygende 2.25 diesel (02-06-2008 07:41:12) (svar på 64101)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.196.75.142)
Hej IGen.

Ja det var så interessant at læse. Nu skal det lige siges at den motor som blev pillet ud røg næsten ige så meget men der var fødepumpen ikke særlig god og havde svært ved at holde tryk på diesel, men den nye virker denne fødepumpe fortrinligt og selve brændstof pumpen virker også okay, Men noget der ikke er tjekket er brændstofpumpens indstilling og dysernes justering så det bliver jo nok det næste der skal gøres.

Claus
64113: sv: sv: sv: sv: rygende 2.25 diesel (02-06-2008 08:50:39) (svar på 64109)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.21.133)
Hej Claus.

Go plan, på med vanten og igang.


MVRH

Ole.
#493
64114: sv: sv: sv: sv: sv: rygende 2.25 diesel (02-06-2008 09:28:51) (svar på 64113)
Ebbe Tetsche-Rasmussen #7728, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.130.50.100)
Jeg syntes, at nabo lånte en tingest som kunne sættes på pumpen til præcis indstilling.

Kan ikke huske hvad den hed - men der var en skala på.

Den havde de på det lokale traktorværksted....

hans røg og dampede som et lokomotiv - det jævnede sig da noget...

Hilsen Ebbe
64118: sv: sv: sv: sv: sv: sv: rygende 2.25 diesel (02-06-2008 10:15:54) (svar på 64114)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.21.133)
Hej Ebbe.

Den der dims du omtaler den er ikke ret god, det er godt nok sådan man foreskriver i rephåndbogen, men der er alt for mange fejlmulighedder.
Et meget bedre resultat opnås på den gl dags facon.

Mvrh

Ole
#493
64119: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: rygende 2.25 diesel (02-06-2008 10:20:16) (svar på 64118)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.196.75.142)
Hej Ole.

Kan du forklare hvordan gøres så jeg kan afprøve det?

Skal der bruges noget speciel værktøj til det?

Claus
64120: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: rygende 2.25 diesel (02-06-2008 10:33:14) (svar på 64119)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.21.133)
Hej Claus.

Du må meget gerne ringe til mig, da det er en længere smørre der skal forklares og man er næsten nødt til at have den der skal lave det "med sig" så man er sikker på at vedkommende har forstået det.

Mit nummer er 97331999

Efter 2030 i aften

MVRH

Ole
#493
64122: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: rygende 2.25 diesel (02-06-2008 11:21:13) (svar på 64118)
Ebbe Tetsche-Rasmussen #7728, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.130.50.100)
Nå ok -

Så er der vel kun at løsne og dreje og lytte
64135: sv: rygende 2.25 diesel (02-06-2008 15:27:24) (svar på 64092)
Thomas Olsen #6562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.30.159)
Hej Claus

har du tjekket om luftspjældet åbner når du giver gas? Du kan tjekke dette ved at pille luftslangen af, så kan du nemt se det. Jeg har oplevet min røg en del mere end sundt var, og der viste det sig, at det var spjældet der ikke åbnede helt ved fuld gas.

LR hilsen
Thomas O.
64137: sv: sv: rygende 2.25 diesel (02-06-2008 15:35:56) (svar på 64135)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Som Thomas skriver kan det forban.... spjæld volde en del problemer. Korrekt justeret for minimum røg= dårlig vacuum og vice versa! Derfor er mit pillet af og en vacuumpumpe monteret istedet. Det gav synligt mindre røg og RIGTIG gode bremser!
Vh, Ole Pars
64160: sv: sv: sv: rygende 2.25 diesel (02-06-2008 19:22:33) (svar på 64137)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.170)
Oles konvertering er en rigtig god idé, men hvis spjældet ikke åbner fuldt ud, får maskinen en for fed blanding og burde ryge mørkt. Desuden forringes trækkraften.
Vi skal have fat i pumpen, for det tyder på, at den ikke står helt korrekt i tænding.
I værste fald har Verner ret.


64161: sv: sv: sv: sv: rygende 2.25 diesel (02-06-2008 20:02:59) (svar på 64160)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.125.3)
Tak Pau-se, du er og bliver min ven! Jeg må erkende mit bud var et "slingshot" den med vacuumspjældet er en investigation værd. Timingen af indsprøjtningspumpen skal være helt ude i skoven før der ryges betydeligt; har tidligere givet et bud på timing af pumpen, den ligger sikkert i arkivet endnu.
64167: sv: sv: sv: sv: rygende 2.25 diesel (02-06-2008 22:16:46) (svar på 64160)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.116.51.73)

Hejsa.

Jeg tillod mig at antage at det med spjældet var checket nu da det var et problem på # 2 motor også, men havd man må ikke tage tingene for givet i denne verden.

Beskrivelsen af problemet, den måde hvorpå røgen beskrives at ændre sig, passer fint med for sent indsprøjtnings tidspunkt så derfor mit forslag,men hvad ved jeg, jeg har jo kun haft fingrene i et halvthundre eller flere 2,25l diesel motore for snart mere end 20 år siden.

Så jeg stikker piben ind og holder min mund....


Med venlige og yderst tænksomme rover hilsner.

Ole
#493.


64168: sv: sv: sv: sv: sv: rygende 2.25 diesel (02-06-2008 22:56:08) (svar på 64167)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.137)
Hov hov, Ole!

Du skal da ikke stikke piben ind, for dit forslag kan være lige så godt som andres.

Vi skriver da alle ud fra vore erfaringer og hvis det ikke er helt hen i vejret, så skal vi ikke kritisere andre, men diskutere for at finde frem til en løsning af problemet.

Det kan vi alle lære af og det ville altid være super, hvis Forum fik en tilbagemelding fra spørgeren, hvad den egentlige årsag var.

Næh, du gamle Land-Rover ven, du har skam ikke nogen grund til, at trække dig ind i dit eget lille hus.
64169: sv: sv: sv: sv: sv: sv: rygende 2.25 diesel (02-06-2008 23:26:19) (svar på 64168)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.116.51.73)
Hej Paul

Jamen det er da muligt, men nu er det jo sådan som du også selv skriver at et forkert "trimmet" spjæld meget usædvanligt ville give hvid røg, men sort/mørk røg, der er himmelvid forskel på hvad der sker i en diesel om den ryger sort, eller hvid over i det blå/hvide, men det ser tilsyneladende ikke ud til at bekymre bidragsyderne, og at komme med et forslag som at det er pumpen den er gal med synes jeg ærlig talt er vildledende når den ikke ellers underbygges.

Men sådan er vi så forskellige.

At man så også aner "en villen bare have ret tone" så gider jeg sgu ikke mere og stikker piben ind, jeg kan jo egentlig være ligeglad, det er ikke min tid og pengepung det går ud over......

Jeg søger min viden mange andre steder end her, og havde egentlig ikke noget imod at bidrage her, men man mister mere og mere lysten....når ydmyg tilgang til tingenes problem stillinger er en manglevare.

Næh du Paul jeg bliver inde i mit hus..

Med venlige rover hilsner

Ole
#493.

Også kendt i visse kredse som doktordiesel!!!
64172: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: rygende 2.25 diesel (03-06-2008 08:08:28) (svar på 64169)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.196.75.142)
Hej i forum.
Jeg siger tak for inputtene.
Den med spjældet har jeg ikke hørt før, der er meget slør i gasspjældet så det kan jo være der.

Til Ole:
Jerg kan ikek huske om det er dig der renoverede min laro tilbage sidst i firserne, Det er jo denne gule tækhonningbil fra tækkemanden i hovedgård (Hans Jørgen Zerlang) så du må kende den gamle motor. Desværre tror jeg den gamle var slidt i pumperne.
Den nye er bedre.
Claus
64211: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: rygende 2.25 diesel (03-06-2008 16:09:06) (svar på 64169)
Thomas Olsen #6562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.30.159)
Hej

Jeg havde ikke i farten set, at farven på røgen var hvid. Så jeg skal da beklage mit svar...
LR hilsen
Thomas
64350: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: rygende 2.25 diesel (05-06-2008 22:43:49) (svar på 64211)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.164.92.167)
Man skal jo have i baghovedet at disse stumper er mindst
25 år gamle; jeg havde en indsprøjtningspumpe fra en 10J motor dvs. 2.3l fra en tidlig 110" m. "nøglestart" den monterede jeg for at slippe for træk og slipstart; den røg som ovenfor beskrevet men bilen kørte egentlig meget godt, da den gamle pumpe blev monteret igen forsvandt røgen, derfor teorien om defekt pumpe.