tilbage

Land Rover Forum  

Index
64199: Kølerskift på Disco 1 (03-06-2008 15:11:42)
Peter Posgaard #5311, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.83.89.168)
Jeg skal snart skifte køleren på min disco. Og i værkstedmanualen, står der at man skal fjerne blæseren og viscose koblingen før man tager køleren ud... Er der nogen grund til det. For Haynes skriver ikke rigtig noget om det?
Og er der noget man skal være opmærksom på når man skifter sådan en svend?

/Peter
Index
64205: sv: Kølerskift på Disco 1 (03-06-2008 15:40:24) (svar på 64199)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.232.75)
Hej Peter

Som jeg husker det, så fjernede jeg ikke nogle af delene. Spørgsmålet er om der overhovedet er plads, pgra. plastkappen der sidder rundt om vingen.

Hvis du har air-con på - kunne det være en ide at tjekke den ved samme lejlighed, da du ellers skal afmonterer hele skidtet igen.

Hilsen
Eddie
Index
64228: sv: Kølerskift på Disco 1 (03-06-2008 20:50:59) (svar på 64199)
Anders Trusholm Jensen #5891, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.123.91)
At afmontere vinge og viskose kobling tager ca 5 min. og gør hele operationen nemmere. Husk den er med "russisk trillebør gevind" altså modsat vej end normalt. Stor svensk nøgle kan lånes længere nede af vejen.. SMILEY:

Anders som næsten er din nabo...
Index
64232: sv: sv: Kølerskift på Disco 1 (03-06-2008 22:08:09) (svar på 64228)
Peter Posgaard #5311, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.83.89.168)
Hej Anders.

Jeg kaster mig ud i at få viskose koblingen af også... I værkstedsmanualen stod der bare at man skulle bruge 2 stk special værktøj for at få den af.

Var det forresten en rigtig camel trophy RRC du havde besøg af i sidste uge?

Jeg trillede lige forbi i konens bil og kiggede MEGET misundeligt efter den.

/Peter
Index
64335: sv: sv: sv: Kølerskift på Disco 1 (05-06-2008 19:21:49) (svar på 64232)
Anders Trusholm Jensen #5891, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.123.91)
Hej Peter.
Ja det var ganske rigtig en ægte Camel trophy Range Rover.
Den skulle med på udflugt til sverige og prøve kræfter med de svenske skove
Index
64311: sv: sv: Kølerskift på Disco 1 (05-06-2008 11:16:34) (svar på 64228)
Peter Posgaard #5311, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.83.89.168)
Hej Anders

Så fik jeg skiftet køleren igår.. men undrede mig over en ting i den forbindelse... Foran køleren sidder der en rund "flaskerenser" køler agtig ting.. hvad er den til!?!?

Bilen har ikke aircon..

/Peter som køler og varmer som aldrig før... med frisk olie i bugen.
Index
64315: sv: sv: sv: Kølerskift på Disco 1 (05-06-2008 12:00:54) (svar på 64311)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Det er nok en oliekøler. Har bilen automatgear?

MVH Jakob E S
Index
64381: sv: sv: sv: sv: Kølerskift på Disco 1 (06-06-2008 10:58:30) (svar på 64315)
Peter Posgaard #5311, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.83.89.168)
Bilen har automatgear, men da køleren var indbygget oliekøler, regnede jeg med at alt olie blev kølet der. Men det er måske automatgearsolie køleren?

/Peter som bliver klogere hele tiden.. heldigvis
Index
64382: sv: sv: sv: sv: sv: Kølerskift på Disco 1 (06-06-2008 11:12:25) (svar på 64381)
Finn Herreborg #6314, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.203.215.254)
HejPeter,

Den forklaring jeg har fået er at "flaskerenseren" virker som køler for gear-olien og at løber i gennem den almindelige køler for, hurtigereat at blive varmet op til drifttemperatur... så, når det er koldt udenfor så vil gearolien blive varmet hurtigere op og om sommeren hjælper "flaskerenseren" til at holde temperaturen nede.
Index
64384: sv: sv: sv: sv: sv: Kølerskift på Disco 1 (06-06-2008 11:25:48) (svar på 64381)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Køleren har indbygget oliekøler til motorolien. Så jeg vil gætte på at det netop er køler til gearolien du har siddende der.
Gad vide om man kan eftermontere sådan en på en R380? Jeg har sådan en i min Defender 300TDI. Ved kørsel med stor belastning ved høje omdrejninger (eksempelvis ørkenkørsel) bliver gearkassetunnellen så varm, at ens ben er ved at blive grillet. Så kan det selvfølgellig blive et problem at få plads til air con også, hvis man ikke har en aircon front på bilen, men den er så grim at jeg helst vil undgå det.

MVH Jakob E S