tilbage

Land Rover Forum  

Index
64235: overgear? (03-06-2008 23:24:29)
Madsen Bo Visholm #7515, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.48.76.56)
Hej forum.

Her er så min store kærlighed. Jeg har fået den på plader for 3 uger siden, og den har ikke været på vejen siden '89.

Det er en 2a'er med lidt hjælp fra en serie3, bla. for bremseforstærkeren og en 2.25benzin motors skyld.

Den kører jo fantastisk og man kan spørge sig selv, hvordan har man kunne leve et lykkeligt liv uden en serie bil?

Men ingen roser uden torne... Koblingen er begyndt at glide, og nu hvor en sådan skal indkøbes tænkte jeg at man kunne jo ligeså godt indbygge et overgear.
Men så læste jeg på forummet at man kunne isætte overgearet på to timer uden at pille gearkassen af.
Hvordan det? Skal man ikke indbygge tandhjul osv? Hvordan virker det så?

Mvh Bo.
Index
64239: sv: overgear? (04-06-2008 00:07:43) (svar på 64235)
Anders Kofod Mogensen #5653, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.152.252)
Hej Bo

Et overdrive som det hedder i Land Rover verdenen er en enhed som sættes bagpå gearkassen, og via en ekstra gearstang tilkobles og virker som et 5. gear eller split gear mellem 3. og 4. På denne side http://www.lrfaq.org/Series/FAQ.S.opt.overdrives.html kan du læse mere om et fairey overdrive, men der findes også andre fabrikater, bla. Rocky mountains som wiberg og wiberg forhandler og nogen der vist nok hed Toro eller noget lignende. Fairey produceres ikke mere men stumper kan vist skaffes fra bla. England.
Ved at tidl. formand Hartley Nielsen lavede en test af flere overdrives i oasen for noget tiden siden. kom vist frem til at anbefale rocky mountains modellen.

endelig kan du vælge at ændre høj gearet i transfer gearkassen, det giver en permanent ændret gearing i høj gear. disse kits kan købes i England hos bl.a. ashcroft og lign.

lrfaq er generelt en ganske informativ side om specielt serie biler.

Håber det kastede lidt lys

SIII Hilsen Anders
Som ønskede at SU'en var højere så der var råd til overdrive !!!!
Index
64266: sv: sv: overgear? (04-06-2008 15:24:52) (svar på 64239)
Madsen Bo Visholm #7515, reg. njyl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.57.92.46)
Tak for det Anders, en god side.

Jeg har talt med Peter, ved LR- parts. Han foreslog at udskifte differentialerne med Range rover differentialer. Derved byggede man ikke ekstra sliddele på men fornyede eksisterende.
Det lyder som en rigtig sund logik i mine øre.
Er der nogen der har erfaringer i den retning.

mvh Bo
Index
64274: sv: sv: sv: overgear? (04-06-2008 16:42:06) (svar på 64266)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.175.126)
Hej Bo

Jeg har sat RR-differ på min IIA 109, og det virker da, men i dag ville jeg nok anvende Ashcrofts løsning: RR-differne giver en høj gearing både i lav og høj box, dvs. du mister det helt lave træk, dit speedometer vil give fejlvisning på omkring 30%, og endelig får du besvær med at kontrollere/fylde olie på bagdiffet: IIa-diffet har påfyldningshullet på selve diff-huset, mens RR-diffet har hullet på diffpanden; naturligvis kan du lave et påfyldningshul (let, hvis du kan svejse), og speedometeret kan kalibreres (specialistarbejde), men alt ialt er Ashcroftløsningen efter min mening den rigtige (uden at tage stilling til overgearsløsningen).

Venlig hilsen
Jørgen Lundrup
Index
64296: sv: sv: sv: sv: overgear? (04-06-2008 21:51:31) (svar på 64274)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Hej Bo,

Jeg vil give Jørgen ret - jeg kører med Aschcroft i min 88" og har Disco gear i min 109 Stage 1 - en anden fordel er at disse løsninger ikke påvirker dine lave gear. Men prøv at skrive overdrive i søgefeltet og så har du lidt læsning til imorgen.

Mvh
Michael
Index
64287: sv: sv: sv: overgear? (04-06-2008 19:00:53) (svar på 64266)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.239.221.92)
Hej Bo

Hvad med at forsøge at bruge originale S2A dele og derved bevare alt det smukke (og til tider død irriterende) ved din elskede bil?

Med S3 hilsner

Mads
Index
64299: sv: sv: sv: sv: overgear? (04-06-2008 22:11:15) (svar på 64287)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Jeg har et Fairy, eller hvordan det nu staves, Overdrive i min 109", 2.25 benziner bus.

Jeg ville nu nok ikke investere det helt store i at anskaffe et sådant, hvis det nu ikke var for, at det var monteret i vognen, da jeg overtog den.

Det er ikke ofte at den enestående motor i det hele taget kan klare den højere gearing overdrivet medfører og i øvrigt er det dog en gyselig snerren eller hvinen det ytrer sig ved.

Hvis jeg får magt som jeg har agt, vil jeg meget gerne konvertere til 2,5 benzin med stage 2 top, og så kan det være det kommer lidt mere til sin ret, med måske 75-80 vilde hypper!! :-)

I dag lagde jeg 7.50x16 dæk på mine nymalede fælge og satte dem på det stolte køretøj.
Det betød rent faktisk at jeg følte at motoren var blevet tunet op med 4-5 hk.
Nu kunne den rent faktisk trække sig selv hen ad vejen i overdrive!! :-)
mvh
Knud, der er igang med at bevare det smukke, originale udseende på bussen!!
Index
64301: sv: sv: sv: sv: sv: overgear? (05-06-2008 00:35:51) (svar på 64299)
Anders Kofod Mogensen #5653, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.237.106.153)
Ja som Knud også siger så er der også noget at hente
på dæk størrelsen, hvilken størrelse har du på i øjeblikket Bo ?
jeg har selv 235/85/16 og det har betydet en hel del for gearingen og farten.
Den med Range rover differ vil jeg personligt også fravælge af førnævnte grund.
men et Rocky Mountains overdrive skulle efter sigene være meget støjsvagt, men prisen er total latterlig høj.
Eller også må du vende dig til at have god tid og slappe af mens du nyder din dejlige bil på turene, i et passende tempo...

Tror jeg har fået solstik, det blev vist lidt flippet her til sidst....Hakuna Matata!!!

SIII Hilsen Anders

Index
64308: sv: sv: sv: sv: sv: sv: overgear? (05-06-2008 08:42:09) (svar på 64301)
Madsen Bo Visholm #7515, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.57.92.46)
Hej igen.

Nu er det ikke for at blive en fart djævel at jeg påtænker ombygningen, det var nu fordi man naturligt skifter op i 4 ved 45 - 50km/t og ved 70(ca. speedopinden er lidt vægelsindet) synes jeg motoren kører for mange omdrejninger.

Mine "orginale" fælge er til metalliserering og maling, så min dæk str. er overliggere fra min gamle 110", de er 265/75-16.

Nå, tilbage til tegnebordet...

Mvh Bo
Index
64309: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: overgear? (05-06-2008 09:16:23) (svar på 64308)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Vil du sætte 265 dæk på 5,5" fælge? Det lyder ikke særlig optimalt. Jeg kører med 265/75R16 på 6,5" fælge og det vil jeg sige er absolut i underkanten.

MVH Jakob
Index
64443: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: overgear? (07-06-2008 20:41:52) (svar på 64309)
Madsen Bo Visholm #7515, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.51.241.237)
Hej Jakob

nej, nej... bare roligt. Mine 265 er på nogle brazilfælge. Min nu hvide renoverede fælge skal have den standart størrelse dæk der er orginalt monteret fra starten.

mvh. Bo