tilbage

Land Rover Forum  

Index
64482: bladfjedre (08-06-2008 22:43:47)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.49.147.15)
Går og fusker lidt med nogle bladfjedre, som jeg vil prøve at optimere. Kunne godt bruge lidt viden om emnet. Fandt denne side på nettet.

http://www.diracdelta.co.uk/science/source/l/e/leaf%20springs/source.html

Formlen kan jo ikke umiddelbart bruges til noget, da jeg ikke kender Youngs modul, som jeg går ud fra er elasticitetsmodulet for fjedrene. Men det jeg studsede over var, at alle fjedre tilsyneladende vægtes ens i formlen. Dvs at den lille korte, næsten lige fjeder i bunden har lige så stor betydning som de længere fjedre. Er der nogen der kan bekræfte at det har sin rigtighed? I så fald, kan det formuleres så almindelige perlegrussparkere kan forstå det?

MVH Børge Rosenberg
Index
64528: sv: bladfjedre (09-06-2008 19:11:08) (svar på 64482)
Roberto Petersen #7754, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.52.99.139)
Jeg har efter dårlig erfaring med parabolske fjedre, eksperimenteret lidt med at fjerne lag på almindelige fjedre.
de lag jeg har fjernet er de små korte.
Jeg har fjernet fire på de foreste, der er 7 tilbage.
Det er der også bagpå.
det er 109fjedre både for og bag.
de flekser helt fantastisk, men desvære laster jeg heller ik så meget mere, men de er faktisk meget bedre end parabolske fjedre, da aksler med paraboler har tendens til at hoppe på underlaget ved hjulspind, det gør de ikke med disse.

Med venlig seriehilsen www.teamtyksak.dk
Index
64539: sv: sv: bladfjedre (10-06-2008 08:00:04) (svar på 64528)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.71.86)
Hej
Jeg har også prøvet at køre med modificerede standard fjedre på en 88" de kan nemt komme til at vandre mindst ligeså godt som parabolske. Mine fjernede jeg også to lag på, og valsede jeg dem så den også blev lidt højere. Jeg syntes dog at de parabolske jeg har på nu fra Paddock bedre holder højden og de vandrer lige så godt efter jeg har fjernet "gribelaget" på de bagerste fjedre.
Index
64541: sv: sv: bladfjedre (10-06-2008 08:30:14) (svar på 64528)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Der er en ganske stor egendæmpning i de mange lag i en bladfjeder. Så stor at du ikke har brug for en støddæmper.
(Lidt over drevet)

Sætter du parabolske på så skal du også skifte til kraftigere støddæmpere, for der er absolut ingen egendæmpning i en parabolsk fjeder.

Det synes jeg er lidt vigtigt at have med i tankerne.



Med Landrover hilsen
Jens B. Pedersen
Safari 109" S2a Carawagon 6cyl
Index
64563: sv: sv: sv: bladfjedre (10-06-2008 12:46:08) (svar på 64541)
Roberto Petersen #7754, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.52.99.139)
Bestemt!
Procomp 9000 er faktisk ok, de har også megetlængere vandring end standard støddæmpere, de koster dog en del.

Med venlig seriehilsen www.teamtyksak.dk
Index
64584: sv: sv: sv: sv: bladfjedre (10-06-2008 21:52:09) (svar på 64563)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.49.147.15)
Jeg pønsede på at lægge en skive mellem lamellerne, for at mindske den indre friktion. Det blev jeg frarådet af en karetmager, som sagde at bilen ville gynge og hoppe, lidt lige som Roberto beskrev med de paraboliske fjedre. Men måske er svaret på det problem andre støddæmpere?

MVH Børge Rosenberg
Index
64613: sv: sv: sv: sv: sv: bladfjedre (11-06-2008 16:06:40) (svar på 64584)
Roberto Petersen #7754, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.52.99.139)
Procomp es 9000'erne skulle jo give den ekstra dæmpning til parabolerne, det virker bare ikke helt sådan i terræng.

Det med skiverne findes faktisk, har set det på amerikanske 4x4 biler, på nettet.
Det er en skive i mellem hvert lag, ved vert bladafslutning, det ser også ud som om de kan smøres.

Prøver at finde siden igen, vender tilbage med link.

Med venlig seriehilsen www.teamtyksak.dk
Index
64615: sv: sv: sv: sv: sv: sv: bladfjedre (11-06-2008 16:51:35) (svar på 64613)
Roberto Petersen #7754, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.52.99.139)
http://www.drivetrain.com/emuleafspring.html

Her er i hvert fald dem med skiver imellem.
Index
64625: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: bladfjedre (11-06-2008 21:42:59) (svar på 64615)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.49.147.15)
Ja det er typisk! Hver gang man får en go ide, er der nogen der stjæler den - endda før man får den. Jeg havde nu også kun tænkt mig, at lægge en skive mellem hver lamel på midten. Men tak for linket Roberto. Hvad kører du så med nu? De der imponerende flex er det med modificerede standart fjedre og nye dæmpere?

MVH Børge Rosenberg
Index
64628: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: bladfjedre (12-06-2008 05:44:09) (svar på 64625)
Roberto Petersen #7754, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.52.99.139)
jep. det er med 7 lag både for og bag, og så er det 109" fjedre også.
Foran kunne man sagtens fjerne et lag mere.
Procompdæmperne beholt jeg fra det sæt med de parabolske.
Og så har jeg heller ik stropper bag på.

http://www.expeditionlandrover.info/

Her er et link til en dame som skriver lidt om hvorledes hun har gjort sine fjedre bedre(tape), der er også rigtig mange andre gode guldkorn, bla motorombygning,gearkasseombygning, servostyring, og masser af andre ting.

Med venlig seriehilsen www.teamtyksak.dk
Index
64633: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: bladfjedre (12-06-2008 08:46:26) (svar på 64628)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Stropperne er med til at give dig mærkbar feedback lidt før bilen vælter.
Uden stropper vælter den uden varsel.
Det er diskuteret i en tidligere tråd, uden at vi dog nåede, sådan helt, til enighed om det er korrekt eller ej. ;)



Med Landrover hilsen
Jens B. Pedersen
Safari 109" S2a Carawagon 6cyl

Index
64652: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: bladfjedre (12-06-2008 20:03:37) (svar på 64633)
Roberto Petersen #7754, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.52.99.139)
hvis stropperne kan holde karossen lige for den ik vælter, så kan akslen jo ikke flekse!
Vi har i den grøft der er på billederne kørt kun på den ene side, i hvert fald 45grader ved udkørslen, ingen problemer med at karossen læner sig til siden med en 88"Her prøvede en faktisk at gribe i min bøjle, og han kunne faktisk løfte hjul i den ene side!

Så jeg tror bestemt ikke at stropperne er til nogen hjælp, en 90" eller en 110" har jo heller ik nogen stropper.