tilbage

Land Rover Forum  

Index
64772: 110 bus i virksomhed (16-06-2008 16:49:10)
Kasper D. Davidsen #6838, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 193.163.255.173)
Skal til at erhverve en 110 bus som jeg vil bruge til blandt andet teambuilding i min virksomhed og som kørende reklame søjle.

Er der nogen der har erfaring med at have bus i virksomhed og kender til afgiftsregler mv. og evt. implikationer ved privat kørsel til f.eks. foreningens arrangementer?
Index
64778: sv: 110 bus i virksomhed (16-06-2008 17:51:29) (svar på 64772)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.238)
Hej Kasper, jeg har sakset følgende fra Politikken:
>>>>>>>>>>>>>>>
Har du en minibus, og har du fået en bøde for at køre med vennerne, er der gode chancer for at få bøden slettet.
Det er konsekvensen af en dom i Højesteret, som fastslår, at det ikke er erhvervskørsel at køre til Hjallerup Marked eller på skiferie i en minibus propfyldt med venner og bekendte.
Ganske vist ønskede lovgiverne bag busloven, at det kun skulle være tilladt at køre med den allernærmeste familie til private formål. Men det fremgår ikke af lovteksten.
Og så længe loven ikke er mere klar, er det i orden at køre vennerne en tur i minibussen, fastslår Højesteret. Dommen kan tvinge Rigsadvokaten til at tage gamle bødesager op igen.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Så hvis du kan turen med dine "venner" ind under den fortolkningså skulle der ikke være problemer i det, min formodning er, at det nu er så uldent i lovteksten at en færdelsbetjent ikke vil gøre noget ud af privatbusser.
Ellers er det den største fordel, i et lille firma, selv at eje bilen og så modtage km-penge fra sit firma, det er det mindst komplicerede rent regnskabsmæssigt, så er du også ude over regler med moms/del moms/uden moms omkring privatkørsel, div. afgifter osv.
Det betyder også at du kan beholde din fede bil hvis du skulle finde på at afvikle firmaet.
Jeg spurgte revisoren og fik ovenstående svar.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
64840: sv: sv: 110 bus i virksomhed (17-06-2008 13:37:01) (svar på 64778)
Kasper D. Davidsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.163.255.173)
Hej Kenneth

Altid hurtig med et svar - rigtig god info - tænk, havde slet ikke overvejet at det kunne være et problem om det var familie eller venner.... Hvad har LandRover bus folket dog gjort før denne dom - det har jo været med overhængende fare for bøde at invitere nogen som helst med i bussen....

Jeg ved at revisorerne plejer at sige sådan, men det undrer mig, for hvis jeg kan købe bil, kørekort og reklameudsmykning i firmaet, og i bund og grund bruger den minimalt (hvad er det, under 20%) til privatkørsel, men blandt andet vil køre til og fra kunder i en flot udsmykket reklamesøjle, hvorfor skal jeg dog købe alt dette i firmaet.... Det må da kunne gøre billigere i firmaet, og blot fordi man skal føre kørebog, det er jo til at overleve....

Nå men tak for dit gode svar! :)
Index
64789: sv: 110 bus i virksomhed (16-06-2008 21:59:05) (svar på 64772)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.99.96)
Hvis der er tale om teambuilding og transport af virksomhedens egne medarbejdere, er der ingen problemer, men er der tale om medarbejdere fra een af dine kunder, som betaler for teambuilding og transport, så er der tale om erhvervsmæssig personbefordring. Til sidstnævnte formål kan en LR-bus ikke registreres.
Da du ikke kan erhverve ny bus mere, bliver det en brugt, du må ty til, som i regel er momsfrie, dvs, du kan ikke løfte momsen af. Hvis du skulle finde een, som fortsat er momsbehæftet, kan du blot undlade, at løfte momsen af og dermed køre privat i den. Der bliver da kun beskatning af privat andel af kørslen.
For tiden er der en 110 filmbus til salg. Den har altid været afgiftsfri. Om den kan overgå til anden branche uden et afgiftstilsvar, skal jeg ikke udmiddelbart kunne sige her. Jeg vil anbefale dig - hvis det altså er den bil, du påtænker at købe - at rette henvendelse til SKAT for et korrekt svar.
Afgiften for denne årgang var 60%.
Et alternativt kunne måske være en helt ny 130" mandskabsvogn med plads til fem personer og ca. 2,5 m3 bagageplads - prisen er under 300.000 DKK - se prisen på importørens website.
Index
64842: sv: sv: 110 bus i virksomhed (17-06-2008 13:44:16) (svar på 64789)
Kasper D. Davidsen #6838, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 193.163.255.173)
Hmmm, det sætter jo ideen med salg af teambuilding lidt i bero - det var nu også mest som en ekstra mulighed for virksomheden, da management konsulent virksomhed egentlig er det primære.... deri kunne det være relevant også at udbyde teambuilding - som jo kunne være rigtig sjovt at lave i en LandRover og i det rigtige terræn :)

Da jeg er forholdsvis nystartet, var det også for at opfylde et par andre behov, nemlig at holde prisen nede (en gammel brugt 200TDI til 50.000,- samt at få den udsmykket med firmalogo, slogans og telefonnummer, som kørende reklamesøjle! Dertil kunne det jo være flot at komer anstigende i til kunderne.

Som Kenneth siger er revisorernes råd ofte at købe builen privat, men det undrer mig, for hvis jeg kan købe bil, kørekort og reklameudsmykning i firmaet, og i bund og grund bruger den minimalt (hvad er det, under 20%) til privatkørsel, men blandt andet vil køre til og fra kunder i en flot udsmykket reklamesøjle, hvorfor skal jeg dog købe alt dette i firmaet.... Det må da kunne gøre billigere i firmaet, og blot fordi man skal føre kørebog, det er jo til at overleve....

Hele det der moms show er altid svært at finde rundt i - Bussen er pt. privat indregistreret, så jeg antager at der er løftet moms på den oprindeligt - Og det er jo fint, og har jeg ingen planer om at ændre (og det kan vel heller ikek lade sig gøre på sådan en gammel billig bus).

Men er det vigtigt om der er eller ikke er løftet moms på den?

Spørger da det lyder som om du kender en del til momsreglerne....

På forhånd tak

[Kasper]
Index
64855: sv: sv: sv: 110 bus i virksomhed (17-06-2008 19:18:50) (svar på 64842)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.238)
Hej Kasper, den aktuelle bus, hvis den har kørt som privat bus så er momsen betalt og så er det en privatbil.
Derfor kan den godt indføres i et firma og så kan der køres privatkørsel i den.
Hvis man gør det så man skal beskattes i forhold til at have fri bil og det er en vurderings sag fra SKAT.
Det er bla. derfor det bedre kan betale sig selv at eje bilen og modtage km-penge, da km-pengene er skattefrie.
Jeg mener det er 3,30 kr pr. km som er den højre sats.
Hvis der ikke er betalt moms på, hvis den kom fra en institution eller lign., så kan også indføres i et firma men så gælder de nye regler om privatkørel i varebiler.

Mvh
Kenneth Poulsen