tilbage

Land Rover Forum  

64654: Motorjustering af 3.5L V8'er (12-06-2008 20:16:20)
Jørgen Ditlev Christensen #8184, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.192.241)
Hej, jeg har for små 2mdr. siden erhvervet min første 90" fra 1987. Jeg synes ikke den går ordentlig i motoren. Sprutter og hakker meget når den er kold og har svært ved at tage gassen. Synes heller ikke der er for mange hypper hjemme. Benzinøkonomien er har endnu ikke været over 4km/l det må kunne blive lidt bedre.Er der nogen der kan anbefale en dygtig mekanikker i Randers området som kan og er vant til at justere sådan en gammel men forhåbentlig fin motor?
Med venlig hilsen
Jørgen Ditlev
64658: sv: Motorjustering af 3.5L V8´er (12-06-2008 20:57:07) (svar på 64654)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 78.156.213.55)
Prøv om din tænding er i orden.
Køb eller lån en elektrisk omdrejningstæller.
Motoren på min S2a spruttede og hakkede også, og nålen på den omdrejningstæller jeg har hoppede og dansede, så jeg blev helt svimmel af at se på det.

Men med nye platiner & kondensator spinder den 6cyl. som en mis, og nålen på omdrejningstælleren står klippestabilt.

Nu starter jeg den med et enkelt hiv på håndsvinget.


Med Landrover hilsen
Jens B. Pedersen
Safari 109" S2a Carawagon 6cyl
64681: sv: Motorjustering af 3.5L V8´er (13-06-2008 18:19:42) (svar på 64654)
Hans Jørgen Kryger #1089, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 78.157.107.235)
Hej Jørgen
Tilykke med din V8er. Jeg tror du skal have kigget lidt til dine karburatorer (som gerne skulle være SUere på en 87er) Grunden til at jeg ikke tror det er tændingen det er galt med, er,at 87erne kom med elektronisk tænding, og det er MEGET sjældent at den svigter. Tændkabler,tændrør og spole skal selvfølgelig være korrekte til elektronisk tænding. Der er en meget dygtig (jaguar)mekanikker i Vester Alling. Han hedder vestergård og kan alt mht dobbelte SU/ere. Du skulle gerne køre omkring 7-gusting til 7,5 km/l.
Held og lykke
Hans J. Kryger
90"V8 fra 87
64683: sv: sv: Motorjustering af 3.5L V8´er (13-06-2008 18:51:21) (svar på 64681)
leif jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.128.128)
Hej hans

at det er yderst sjældent at den elektroniske tændning svigter kan jeg nu ikke helt give dig ret. Hvis der er noget der kan lave ballade og problemer er det da lucas elektronisk tændning, jeg har haft utallige sjove oplevelser med netop det system der blev brugt i 87, alt lige fra fejl i boksen man ikke kan måle sig frem til, bokse der ikke virker når de bliver varme og pickup plader der pludselig ikke virker mere. det er lige før jeg vil sige at deres platin tændning er bedre. den virker næsten altid og hvis den endelig er i stykker kan man hurtig finde fejlen. men du har ret i at suerne nok kræver en ordentlig rensning og justering, så burde de køre godt igen.

Leif jensen
64708: sv: sv: sv: Motorjustering af 3.5L V8´er (14-06-2008 17:59:32) (svar på 64683)
Hans Jørgen Kryger #1089, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 78.157.107.48)
Hej Leif
Jeg er nu på vej mod 2700000 km i 90" V8 fra 87, og har ALDRIG haft problemer med den elektroniske tænding. Det eneste min V8er har haft lidt problemer med, er når den har været i vaskehal og fået en grundig undervognsspuling.
Knud,-jeg forærede for et stykke tid siden et sæt SUere til en kammerat som har en 90" V8er fra 85 med 4 km/l syndromet. Han er nu medlem af 7-7,5 klubben. Du kørte vel ikke din LR som en Jaguar?
Til vores ven med den nyerhvervede V8er vil jeg blot tilføje, at du nok bør kontrollere om der er olie i klokkerne, og få COen kontrolleret. Jeg anbefaler 4,5-5.
Med venlig hilsen til alle V8 fans
Hans J.Kryger
64716: sv: sv: sv: sv: Motorjustering af 3.5L V8´er (14-06-2008 22:32:36) (svar på 64708)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.107.177)
Er den ikke engang blevet renoveret på de 2,7 millioner KM?

Imponerende!

Jakob E S
64735: sv: sv: sv: sv: sv: Motorjustering af 3.5L V8´er (15-06-2008 16:59:36) (svar på 64716)
Hans Jørgen Kryger #1089, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 78.157.107.48)
Hej Jakob
Ja, det kan sommetider være svært at styre nullerne.
Som du sikkert har gættet, var der smuttet et for mange med i farten.
MVH
Hans J Kryger
64727: sv: sv: sv: sv: Motorjustering af 3.5L V8´er (15-06-2008 09:58:26) (svar på 64708)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
HJK!
Jeg har alle dage gået ind for rask og livlig trafikafvikling! :-)
Retfærdigvis må jeg da også indrømme at den første RRC var med den ulyksalige 3-trins Chrysler automatik og den næste var med 4-trins ZF.

Jeg har også været vidne til en med en Jaguar E-type V12, der helt usædvanligt kørte med 4 SU. Han kunne fint komme op på i hvert fald 8 km/l, hvorimod de som kørte med de fabriksmonterede Strombergere, som også Rover brugte, knapt kunne nå 5 km/l, selv ved meget forsigtig kørsel.

Jeg er ikke rigtig klar over, hvad der gjorde, at man overhovedet har bragt Strombergere i anvendelse, når man havde de langt mere servicevenlige SUere.

mvh
Knud
64685: sv: sv: Motorjustering af 3.5L V8´er (13-06-2008 19:20:05) (svar på 64681)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Søren Vestergaard, Vintage Car Service, 86492125, men han er vildt meget ophængt, mærmest stresset, hvis man kan bruge det udtryk om en jydsker! :-)

7,5 HJK??? Kører du aldrig over 50 km/t med V8?? :-)
Mine erfaringer med V8 = 3-5 km/l

mvh
Knud, der dog har været oppe på 6,2 med en Ford V8
64699: sv: sv: sv: Motorjustering af 3.5L V8´er (14-06-2008 09:35:19) (svar på 64685)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.60.153.252)
Hans Jørgen har ret .... en 3,5 V8 90"er fra kører snildt 7-7,5 km/l i gennemsnit, hvis den er justeret ordentligt, også med helt almindelige landevejshastigheder omkring de 90 +/- ... :-)

Tohuse Auto, tlf. 86668087, skruede på min, da jeg havde sådan én.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
64743: sv: sv: sv: sv: Motorjustering af 3.5L V8´er (15-06-2008 22:56:39) (svar på 64699)
Jørgen Ditlev Christensen #8184, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.192.241)
Hej Alle-
Tak for de mange gode svar.
Til oplysning så er min LR udstyret med Solex karburator.
Er der nogen der har erfaring med disse mht benzin økonomi.
Jeg vil ellers i morgen formiddag prøve at få fat i en de to der nævnes her i tråden og få motoren justeret.
mv.Jørgen.
64747: sv: sv: sv: sv: sv: Motorjustering af 3.5L V8´er (16-06-2008 08:42:47) (svar på 64743)
Hans Jørgen Kryger #1089, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 78.157.107.48)
Hej Jørgen
Solex: Det er der dit problem ligger.De er kendt for 4 km/l.
Mvh
Hans J.
64751: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorjustering af 3.5L V8´er (16-06-2008 09:46:29) (svar på 64747)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.160.21.126)
Hej Forum,
inden i nu gør Zenith/stromberg/solex karburatorerne til syndebuk for div. ujusterede motorer, kan jeg fortælle at jeg i min RR V8 1976 (motor 1980´erne med zenith/stromberg) kører ca. 6,5 km/l ved landevejskørsel. Det er nok et spørgsmål om justering. Haynes bogen har en udmærket beskrivelse, omend det er p....besværligt. Disse karburatorer blev også anvendt af bl.a. Volvo, Saab, Mercedes m.fl., så HELT dårlige har de vel ikke været?
PS: Hvis man har den version, hvor CO-skruen sidder i bunden af klokken, forhandler Biltema den nødvendige specialnøgle (til volvo), så man behøver ikke et "special Rover tool".
Mange hilsener
Bo Helsted, tidl. medl. 7196 (jaja, melder mig snart ind igen...)
64960: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorjustering af 3.5L V8´er (18-06-2008 22:45:22) (svar på 64751)
Kasper Christiansen #7662, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.8.22)
Solex er da ikke så slemt. Jeg kører 6.5 ved blandet (by-)kørsel, og ca. 7.5km/l på motorvej.

De er justeret af Box-auto for et års tid siden, fino.


-Kasper
2A 109" 1965 Rover-V8 m. "sportsknast og KN filtre.
64752: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorjustering af 3.5L V8´er (16-06-2008 09:50:08) (svar på 64747)
Jørgen Ditlev (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.162.123.86)
Hej, OKay, Hvis jeg skal skifte, skal jeg da gå efter Weber eller SU'er?
Jeg ser at Ole Meldgaard tilbyder følgende sæt: "DA2126 Weber karburator - solex erstatning
Erstat din gamle Solex karburator med denne nye Weber. Større køreglæde, højere ydelse og bedre terræn egenskaber. Adaptor 554175 weber/solex skal bestilles særskilt. Kontakt os for denne del."
/Jørgen
64753: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorjustering af 3.5L V8´er (16-06-2008 10:02:46) (svar på 64752)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Jeg kendte en, der kunne få sin Jaguar XJ6 1978, til at køre ordentligt og rimeligt økonomisk med 2 Stromberg.
Han viede nogle år af sit liv, på at samle viden og stumper, samt brugte al sin fritid og en god del af sin arbejdstid på at renovere og pille med disse karburider.
Det er så den eneste af denne biltype, jeg har oplevet fungerede ordentligt med disse, selv da de var helt nye.
Denne mand er dog ikke længere iblandt os!

Jeg har 2 gange købt fabriksnye RRC med disse Strombergere på, som jeg tillader mig at gå ud fra var instillet rigtigt fra fabrikkens side.

Under indtryk af disse oplevelser, og altså ikke som følge af min egen utilstrækkelighed, kan jeg absolut ikke tilråde at spilde tid på Stromberg karburider! :-)
Kun hvis man vil gøre det til en del af sit liv, er det en option, meeenn-----

mvh
Knud

64755: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorjustering af 3.5L V8´er (16-06-2008 10:17:34) (svar på 64753)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Spørgsmålet er nu: Er der muligvis en sammenhæng mellem den mand, der nu ikke er blandt os mere, og det afaktum at han viede sit liv til Stromberg karburatorer?
:-)

MVH Jakob E S
64756: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorjustering af 3.5L V8´er (16-06-2008 10:20:58) (svar på 64755)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Det skrev jeg jo ikke direkte!!! :-)
Man kan jo altid antyde et og andet, som kan understøtte ens advarsel! :-)

mvh
Knud
64765: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorjustering af 3.5L V8´er (16-06-2008 15:15:30) (svar på 64752)
leif jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.106.28)
Hej jørgen
det weber kit du taler om kan ikke bruges til en v8, det er beregnet til 4 cyl. motor. Hvis du vil have weber skal du have et 4 portet weber kit men så taler vi 6000-12000 kr. jeg vil meget heller anbefale dig at købe dette kit http://www.burlen.co.uk/partDetail.aspx?partID=2085#, det er billige, nemmere at montere og kan give en bedre kørselsøkonomi.

Leif Jensen
64786: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorjustering af 3.5L V8´er (16-06-2008 18:57:03) (svar på 64765)
Rasmus Küpper #5414, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.61.113.174)
Hej Jørgen

Må jeg ha lov at anbefale edelbrock til ca £600,-
http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=49139#49139

hvis du har overvejet at skifte til weber/edelbrock som det hedder i USA, så tjek ovenstående link eller søg på edelbrock her på forum.

MVH Rasmus 90" V8
64975: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorjustering af 3.5L V8´er (19-06-2008 08:45:23) (svar på 64786)
Jørgen Ditlev (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.90.125.22)
Hej, Hvis jeg læser lidt i den tråd du henviser til så anbefales det faktisk ikke at købe edelbrock, hvis man ønsker at kører lidt op af bakke og jeg har faktisk ønske om at komme ud og kører lidt offroad.
Har du erfaring ud i det, med denne karburator?
Men som jeg skrev, vil jeg forsøge mig med en justering og Tohuse har anbefalet mig at kontakte Volvo. Det har jeg gjort og den person hos volvo som jeg viste bilen til var bekendt med justering af Solex kaburator, så onsdag i næste uge skal motoren justeres.

Mv. Jørgen
64956: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorjustering af 3.5L V8´er (18-06-2008 22:19:55) (svar på 64765)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Jørgen,

Jeg har det kit som Leif omtaler ovenfor i min 109 Stage 1 V8 - og den går rigtigt fint. 8,5 km/l ved 85-90 kmt.

Mvh
Michael
64976: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorjustering af 3.5L V8´er (19-06-2008 08:48:33) (svar på 64956)
Jørgen Ditlev (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.90.125.22)
Hej, Jeg får min mortor justeret i næste uge, men hvis det ikke hjælper, må jeg jo ser mig om efter en sådan løsning.
Hvordan er disse SU'er i bakkekørsel, har du erfaring med det?

Jørgen
64978: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorjustering af 3.5L V8´er (19-06-2008 08:56:52) (svar på 64976)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Jørgen,

Vi har kørt lidt i Kaldred og i Høvelte og der har den opført sig eksemplarisk

Mvh
Michael
64981: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorjustering af 3.5L V8´er (19-06-2008 09:15:54) (svar på 64976)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
De SUere der henvises til, er med underliggende svømmerhus på samme måde som Strombergere.
Når du spørger til opførsel ifm terrænkørsel, er det sikkert fordi du har hørt om de ældre SU, der har sideliggende svømmerhuse og derfor kan være følsomme over for store hældninger.
Med mit kendskab til både Stromberg og SU, kan jeg stærkt anbefale dig SU-løsningen, når det oven i købet handler om helt sprit nye karburider, tilpasset lige netop din vogn.
En ny SU spiller langt bedre end en gammel slidt.
64988: Inden den helt store udskiftning/konvertering.. (19-06-2008 12:10:16) (svar på 64981)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.160.21.126)
..kunne man måske også overveje, om det ER karburatorerne, der giver den dårlige motorgang. En V8´er fra 1987, sikkert med mange miles/km på bagen, kan sikkert godt trænge til ny knastaksel og hydrauliske løftere. Alt sammen noget der kan skiftes langt billigere end nye karburatorer med div. konverteringskits, og kan give de samme symptomer på dårlig motorgang. Jeg kan heller ikke lade være med at tænke på prisen for et konverteringskit, kontra en "ny" brugt V8´er fra Roverbørsen, hvor man så selvskifter sliddelene, såsom netop knast osv. Eller spørge ud i Forum her, om ikke der er nogen der har et par OK karburatorer liggende, som man lige kan prøve at sætte på, inden muldvarpeskindet for alvor skal op af lommen.
Eller ihvertfald lave en kompressionsprøve på motoren.
Eller...
Eller...
Jeg ved godt at mange fejl er absolutte gengangere på LR/RR, men der er altså også en tendens her på forum til at sige "Du skal have en ny gearkasse" eller "skift dine karburatorer til XX" - uden at man er helt sikker på, hvordan problemerne egentlig er opstået.
Bare min beskedne mening.
Blink og Vink
Bo Helsted, RR V8 1976.
64992: sv: Inden den helt store udskiftning/konvertering.. (19-06-2008 13:34:13) (svar på 64988)
Jørgen Ditlev (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.162.123.86)
Hej, som nævnt i min allerførste mail og senere, var det egentlig også en dygtig mekaniker jeg efterspurgte.
Bilen skal på onsdag til volvo for en justering og fejlsøgning. Volvo har tidligere brugt Solex karburator på deres vogne. Så må vi se hvad de kommer op med og om det er noget jeg selv kan gøre eller få hjælp med gennem DLRG.
/Jørgen.
64993: sv: sv: Inden den helt store udskiftning/konvertering.. (19-06-2008 13:58:12) (svar på 64992)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.160.21.126)
Hej Jørgen,
jeg synes det er en god ide, at du får en mekaniker til at komme med en vurdering. Jeg har selv haft en Volvo med B21 motor og "strömberg-karburator" som volvo-folk kalder den, (de kan godt li´ at det lyder lidt svenskt) og der var absolut ingen problemer med den.

Hvis din mekaniker kommer frem til at dine karburatorer er gode nok, synes jeg du skulle overveje at få set på knastaksel/løftere, de slides relativt hurtigt på v8´erne, specielt hvis den forrige ejer ikke har været så flink med olieskiftene. Delene er ikke dyre, specielt ikke hvis du bestiller dem hos fx. www.paddockspares.com
For mig var det som at få en ny motor (nåh ja, ihvertfald nyere...) da de dele blev skiftet.


Prøv at søge på V8 eller Knastaksel her på forum, og se hvor meget der står om det emne!

Jeg er spændt på at høre hvad mekanikeren siger!

Held og lykke - og vink og blink.
Bo Helsted
127184: sv: Motorjustering af 3.5L V8´er (14-10-2012 19:58:54) (svar på 64654)
Rasmus Holmberg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.161.221.182)
Hej, jeg har en range rover classic med 3,5l v8 med 2 SU karburatore den går ikke rigtig og er langsom og den mangler hestekræfter. hvad kan der være galt ?.