tilbage

Land Rover Forum  

Index
64968: Raslelyd fra.. gearkasse? (19-06-2008 00:35:39)
Christian Eilersen #7960, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.76.51)

Jeg har en bekymrende metallisk raslelyd min defender 300tdi.

Lyden lyder lidt som om der er en håndfuld løse skiver, der rasler med rundt på en aksel i eller i nærheden af gearkassen.

Ved et tidligere indlæg har jeg fået foreslået at der kunne være tale om et defekt udrykkerleje, da det åbentbart er en typisk fejl og kan give symptomer som mine.

Jeg har nu haft tid til at efterforske lidt mere systematisk og har fundet ud af at de præscise symptomer er:

Lyden kommer ved forholdsvis høje omdrejninger (op mod gearskift) og er kraftigst når bilen lige netop trækker.

Lyden forvinder med det samme når speederen slippes og motoren bremser.

Lyden kommer vist, så vidt jeg kan høre, først i 3. gear, men det kan lige så godt være jeg bare ikke kan høre den for motorstøj i 1. og 2. gear... det er jo en LR....

Udrykkerlejet kan vel være et godt byd, men lyden ophører IKKE, når der gives gas, mens der lægges pres på udrykkerlejet, f.eks. når der kobles ud.
- Dermed er det vel ikke sandsynligt at det er udrykkerlejet, eller hvad?

Når der gives lidt gas, mens der er koblet ud, kan raslelyden "mærkes" som en rumlen i koblingspedalen.

Det skal siges at gearkassen ellers fungere fornuftigt. - Den lider af lidt manglende sync mellem 1.-2. og 2.-3. men skifter ellers fint.

mvh
Christian
Index
64970: sv: Raslelyd fra.. gearkasse? (19-06-2008 07:21:53) (svar på 64968)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.232.75)
Hej Christian

Jeg døjer med lidt af samme problem på min 300 TDi med en R380 gearkasse (har kørt 242 tkm).

Jeg oplever mit primært ved igangsætning i 1. gear. Og mest når bilen er kold. Nu kan jeg dog også hører og føle det ved gearskifte til andre gear.

Jeg har fået at vide at det er en bøsning der sidder i svinghjulet der giver larmen (på min bil i hvertfald) Så jeg står foran udskiftning af denne bøsning + kobling (når jeg nu aligevel har gearkassen af.

Der sidder en gaffel der aktiverer udrykkerlejet når du træder på koblingen. Jeg fik netop at vide i går, at det ikke er ualmindeligt at kuglerne, gaflen vipper over kan være slidt.

Hvor meget har din bil kørt?

Hilsen
Eddie
Index
65021: sv: sv: Raslelyd fra.. gearkasse? (19-06-2008 22:00:29) (svar på 64970)
Christian Eilersen #7960, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.93.143.227)
Hej eddie,

Min har kørt 232K, så det minder meget om hvad din har gået.

Har du noget indtryk af hvor stort et arbejde det er at udføre denne operation?
- gør du det selv, eller skal kareten på værksted?

mvh
Christian
Index
65034: sv: sv: sv: Raslelyd fra.. gearkasse? (20-06-2008 07:39:08) (svar på 65021)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.94.162.54)
Hej Christian

Jeg gør det selv.

Største arbejde er klart at fø gearkassen af/på - er nok ikke en opgave der klares på asfalten i københavn(nu ved jeg jo ikke hvor du bor).

Jeg antager at bøsningen på min der skal skiftes er en smal sag når først jeg er der inde. Så er det 'jo bare' et alm. koblingsskift og så på med kassen igen - så kører det forhåbentligt.

Jeg regner med ca. en dags arbejde.

Eddie