tilbage

Land Rover Forum  

Index
65030: Bremser på serielll 109 foran med to cylinder (19-06-2008 23:47:57)
Christian Ohm-Hieronymussen #3673, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 85.81.41.78)
Jeg har skiftet bakker og bremsecylinder men har det problem at den bremse skæv når den bliver varm og til tider hænger i venstre forhjul.
Der er blevet luftet ud fra det fjerneste hjørne som det er beskrevet vørkstedehåndbogen.
Og de små justerskruerne som styre vinkelen på bakkerne er også justeret.
Tromlerne slæber ikke på bakkerne.
Hvad er der galt?
Hilsen Christian 3673
Index
65033: sv: Bremser på serielll 109 foran med to cylinder (20-06-2008 07:19:54) (svar på 65030)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Har du checket at hjulcylindrerne kører perfekt uden modstand? Er de i orden må du lufte ud, igen, igen og igen!
De er rigtig drilske de 109 bremser! Du har vel også justeret bakkerne ud til tromlerne?
Jeg er efter råd fra en ven begyndt at få de gamle bakker og tromler renoveret når de er slidte. Det er noget der virker! Bakker og tromler passer præcis sammen og det er billigere end at købe nye dele. http://www.kardancenter.dk/
Index
65038: sv: sv: Bremser på serielll 109 foran med to cylinder (20-06-2008 08:18:21) (svar på 65033)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Du kan også være ude for at bremseslangen er ved at lukke inden i, så den virker som en envejsventil, altså man kan presse væsken frem i hjulcylindrene, men væsken kommer kun meget langsomt retur.
Det kan give de nævnte kvaler.

Mht. udluftning gjorde jeg det, at jeg greb en tynd, gennemsigtig slange på 1-2 meters længde, som jeg satte ind over udluftningsniplen.
Så satte jeg en flaske med lidt væske i op på forskærmen og stak slangen ned i væsken i flasken.
Slangen skal drejes opad, så hurtigt som muligt, uden at den laver et knæk.
Herefter var det a piece of cake at udlufte, specielt hvis man får fuldt og helt pumpebevægelse, og du kan selv følge med i, hvornår boblerne stopper.

Det er formodentligt overflødigt at nævne, at du skal spænde udluftningsskruen FØR du hiver slangen af.

mvh
Knud